دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش اسلامشهر:

برقراری توازن میان احساسات و تفکر در دانش‌آموزان منجر به تعادل درتصمیم‌گیری‌ می‌شود

اسلامشهر (پانا) - دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان آموزش و پرورش اسلامشهر و دبیر درس تفکر و سبک زندگی و مشاور آموزشگاه اندیشه آموزش و پرورش اسلامشهر، توازن میان دو توانایی احساسات و تفکر در جامعه دانش‌آموزی را مهم دانست که منجر به تعادل در تصمیم‌گیری‌ها خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۳۰۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
برقراری توازن میان احساسات و تفکر در دانش‌آموزان منجر به تعادل درتصمیم‌گیری‌ می‌شود

قوه تفکر، در زندگی فرصت اندیشیدن و استفاده درست از آن را به همگان خواهد داد و دریچه‌هایی را بر روی انسان باز خواهد کرد که بتواند به حقایق عالم دست پیدا کند. تفکر و تعقل همان چیزی است که آموزه‌های دینی ما را به آن فرا خوانده است، تفکر مانند چراغ هدایتی است که مسیر پیش روی ما را روشن می‌کند.

سمیه آقائی‌پیرکوهی، دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان و دبیر درس تفکر و سبک زندگی و مشاور آموزشگاه اندیشه آموزش و پرورش اسلامشهر، در رابطه با مفهوم تفکر و در گفت‌گو با پانا اظهار کرد: «تفکر به عنوان یک فرآیند ذهنی است که انسان‌ها از آن برای تحلیل، ارزیابی و حل مسائل استفاده می‌کنند و در زندگی همگان نقش بسیار مهمی دارد و این امکان را به افراد خواهد داد که تصمیمات بهتری برای زندگی شخصی و حرفه‌ای خود داشته باشند و بتوانند مشکلات را بهتر حل کنند.»

وی با اشاره به نقش تفکر در جامعه دانش‌آموزی بیان کرد: «نقش تفکر در میان دانش‌آموزان ما به معنای اهمیت و تأثیر تفکر و تفکر انتقادی در رشد و تحول دانش‌آموزان و جامعه آنها است. تفکر به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ایده‌ها و اطلاعات را تحلیل و بررسی کنند و به دنبال راهکارهای خلاقانه و موثر برای حل مسائل باشند. از سوی دیگر، احساسات نیز نقش مهمی در زندگی اجتماعی و روانی دانش‌آموزان دارد و می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای آنها تأثیرات مهمی داشته باشد.»

آقائی افزود:« در مجموع هر دو توانایی احساسات و تفکر در جامعه دانش‌آموزی اهمیت دارند، اما توازن میان آنها می‌تواند به نوعی منجر به تعادل در تصمیم‌گیری‌ها و اعمال دانش‌آموزان شود و می‌بایست برای تقویت مهارت‌های تفکری و احساساتی دانش‌آموزان تلاش کنیم تا آنها بتوانند به عنوان اعضاء تحول‌آفرین و موفق جامعه عمل کنند.»

دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: «از سوی دیگر نمی‌بایست از نقش تفکر مثبت هم غافل باشیم، تفکر مثبت می‌تواند به فرد کمک کند تا ایده‌های خود را بررسی کند، دیدگاه‌های جدید را بشناسد و توانایی حل مسائل را تقویت کند. این روش می‌تواند زمانی مفید باشد که تمرکز و تفکر عمیق را هم در نظر بگیریم،همچنین استفاده از مشاوران در واحدهای آموزشی، می‌تواند به فرد کمک کند تا از دیدگاه‌ها و تجارب دیگران بهره‌برداری کنند و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کند. راهنمایی، پشتیبانی و ارائه نظرات حرفه‌ای از سوی مشاوربه فرد کمک خواهد کردتا ایده‌ها و برنامه‌های خود را بهبود بخشد و به اهداف خود دست یابد.»

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود تأکید کرد: «به طور کلی، استفاده از تفکر به تنهایی یا مشاوران بستگی به نیازها و شرایط خاص هر فرد دارد. ممکن است در برخی موارد تفکر به تنهایی کافی باشد، اما در موارد دیگر مشاوره می‌تواند به فرد کمک کند تا بهترین تصمیمات را بگیرد، اما در کنار تمامی موارد مذکور،به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم، هر تجربه‌ای که در زندگی به‌دست خواهید آورد، یک درس است. حتی اگر در یک موقعیت نامطلوب قرار بگیرید و در آینده بهتر عمل کنید.»

دبیر درس تفکر آموزش و پرورش اسلامشهر خاطرنشان‌ کرد: «برخورداری از تفکر مثبت و سازنده می‌تواند به دانش‌آموزان در تحصیلات، روابط اجتماعی و حتی در زندگی روزمره کمک کند و دانش‌آموزان ما بدانند در هر موقعیتی که با آن روبرو می‌شوید، سعی کنید به جای تمرکز بر نقاط ضعف و مشکلات، بر روی نقاط قوت و مزایای آن تمرکز کنید و اگر به دنبال تفکر مثبت هستید، باید نگرش خود را نیز تغییر دهید. سعی کنید به جای تفکر منفی و پیش‌بینی شکست، به سمت تفکری مثبت و امیدوارانه حرکت کنید و این کار نیازمند تمرین و تمرکز مداوم است.»

خبرنگار دانش‌آموز: رها علی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار