سه شهرستان ایلام فاقد دستگاه سنجش آلودگی هوا/ ثبت 45 روز غبارآلود در استان

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام با اشاره به ثبت 45 روز غبارآلود در هوای استان گفت: شهرستان های بدره، سیروان و ملکشاهی در این استان فاقد دستگاه سنجش آلودگی هوا هستند.

کد مطلب: ۷۱۰۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از استان ایلام، مازیار سلیمان نژاد اظهار کرد: استان ایلام در سال جاری 45 روز آلودگی ناشی از گرد و غبار را داشته که بیشترین غلظت ریزگردها متعلق به شهرستان مهران در 30 دی ماه با میزان غلظت هفت هزار و 900 میکروگرم به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه سال گذشته 80 روز گرد و غباری در استان ثبت شد، افزود: در مقایسه با آمار روزهای آلوده امسال با سال های اخیر تعداد روزهای آلوده و غبارآلوده در سال جاری به نسبت دیگر سال های گذشته کاهش محسوس و چشمگیری داشته است.
سلیمان نژاد به برنامه عمل گرد و غبار در استان اشاره کرد و یادآور شد: وظایف و عملکرد دستگاه ها و نیز اعتبار مورد نیاز آنها با هدف کاهش عوارض ناشی از پدیده گرد و غبار در این طرح مشخص شده است.
وی تاکید کرد: یکی از نکات مهم و اساسی در هنگام بروز گرد و غبار اطلاع رسانی به مردم و آگاهی بخشی به آنها در مورد چگونگی وضعیت ریزگردها است که این اطلاع رسانی از طریق رسانه های جمعی در سریع ترین زمان ممکن انجام می گیرد.

** 12 فقره آتش سوزی در سال جاری رخ داد
وی در مورد آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست نیز گفت: امسال 12 مورد آتش سوزی در 35 هکتار از این اراضی رخ داد در حالی که سال گذشته میزان آتش سوزی ها 22 مورد در 52 هکتار بود و این بیانگر کاهش بودن روند آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی است.
سلیمان نژاد یادآور شد: برنامه های آموزشی مهار آتش برای انجمن های مردم نهاد، تامین امکانات و تجهیزات اطفای حریق، تشکیل تیم های واکنش سریع ( که در کمتر از نیم ساعت در منطقه آسیب دیده حاضر می شدند)، وجود بالگرد، فعالیت های فرهنگی در بین اقشار مختلف مردم از جمله عوامل کاهش آتش سوزی ها بوده است.
وی گفت: پد استقرار بالگرد در استان احداث شده و در حال رایزنی برای حضور دائمی بالگرد در استان هستیم که وجود بالگرد برای هلی برن نیرو، موادغذایی، آب برای مناطق سخت گذر و صعب العبور بسیار ضروری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام اظهار کرد: در هنگام وقوع آتش سوزی تعدادی از خزندگان مثل مار و لاکپشت که از سرعت عمل فرار کمتری برخوردار هستند یا جانورانی چون سنجاب که در لانه ها غافلگیر می شوند از بین می روند که البته مرگ و میر وحوش به علت آتش سوزی ها قابل توجه و چشمگیر نیست.
وی بی احتیاطی عامل انسانی و سهل انگاری گردشگران در خاموش نکردن آتش را از اصلی ترین علت های وقوع آتش سوزی برشمرد و تاکید کرد: باید با فرهنگ سازی مستمر مردم نسبت به حفظ محیط زیست حساسیت بیشتری داشته باشند.
استان ایلام بیش از 424 هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که حدود 20 درصد از عرصه استان را شامل می‌شود و بیشتر این بیابان ‌ها در مناطق جنوبی و مناطق گرمسیری استان در شهرستان های مهران، دهلران، آبدانان، دره شهر و ایلام واقع است.
گسترش بیابان یکی از مخاطرات جدی عرصه های طبیعی بکر و زیبا استان ایلام که 11 درصد جنگل های زاگرس را دارد، محسوب می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار