مالکی در گفت‌وگو با پانا:

نقش ایران و ترکیه در حفظ معادلات تجاری و امنیتی منطقه حائز اهمیت است

ترکیه روابط خود با اسرائیل را تعلیق کند یا کاهش دهد/ ترکیه یکی از همسایگان پرنفوذ و تحول‌ساز است

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت نقش ایران و ترکیه در حفظ معادلات سیاسی، تجاری و امنیتی منطقه می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

کد مطلب: ۱۴۴۳۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد
نقش ایران و ترکیه در حفظ معادلات تجاری و امنیتی منطقه حائز اهمیت است

فاطمه بیک‌پور - فداحسین مالکی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص سفر رئیس جمهوری کشورمان به ترکیه، اظهار کرد: «سفر آیت الله رئیسی به ترکیه از چند جهت حائز اهمیت است؛ روابط ما با ترکیه یک روابط دیرینه و تاریخی است و ترکیه یکی از همسایگان پرنفوذ و تحول‌ساز در جهت ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته بوده است.»

وی افزود: «نقش ایران و ترکیه در حفظ معادلات سیاسی، تجاری و امنیتی منطقه می‌تواند بسیار مهم باشد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «هرچقدر این دو کشور مسلمان در کنار یکدیگر قرار بگیرند، حضور بیگانگان از جمله اسرائیلی‌ها در منطقه بسیار کمرنگ می‌شود؛ این موضوعات در وضعیت منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»

مالکی اضافه کرد: «علاوه بر مبادلات تجاری و اقتصادی که بین دو کشور وجود دارد، هم ترک‌ها تمایل حضور و سرمایه‌گذاری در ایران دارند و هم ایران از نقش و جایگاهی که در منطقه دارد، می‌‌تواند ترمیم روابط عمیق خود با ترکیه را دنبال کند.»

وی ضمن اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر کاهش روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی، گفت: «موضع‌گیری ترکیه در عملیات وحشیانه‌ای که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داد، موضع‌گیری خوبی بود و از کشورهای اسلامی بود که در کنار جمهوری اسلامی ایران ایستاد. عربستان، قطر و سایر کشورهای اسلامی نیز از دیگر کشورهای اسلامی بودند که موضع گیری مناسبی داشتند اما نگرانی قدری در مورد نفوذ و حضور اسرائیل در منطقه است. پس از جنایات وحشیانه اسرائیل علیه مردم غزه و امروز هم شاهد حمایت آمریکا و انگلیس از اسرائیل هستیم، بر همین اساس انتظار است که ترکیه روابط خود را با اسرائیل تعلیق کند یا کاهش دهد. اینها انتظاراتی است که جهان اسلام از همه کشورهای اسلامی دارد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان خاطرنشان کرد: «هرچقدر که ایران به کشورهای قدرتمندی مانند ترکیه نزدیک شود، طبیعی است که حضور اسرائیل‌ها و صهیونیست‌ها در منطقه کمرنگ خواهد شد. این دو کشور هستند که در زمان سختی می‌توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار