رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری خبر داد:

فعالیت ۴۲۵ انجمن علمی در کشور

۳۵ درصد انجمن‌های علمی در زمینه علوم انسانی فعالیت می‌کنند

تهران (پانا) - ‌معاون پژوهشی وزارت علوم و رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری گفت‌ ۴۲۵ انجمن علمی در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۱۵۱ انجمن یعنی ۳۵.۵ درصد در زمینه علوم انسانی فعالیت دارند.

کد مطلب: ۱۴۳۱۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت ۴۲۵ انجمن علمی در کشور

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، پیمان صالحی امروز (دوشنبه) در نشست انجمن‌های علمی اظهار داشت: انجمن‌های علمی جزء مهم‌ترین ارکان علمی کشور هستند‌.

وی در این نشست که در مصلی امام خمینی(ره) و همزمان با برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه دستاور‌های پژوهش، فناوری و فن‌بازار در این محل برگزار شد، اهمیت اهداف و وظایف کمیسیون انجمن‌های علمی ایران را برشمرد و گفت: صدور مجوز تأسیس انجمن‌های علمی از وظایف کمیسیون انجمن‌های علمی است‌.
صالحی گفت: امروز ۴۲۵ انجمن علمی داریم که از این تعداد برخی عملکرد ندارند و باید تعیین تکلیف شوند‌.

‌وی در مورد توسعه انجمن‌های علمی گفت: از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ نرخ رشد برخی انجمن‌های علمی زیاد نبوده است؛ اما در حوزه بین رشته‌ای و علوم انسانی بیشترین رشد را داشته‌ایم. اکنون ۴۲۵ انجمن علمی داریم که از این تعداد ۳۵. ۵ درصد در حوزه علوم انسانی است، ۲۳ درصد فنی مهندسی، ۲۲ درصد بین رشته‌ای، ۷. ۵ درصد علوم پایه، ۲ درصد هنر و ۱۰ درصد کشاورزی فعالیت می‌کنند. همچنین انجمن‌های علمی از نطر تعداد شامل ۳۲ انجمن در زمینه علوم پایه، ۹۸ انجمن در حوزه فنی مهندسی، ۱۵۱ انجمن در حوزه علوم انسانی، ۴۳ انجمن در حوزه کشاورزی، ۹۲ انجمن بین رشته‌ای و ۹ انجمن در هنر هستند. همچنین از نظر رتبه‌بندی ۵۱ انجمن علمی رتبه الف، ۷۵ انجمن علمی رتبه ب، ۹۹ انجمن رتبه سی، ۲۳ انجمن رتبه دال، ۱۳ انجمن رتبه اف دارند و ۱۷۱ انجمن بدون عملکرد و ۳ انجمن هم تازه تأسیس هستند.

وی افزود: ۵۵ هزار و ۱۹۳ نفر عضو انجمن‌های علمی هستند؛ ولی فقط ۱۹ درصد انجمن‌های علمی تعداد بالای ۱۰۰۰ نفر عضو دارند؛ در حالی که انجمن‌های علمی اثرگذار در جهان بیش از ۵۰ هزار نفر عضو دارند.

صالحی گفت: ۳۷ مورد درخواست انجمن جدید داشتیم که فقط ۳ مورد را پذیرفتیم. زیرا ۳۴ مورد انجمن مشابه بوده است. بهتر است افراد چدید خواستار تأسیس انجمن جدید با انجمن‌های قبلی هم‌افزایی کنند‌. انجمن علمی جای تضارب آرا و هم‌افزایی بین همه بازیگران آن حوزه در سطح کشور است.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: حضور بزرگان یک رشته در انجمن علمی مفید است، اما انجمن علمی نباید قائم به شخص یک نفر یا دو نفر نباشد طوری که وقتی یک نفر رفت انجمن از هم بپاشد.

وی به اقدامات برای ارتقای فعالیت‌های انجمن‌های علمی اشاره کرد و گفت: برای اثربخشی انجمن‌ها با مسئولان مختلف تماس گرفتیم که هر وقت خواستند تصمیم بگیرند نظر انجمن مربوطه را دریافت کنند. همچنین طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور که به همه وزارتخانه‌ها و استانداران ارجاع صد خواستیم تا وزرا نظر انجمن‌های علمی را کسب کنند. همچنین مکاتبه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مکاتبه شده تا اگر شرکتی را دانش بنیان خواستند بکنند، نماینده انجمن علمی حضور داشته باشد.

صالحی با اشاره به شعار سال اظهار داشت: بعد از اعلام شعار سال، برآیند نقطه نظر‌های انجمن‌های علمی مرتبط اخذ شده و از طریق وزارت علوم به وزیر مربوطه ارجاع شده است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: همچنین نشست‌هایی با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تدوین لایحه برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۲ با انجمن‌های علمی مرتبط برگزار شد و مرتب نظر‌های انجمن‌ها را نسبت به مصوبات مجلس و قانونگذاری‌ها اخذ می‌کنیم.

وی تأکید کرد: این اقدامات پیش‌تر هم انجام می‌شده است ولی هدف ما افزایش اثربخشی نهادینه کردن نقش انجمن‌های علمی است.

وی در پایان با تأکید بر فعالیت انجمن‌های علمی در حوزه فعالیت خود بر اساس قانون گفت: انجمن‌هایی داریم که از حوزه وظایف خود خارج شده و برای کل کشور دردسر درست می‌کنند. انجمن‌های علمی نباید از وظایف و حوزه اختیارات مشخص خود بر اساس قانون خروج کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار