درخواست پلیس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی

تهران (پانا) - فرمانده فراجا بر ضرورت افزایش مبلغ جرائم رانندگی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۶۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
درخواست پلیس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی

هشتمین رزمایش ارتقاء توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور فراجا با حضور سردار احمدرضا رادان؛ فرمانده کل انتظامی کشور و سردار کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور در ستاد فرماندهی انتظامی پلیس راهور فراجا برگزار شد.

سردار رادان در این رزمایش از پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان ویترین انتظامی کشور یاد کرد و افزود: ویترینی است که باید همه ویژگی ها و شاخص ها را به خودش اختصاص دهد تا در جامعه هدف پذیرفته و قابل قبول باشد. پلیس راهنمایی کشور یک وظیفه اساسی و مهم دیگر نیز دارد که ساخت ویترین انضباطی در حوزه عبور و مرور، حرکت، انضباط بخشی و انسجام اجتماعی است این موضوع کار را برای این پلیس در خدمات رسانی به مردم ویژه تر می کند.

سردار رادان عنوان کرد: ارائه 120 میلیون خدمت به مردم در یک دوره عدد قابل توجهی است یعنی پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند سرمایه اجتماعی پلیس را در سطح جامعه تا حد زیادی ارتقاء بخشد. مشارکت، اعتماد و اطمینان سه شاخصی هستند که دریایی از ماموریت‌های پی در پی را در پیش روی پلیس راهنمایی و رانندگی قرار می‌دهد.

فرمانده کل انتظامی کشور تاکید کرد: همه دستگاه‌ها در راستای ماموریت کاهش تصادفات مسئول هستند و بر این اساس ماموریت پلیس نیز به سمت کاهش جان باختگان حوادث پیش می رود اما حقیقت امر این است که در بسیاری از مواقع پلیس بار دستگاه های دیگر را نیز بر دوش می کشد و به تنهایی جایگاه خدمت به مردم را ارتقاء می دهد.

وی یادآور شد: وجود مدیرانی قابل در راهور این جرات را می دهد که به همان اندازه از شماها مطالبه گری داشته باشم لازم می دانم از ریاست جمهور، معاون اول و وزراء که انصافا یکی از دغدغه های مهم شان خاصه در حوزه عبور و مرور کاهش جان باختگان و حوادث راهنمایی و رانندگی است صمیمانه تشکر و قدردانی کنم و همچنین از همه کسانی که در این مسیر هم قسم شدند تابه مردم خدمت رسانی کنند نیز به همین صورت تشکر کنم.

سردار رادان گفت: ماموریت های پلیس به خصوص در حوزه راهنمایی و رانندگی از ابتدا سال با طرح نوروزی شروع و در مناسبت های مختلف سال پی در پی ادامه می یابد و تعطیل شدنی نیست یعنی این پلیس نظیر سایر پلیس های تخصصی کشور پرماموریت و پرکار است و پویا بوده و می تواند به انتظارات مردمی پاسخ دهد.

وی افزود: متاسفانه ارتکاب تخلف رانندگی، منجر به وقوع ۸۰ درصد تصادفات شده است. این سه تخلف عبارتند از سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو که می‌تواند ناشی از خستگی و خواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه و ... باشد. جرائم رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد، یعنی طوری باشد که فرد متخلف اصلا مرتکب آن نشود. اکنون اما مبلغ جرایم تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش پیدا کند. این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که افزایش نرخ جرایم رانندگی ربطی به تورم ندارد و گرانی و ... ندارد. یک راننده اصلا نباید تخلف کند و کسی هم که تخلفی مرتکب نشده که نباید جریمه سنگین پرداخت کند. در واقع خاصیت بازدارندگی جرائم در همین جاست.

فرمانده فراجا ادامه داد: شما ببینید در بسیاری از کشورهای جهان دنیا برای یک تخلف ساده چندین برابر عدد و رقم تخلف در ایران جریمه در نظر گرفته شده است، اما در کشور ما مبلغ جرایم رانندگی بسیار پایین است و تلاشی هم برای افزایش آن نشده است.

رادان با بیان اینکه اکثریت رانندگان ما به قوانین و مقررات رانندگی احترام می‌گذارند، گفت: بخش زیادی از تصادفات مربوط به تخلفات تنها شش تا هفت درصد از رانندگان است. در واقع تخلف این افراد به دیگران نیز آسیب می‌زند، خب چرا باید هزینه تخلف برای این افراد پایین باشد؟ به همین دلیل است که از دولت تقاضا داریم تا اقدامات لازم در راستای بالا بردن هزینه تخلفات و مبلغ جرائم رانندگی انجام دهد.از نظر ما افزایش جریمه‌های رانندگی حتماً تأثیر مستقیمی بر کاهش تصادفات فوتی و جانباختگان تصادفات خواهد داشت.

وی به آمار جانباختگان حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: با اقداماتی که عمدتا از سوی پلیس انجام شد، توانستیم از ۲۸ هزار جانباخته تصادفات در دهه ۸۰ به ۱۷ هزار کشته در تصادفات رانندگی برسیم، عمده این اقدامات از سوی پلیس انجام شد و من به شما می‌گویم که اگر پلیس برای کاهش جان باختگان تصادفات برنامه‌ای نداشت عدد کشته شدگان حوادث رانندگی از ۱۷ هزار کشته به ۴۱ هزار کشته رسیده بود.

رادان همچنین در رزمایش خودرویی پلیس راهور که صبح امروز در شهرک آزمایش برگزار و در آن از تجهیزات خودرویی جدید راهور نیز رونمایی شد، گفت: پلیس راهور ویترین انتظامی کل کشور است، این ویترین همه ویژگی‌ها و شاخص‌هایی را به خود اختصاص داده است که در جامعه از پلیس انتظار می‌رود. در واقع پلیس راهور یکی از پلیس‌هایی است که می‌تواند سرمایه اجتماعی پلیس را بالا ببرد.

رادان از کاهش ۷.۵ درصدی تصادفات در کشور از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: از همکارانم در پلیس راهور می‌خواهم که با تداوم اقدامات خوب خود و انجام اقدامات لازم تا پایان سال به کاهش ۱۲ درصدی تصادفات برسیم. امیدوارم که دیگر دستگاه‌ها نیز در این زمینه پای کار بیایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار