سید مصطفوی در پیامی به مناسبت هفته بهداشت روان:

توجه به سلامت جسم و روان دانش آموزان در کنار علم آموزی ضرورت دارد

خبرگزاری پانا: مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی به مناسبت هفته بهداشت روان پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۲۷۲۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، متن ین پیام بدین شرح است:

بدون شک تأمین و حفظ سلامت افراد جامعه یکی از مهم ترین مسایل اساسی هر کشوری است و برنامه ریزی جهت نیل به این هدف از سیاستهای عمده دولتها محسوب می شود . به طوری که سیاست گذاران در تدوین و اجرای برنامه های توسعه ، سرمایه گذاری در امر ارتقای سلامت جامعه را به عنوان یک شاخص ارزشمند در راستای رشد ، توسعه ، عدالت و رفاه اجتماعی بر می شمارند.

به همین ترتیب موضوع سلامت روان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و یقیناً سلامتی بدون در نظر گرفتن روان سالم غیر قابل تصور است .

متأسفانه با وجود تحولات علمی و صنعتی در قرن حاضر و پیشرفتهای مهم پزشکی در دهه های اخیر ، استرس و مشکلات روانی در جامعه بشری رو به افزایش است و اختلالهای عاطفی ، معضل اعتیاد ، آمار طلاق و ناسازگاریهای فردی و اجتماعی ، نگران کننده است.

بنابراین توجه روزافزون و توأمان به ابعاد مختلف سلامت جسمی ، روحی و روانی دانش آموزان در مدارس با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند ضروری است.

از طرف دیگر پس از خانواده ، مدرسه مهمترین مکان تأثیر برسلامت روان دانش آموزان است و پیشگیری از بروز اختلال های رفتاری دانش آموزان از جمله مهمترین وظایف آن است .

در این راستا مدارس با آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان به عنوان یکی از موثرترین اقدام های پیشگیرانه از اختلالهای رفتاری - اجتماعی ، سعی می کنند برخی از زمینه های مثبت رفتاری ، مانند اعتماد به نفس ، مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی و ... را در دانش آموزان تقویت کنند و بسیاری از زمینه های منفی رفتاری از قبیل : اضطراب ، افسردگی ، پرخاشگری و ... را در آنان از بین ببرند .

در این بین مسلماً معلمان با توجه به تماس طولانی و موقعیت نافذ روان شناختی می توانند در حفظ و تأمین بهداشت روان دانش آموزان نقش موثری ایفا کنند و مشاوران بعنوان متخصصین و هماهنگ کننده این خدمات با مدیریت و اجرای برنامه های راهنمایی و مشاوره در مدارس محوری ترین عنصر به شمار می روند.

یقیناً مدیران مدارس نیز به این نکته واقفند که اگر قصد ما ، داشتن مدارسی با عملکرد تحصیلی بالا و رضایت بخش است ، باید در کنار علم آموزی به دانش آموزان به سلامت جسم و روان آنها نیز به طور همزمان توجه کنیم .

هفته آخر مهرماه (30-24 مهرماه) که به عنوان هفته «بهداشت روان» نامگذاری شده ، بهترین فرصتی است که می توانیم بر سرمایه گذاری در حوزه سلامت روان تأکید کنیم و با برگزاری هرچه باشکوه تر این هفته در جهت حفظ و ارتقای سلامت روان دانش آموزان در طول سال گام های اساسی و موثرتری برداریم .

با آرزوی موفقیت همه دست اندرکاران حوزه سلامت ، امید است با مشارکت سایر نهادها و ارگان ها ، شاهد بهبود جایگاه سلامت روان در آموزش و پرورش استان باشیم.

سید مصطفوی

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار