میر تاج‌الدینی در گفت‌وگو با پانا:

آینده روشنی در روابط همه جانبه بین ایران و ترکیه ترسیم شده است

افزایش سقف تراز تجاری ایران و ترکیه به میزان ۳۰ میلیارد دلار حاکی از قدم‌های بزرگ در آینده است/ روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی به کلی قطع شود

تهران (پانا) - نماینده مردم تبریز و اسکو در مجلس با بیان اینکه آینده روشنی در روابط همه جانبه بین ایران و ترکیه ترسیم شده است، گفت افزایش سقف تراز تجاری ایران و ترکیه به میزان ۳۰ میلیارد دلار حاکی از قدم‌های بزرگ در آینده است.

کد مطلب: ۱۴۴۳۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد
آینده روشنی در روابط همه جانبه بین ایران و ترکیه ترسیم شده است

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با پانا در خصوص سفر رئیس جمهوری به ترکیه و امضای 10 سند همکاری، گفت: «سفر رئیس جمهوری و هیات همراه سفری بسیار تاثیرگذار روابط فی مابین ایران و ترکیه، دو کشور مسلمان، برادر و همسایه در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بود. هیاتی جامع و کامل همراه آقای رئیس جمهور بودند حضور چندین وزیر، رئیس برخی از سازمان‌ها و رئیس بانک مرکزی نشان دهنده آن بود که با آمادگی کامل این سفر انجام شد. حضور وزرایی مانند وزیر کشور، وزیر کشاورزی، وزیر راه و ترابری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر دفاع هر کدام در حوزه های مختلف با همتای ترک خود مذاکرات فی مابین داشتند.»

وی افزود: «کارشناسان از قبل اسناد لازم را آماده کرده بودند که امضا شد و در جلسه اصلی مذاکرات با حضور رئیس جمهور دو کشور هرکدام نقطه نظرات خود را در خصوص آن اسناد بیان کردند. در حوزه مسائل امنیتی و مرزی، حوزه راه، حوزه کشاورزی و روابط بانک‌ها و شبکه‌های مشترک مرزی توافقات خوبی به عمل آمد.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: «حمایت از تجارت بخش خصوصی، رفع مشکلات تجار در دو طرف مرزها از دیگر توافقات بود. سقف تراز تجاری بین دو کشور افزایش یافت؛ سالانه 30 میلیارد دلار روابط تجاری بین ایران و ترکیه حاکی از قدم‌های بزرگ در آینده است.»

میرتاج‌الدینی ادامه داد: «با توجه به مشترکات فراوان و دیرینه فرهنگی، اجتماعی و هم مرز بودن بین دو کشور مسلمان و برادر نتایج این سفر را خیلی موفقیت آمیز ارزیابی می‌کنم. آینده روشنی در روابط همه جانبه بین ایران و ترکیه ترسیم شده است و روز به روز این روابط تمدید خواهد شد و از این روابط محکم، صمیمی و راهبردی هر دو کشور بهره‌مند خواهند شد.»

وی ضمن اشاره به بیانیه مشترک ایران و ترکیه و حمایت از یکپارچگی یمن، گفت: «انتظار جهان اسلام از تمامی کشورها اعم از ترکیه این است که مواضع سیاسی خوبی را در این ایام اتخاذ کنند. در سخنرانی‌ها، اتخاذ مواضع محکم است اما هنگام عمل تفاوت‌هایی را در این رابطه دارند. آقای رجب طیب اردوغان در سخنرانی‌های عمومی خیلی شفاف از فلسطین و غزه حمایت کردند و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و گفتند تا این تجاوز رفع نشده است، ما در کنار برادر مسلمانمان غزه هستیم. کمک‌های انسان دوستانه خوبی نیز از سوی ترکیه انجام شد اما این کافی نیست. از طرفی باید روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی به کلی قطع شود. کشورهای جهان اسلام از دولت ترکیه انتظار دارند که در کنار حمایت‌های سیاسی، حمایت‌های عملی از جمله قطع روابط اقتصادی، قطع شریان‌های ارسال انرژی نیز گام‌هایی بردارد.»

نماینده مردم اسکو و تبریز در مجلس خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر ما می‌دانیم اسرائیل به طور مستقیم مورد حمایت آمریکا است؛ اخیرا چندین محموله بزرگ تسلیحاتی به اسرائیل فرستادند. در مقابل کشورهای اسلامی نباید تماشاگر باشند بلکه باید در اقدامات عملی، کمک‌های تسلیحاتی و کمک‌های غذایی و دارویی به مردم مظلوم فلسطین و غزه کمک کنند تا بتوانند از خودشان دفاع کنند. آمریکا به طور آشکارا هواپیما، کوانتوم‌ها و انواع هلی‌کوپترها را به اسرائیل اعزام می‌کند، کشورهای اسلامی نباید دلخوش به این باشند که چند هزار تن آرد ارسال کردند؛ ارسال مواد غذایی حداقل مساعدت‌های مسلمانان به برادران در غزه است. باید شهامت به خرج داد تا انواع امکانات نظامی به مردم غزه و فلسطین ارسال شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار