تخصیص بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبارات در سفر رئیس جمهور به استان فارس

شیراز (پانا) - رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس، از  تخصیص بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبارات در سفر رئیس جمهور به استان فارس خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۱۹۵۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تخصیص بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبارات در سفر رئیس جمهور به استان فارس

محمد علی افکاری امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز دانش‌آموز و مرور وقایع تاریخی این روز، حوادث اخیر در غزه و کودک کشی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: قطعا مقاومت نتیجه خواهد داد و این حملات کوردلانه، منجر به آزادی قدس شریف خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به روز آمار و برنامه‌ریزی در باب اهمیت نقش این سازمان گفت: اولین و مهمترین قدم بحث تحلیل چگونگی وضعیت موجود در برنامه‌ریزی است که اگر این کاردرست انجام نشود طبیعتا ما به هدف مطلوب نخواهیم رسید.

افکاری افزود: قبل از تحلیل وضعیت موجود ما باید آمار و اطلاعات دقیقی از وضع موجود داشته باشیم، پس آمارگیر وظیفه جمع‌آوری اطلاعات درست برای تجزیه و تحلیل وضع موجود را دارد.

به گفته وی در برنامه‌ریزی قدم اول آمار است و مهم است که ما از شاخص‌های درست اجتماعی و متغیرهای صحیح آمارگیری کنیم و گرچه ظاهرا یک کار فنی است یک کار اساسی در برنامه‌ریزی است که اهمیت بالایی دارد.

افکاری با انتقاد از وضعیت آمارگیری موجود که مراجعه مستقیم به افراد است گفت: این ایراد به این نوع آمارگیری وارد است که اطلاعات ما به روز نیست.

وی افزود: یکی از کارهایی که امروز سازمان برنامه و بودجه بر آن متمرکز است و در زرقان و شهرصدرا انجام شده است حرکت به سمت آمار ثبتی مبنا است که منجر به به‌روزرسانی آمارها و به روز بودن آن‌ها می‌شود، البته تحقق این مهم نیازمند تقویت زیرساخت‌ها است که امیدواریم انجام شود.

افکاری افزود: در آمارهای ثبتی مبنا قرار است که تمام دستگاه‌های اجرائی داده‌ها را به صورت ریز داده به مرکز آمار ایران ارسال کنند و پس از پایش به صورت رسمی اعلام شود.

وی در خصوص مزایای این طرح گفت: یکپارچگی اطلاعات و دسترسی سریعتر به داده‌ها را به همراه دارد که با تقویت و بهبود زیرساخت‌ها به نتیجه خواهد رسید و سازمان به جد به دنبال تحقق این موضوع است.

افکاری اظهار کرد: مرکز آمار ایران ششمین سرشماری کشاورزی را در سال ۱۴۰۳ در برنامه دارد که انجام خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اعتبارات عمومی سفر ریاست جمهوری گفت: در سفر اول هیئت دولت تعهد ۴۵۰۰ میلیارد تومانی برای فارس در نظر گرفته شد که ۱۱۷ درصد در استان تحقق داشته است.

افکاری ادامه داد: شاید یکی از دستگاه‌هایی که بیشترین تحقق را در بحث نصوبات سفر داشته سازمان برنامه و بودجه است.

وی با اشاره به اینکه در سفر دوم اعتبارات خوبی برای فارس در نظر گرفته شد، گفت: در حال حاضر ۲۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که قطعا با توجه به سفر وزرا به شهرستان‌ها و مصوبات آنان این رقم نیز افزایش خواهد داشت.

وی از آمایش که به عنوان مهمترین سند بالادستی مورد توجه قرار گرفته است، یاد کرد و افزود: در این مسیر اولین مطالعه به روزرسانی آمایش استان بود که برای اجرایی شدن بهتر این آمایش مدنظر بوده است و دومین نکته در این مسیر تصمیم گرفتیم سند آمایش شهرستان‌ها براساس برش آمایش آنان ترسیم شود و ۳۷ شهرستان دارای برش باشند که این در رشد و توسعه شهرستان‌ها اهمیت به سزایی دارد.

افکاری اصافه کرد: ما در هرسال ۲۹۷ روستا را از نظر مسائل مختلف بررسی می‌کنیم؛ بحث منظومه‌های روستایی را براساس آن شکل خواهیم داد و یک روندی را بین روستاها ترسیم می‌کرد که این اجازه را به ما می‌داد تا پیوست در برنامه هفتم یک سند توسعه روستایی داشته باشیم.

وی افزود: این برای نخستین بار است که ما یک پیوستگی بین آمایش ملی، آمایش استانی، برش توسعه‌ای روستاها داشته باشیم و این برای تحقق رشد ۸ درصدی توسعه موثر است.

افکاری در خصوص تورم آخرین آمار مهرماه فارس ۴۳.۹ درصد سالانه و ماهانه ۲.۸ درصد و در کشور ۴۵.۵ است که فارس از نظر کشوری پایین‌تر است و یزد بیشترین نرخ و تهران کمترین نرخ را داشته و فارس ششمین رتبه را دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ کل اعتبارات عمرانی استان ۵ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان است که درمقایسه با اعتبارات سال گذشته ۶۵.۵ درصد رشد داشته است که در مقایسه با رشد کشور که ۵۳.۵ درصد بوده رشد قابل توجهی داشته است.

وی در خصوص سایر اعتبارات گفت: اعتبارات نفت و گاز ، ۲۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده و اعتبارات توازن است که سر جمع ۶۵.۵ درصد رشد داشته. اعتبارات تملک استانی نیز ۶ درصد رشد داشته است که در مقایسه با رشد کشوری که ۵ درصد بوده است، افزایش قابل توجهی داشته است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال گذشته نیز تا پایان ماه آینده تسویه خواهد شد، گفت: بیش از ۹۰ درصد درآمد کشور صرف هزینه‌های جاری دستگاه‌ها و اداره خود دستگاه‌ها می‌شود که نیازمند توجه جدی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار