خروجی‌های آموزش و پرورش سرمایه اصلی کشور برای ساخت آینده و رشد همه‌جانبه کشور هستند

تهران (پانا) - معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت نگاه در حوزه آموزش عالی به دانش‌آموزان و وزارت آموزش و پرورش این است که خروجی‌های آموزش و پرورش، سرمایه‌های اصلی کشور برای ساخت آینده و رشد و پیشرفت همه‌جانبه هستند.

کد مطلب: ۱۴۳۰۸۴۸
لینک کوتاه کپی شد
خروجی‌های آموزش و پرورش سرمایه اصلی کشور برای ساخت آینده و رشد همه‌جانبه کشور هستند

پیمان صالحی در برنامه روز پژوهش با بیان اینکه شعار هفته پژوهش و فناوری امسال «پژوهش و فناوری پیشران رشد تولید و مهار تورم» است، اظهار کرد: تأکیدات رهبر معظم انقلاب، مبنی بر اینکه پژوهش‌ها مسأله‌محور شوند، مورد توجه ما قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: هفته پژوهش و فناوری استانی از ۱۱ تا ۱۷ آذر و هفته پژوهش و فناوری ملی از ۱۹ تا ۲۵ آذر است و هر ساله تجلیل از دانش‌آموزان و معلمان پژوهنده، جزو برنامه‌های این هفته بوده است.

صالحی افزود: بیش از ۳۰۰ تور دانش‌آموزی به مناسبت هفته پژوهش برای بازدید از پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های استانی داشتیم و بیش از ۴۵۰ دانش‌آموز و معلم در مراسم هفته پژوهش استانی تقدیر شده‌اند.

وی از افتتاح بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری از فردا در مصلی امام خمینی(ره) خبر داد و بیان کرد: ۴۰۰ انجمن علمی در کشور داریم.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران در تحقیقات بنیادی که منجر به گسترش مرزهای دانش می‌شود در سال ۱۹۹۶ با ۸۵۱ تولید علمی، رتبه ۵۴ دنیا را داشت و در سال ۲۰۲۳ تولیدات علمی به بیش از ۷۸ هزار رسیده و به رتبه علمی ۱۵ در سطح جهان رسیده‌ایم.

وی افزود: رتبه علمی ایران، از نظر سایت‌های بین‌المللی نیز رتبه‌های ۱۵ و ۱۷ را داریم.

صالحی با اشاره به تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت و دانشگاه وزارت علوم خاطرنشان کرد: امسال تاکنون دانشگاه‌ها حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ قرارداد ارتباط با صنعت بسته‌اند که بسیاری بر پایه تحقیقات بنیادی است و مبلغ این قراردادها ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.

صالحی اظهار کرد: امیدواریم امسال و سال آینده یک جهش ویژه در دانشگاه‌ها برای حل مشکلات صنایع داشته باشیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آمار پارک‌های علم و فناوری کشور، گفت: ۵۴ پارک علم و فناوری در کشور داریم و در تمام استان‌ها یک مورد پارک حتماً وجود دارد و در بعضی‌ها پارک تخصصی داریم و برخی دانشگاه‌های کشور نیز پارک علم و فناوری دارند.

وی اظهار کرد: سال‌ها به دنبال این بودیم که هر کس ایده‌ای دارد که قابل تجاری‌سازی است را کمک کنیم و امروز کسانی که چنین ایده‌هایی دارند به مراکز رشد مراجعه می‌کنند و امروز ۲۷۹ مرکز رشد واحدهای فناور در کشور داریم و حدود ۱۱۴ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری اشتغال دارند.

صالحی خاطرنشان کرد: از ۹۳۸۸ شرکت دانش‌بنیان ۲۱۶۶ شرکت در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند.

وی تصریح کرد: نگاه ما در حوزه آموزش عالی به دانش‌آموزان و وزارت آموزش و پرورش، این است که خروجی‌های آموزش و پرورش، سرمایه‌های اصلی کشور برای ساخت آینده کشور و رشد و پیشرفت همه‌جانبه هستند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در بخش تولید علم و فناوری و تربیت نیروی انسانی باکیفیت و استاندارد بالا در حال فعالیت هستند و زیست‌بوم فناوری کشور، بستر مناسب را برای تجاری‌سازی ایده‌ها و یافته‌های علمی فراهم کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار