با حضور وزیر فرهنگ و معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛

زنگ کتاب‌خوانی در مدارس نواخته شد

پورثانی: مسابقه کتابخوانی «کتاب برپا» ویژه معاونان پرورشی ‌از شنبه در سراسر کشور آغاز می‌شود/ برگزاری پویش‌های «کتابخانه‌ات را بساز» و «من این را خواندم» برای دانش‌آموزان

تهران (پانا) - آیین افتتاحیه سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با شعار «آینده خواندنی است» در راستای تحقق سه هدف کلان «توسعه فرهنگ مکتوب»،‌ «توسعه کتابخوانی» و «ایجاد شور و شوق در جامعه به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان» برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۲۳۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد
زنگ کتاب‌خوانی در مدارس نواخته شد

آیین افتتاحیه سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با شعار «آینده خواندنی است» در راستای تحقق سه هدف کلان «توسعه فرهنگ مکتوب»،‌ «توسعه کتابخوانی» و «ایجاد شور و شوق در جامعه به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان» با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش، سیداحمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران صبح امروز ۲۳ آبان‌‌ در دبیرستان دخترانه فرهنگ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، ضمن خیرمقدم و تبریک آغاز هفته کتاب و کتابخوانی به نوجوانان ایران زمین، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های جوامع توسعه‌یافته فرهنگ کتابخوانی است، گفت: «جشنواره دانایی و توانایی آموزش و پرورش سال گذشته در هفته کتاب و کتاب‌خوانی به پایان رسید و امروز جشنواره سال آینده با حضور پرشور مسئولان و دانش‌آموزان آغاز شد. در جشنواره سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار نفر دانش‌آموز شرکت کردند که اختتامیه جشنواره مذکور در اوایل آذر‌ در شهرکرد با حضور دانش‌آموزان برگزیده کشور، به تعداد ۳۲۰ نفر برگزار می‌شود.

وی ضمن اشاره به جشنواره هیس‌طوری، بیان کرد: سال گذشته پویش هیسطوری در هفته کتاب و کتابخوانی با موضوع استعمار و استکبارستیزی با استقبال و شرکت قریب بر ۵۰۰ هزار دانش‌آموز برگزار شد.

پورثانی ضمن اشاره به آغاز پویش‌های اجرایی در هفته کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد: در این هفته پویش‌هایی از جمله «کتابخانه‌ات را بساز»، در راستای ترویج کتاب‌خوانی برای‌ دانش‌آموزان برگزار می‌شود که در این پویش دانش‌آموزان از کتابخانه منزل خود و ابتکاری که برای این کتابخانه انجام داده‌اند، عکس می‌گیرند و برای ما ارسال می کنند. علاوه بر‌این پویش دیگری با عنوان «من این را خواندم» که در این پویش نیز دانش‌آموزان کتاب‌هایی که مطالعه کرده‌اند را در قالب ویدیو با توضیحات کوتاهی از خلاصه کتاب برای ما ارسال می‌کنند و این ویدیو‌ها را برای دانش‌آموزان به اشتراک می‌گذاریم.

وی در‌ خصوص زمان برگزاری پویش‌های هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد: بعضی از پویش‌ها از امروز و برخی دیگر طی فردا و شنبه با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای ساعت مطالعه دانش‌آموزان آغاز خواهد شد و دانش‌آموزان ۱ تا ۲ هفته فرصت دارند تا آثار را برای ما ارسال کنند. کتاب روایتی ساده از ماجرای پیچیده و جشن خرگوش‌ها است که پویش آن هفته پیش آغاز شده و همچنان در حال برگزاری است. همچنین مسابقه کتابخوانی «کتاب برپا» ویژه معاونین پرورشی نیز انشالله از شنبه در سراسر کشور آغاز می‌شود.

در ادامه محمد‌مهدی اسماعیلی ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی گفت: تناسب نام مدرسه فرهنگ با فعالیت‌های وزارت ارشاد، دلیل انتخاب این مدرسه از میان ۱۲۰ هزار مدرسه در کشور برای برگزاری مراسم افتتاحیه هفته کتاب و کتابخوانی بود؛ چرا که این‌گونه مدارس اشتراکات فراوانی در بحث فرهنگی با وزارت ارشاد دارند.

وی افزود: وزارت ارشاد در موضوعاتی از جمله کتاب، موسیقی و تئاتر فعالیت می‌کند و قطعا فعالیت در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما بوده است و از‌ آنجا که فعالیت در این حوزه منجر به ارتقای سطح سواد دانش‌آموزان در موضوعات مختلف می‌شود. اجرای دانش‌آموزی در این برنامه مایه فخر و مباهات ما متولیان تعلیم و تربیت است؛ چرا که این عمل نشان از خودشناسی دانش‌آموزان نسبت به استعداد‌هایشان در مرحله اول و بها دادن به استعداد آن‌ها توسط متولیان مدرسه در مرحله دوم دارد.

این مقام مسئول درخصوص پویش وزارت ارشاد در هفته کتاب و کتابخوانی گفت: در این هفته پویش‌‌های مختلفی با همکاری آموزش و پرورش در مدارس آغاز خواهد شد. علاوه بر این پویش پیشنهادی ما برای این روز این است که دانش‌ آموزان خود را به جای وزیر ارشاد قلمداد کنند و به سوال اگر شما وزیر ارشاد بودید، چه کار فرهنگی انجام می‌دادید؟ پاسخ دهند. مهلت پاسخگویی به این پویش حداکثر تا فردا خواهد بود. در این پویش به همه پاسخ‌ها جوایزی اهدا خواهد شد، اما بهترین پاسخگو و بهترین پاسخ به بهترین نحوه ممکن تقدیر می‌شود.

وزیر ارشاد در پایان ضمن دعوت از دانش‌آموزان برای شرکت در پویش‌های هفته کتاب و کتابخوانی گفت: ما با مخاطبان فرهیخته‌ای مواجه هستیم که یک قدم از نسل ما جلوتر هستند از‌این رو نیاز داریم تا از اندیشه و پیشنهادات این نسل برای رشد جامعه بهره ببریم و کتاب بهترین معیار رشد جامعه است و مردم کشور ما عمیقا فرهنگی و نویسنده هستند؛ چراکه شخصیت‌های مهم کشور ما از جمله امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اهل کتاب و کتابخوانی بودند.

دانش‌آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار