رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان:

باستان شناسی باید پرچم دار حفاظت از محیط زیست باشد/ ما باید به سمت باستان شناسی تخصصی برویم

خبرگزاری پانا: رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: باستان شناسی باید پرچم دار حفاظت از محیط زیست باشد.

کد مطلب: ۱۶۴۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر یعقوب محمدی فر در همایش یک روزه باستان شناسی هگمتانه بیان کرد: امروز روز بزرگداشت محمد رحیم صراف یکی از اساتید برجسته باستانشناسی کشور است که منشاء خدمات فراوانی بوده است.

محمدی فر همچنین بیان کرد: ما این روز را باید روز همدان و هگمتانه نیز بنامیم.

وی با اشاره به ارتباط موضوعی باستان شناسی با جامعه گفت: ما باید بدانیم از باستان شناسی چه میخواهیم و چه شواهدی را در اختیار ما قرار می دهد.

وی با تاکید بر نقش باستان شناسی در استعمار زدایی و شناخت فرهنگی در هویت بخشی به ملت ها اظهار کرد: یکی از بزرگترین وظایفی که باستان شناسی دارد پر کردن اوقات فراغت است، چرا که موزه ها در تمام دنیا یکی از مهمترین مکان های آموزشی هستند و در برخی کشور ها هزاران موزه دایر شده است.

محمدی فر در ادامه به سایر فواید علم باستان شناسی نیز اشاره و تصریح کرد: باستان شناسی در کشاوزی، بازسازی ژنتیک، افزاش توریسم، مدیریت منابع فرهنگی و اکوسیستم تاثیر فراوانی دارد و همچنین می تواند به برخی از کشورها که زاییده باستان شناسی هستند هویت ببخشد.

رییس دانشکده هنر و معماری با بیان اینکه باستان شناسی باید پرچم دار حفاظت از محیط زیست باشد یاد آور شد: در بسیاری از دپارتمان های علمی گروه های باستان شناسی در کنار گروه های محیط زیست قرار دارند، لذا وظیفه دارند حافظ محیط زیست که میراث بشرند باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما نیاز داریم به سمت باستان شناسی تخصصی برویم، چرا که انسان در ابعاد زیادی قابل بررسی است.

محمد فر اظهار کرد: از باستان شناسی دیروز ما به عنوان باستان شناسی سنتی یاد می شود که رسالت خود را به درستی انجام می دهد.

وی افزود: باستان شناسی روستایی و موزه های روستایی مورد غفلت قرار گرفته اند که باید بیشتر به آن ها بپردازیم.

وی در پیایان خاطر نشان کرد: هدف علم باستان شناسی بررسی ودرک رفتارها و ساز و کارهای جوامع گذشته است برای رفع مشکلات جامعه معاصر و ما باید دید خود را به علوم انسانی از نگاه تجملاتی و تشریفاتی به یک علم تخصصی تغییر دهیم.

خبرنگار پانا: فرشته اکبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار