در نشست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس مطرح شد:

2 هزار و 650 پروژه نیمه تمام ، از چالش‌های اساسی فارس است

تراکم ۲۴ درصدی دانش‌آموزان در مدارس فارس

شیراز(پانا)- به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس، ۲ هزار و ۶۵۰ پروژه نیمه تمام در این استان وجود دارد که برای تکمیل آن‌ها به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که با توجه به اعتبار سالانه استان، این پروژه‌ها به یک چالش اساسی برای استان تبدیل شده است.

کد مطلب: ۱۳۰۶۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
2 هزار و 650 پروژه نیمه تمام ، از چالش‌های اساسی فارس است

احمد علی افکاری، در نشستی که به منظور ارائه گزارش عملکرد یک ساله در سال اول دولت سیزدهم با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: سالانه اعتبار تملک استان بین ۳۵۰۰ تا ۴ هزار میلیارد تومان است و اگر اعتبارات استان به طور کامل به تکمیل این پروژه‌ها تخصیص پیدا کند و پروژه جدید دیگری آغاز نشود، حداقل چهار الی پنج سال زمان نیاز است که پروژه‌های نیمه تمام استان تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در برنامه سال ۱۴۰۱ هدف، تحقق نرخ رشد هشت و یک دهم درصدی تولید ناخالص داخلی استان است، گفت: وقتی که بحث تولید ناخالص داخلی باشد همه کسانی که در استان فعالیت می‌کنند چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی و چه بخش‌های فرهنگ، اقتصاد، زیرساخت‌ها وآموزش همه را در برمی‌گیرد، بنابراین کل فعالیت‌های اجتماعی مورد نظر است.

افکاری با اشاره به اینکه بودجه ابزار تحقق برنامه است و امسال تلاش کرده‌ایم که این ارتباط بین برنامه و بودجه برقرار شود، افزود: اساس برنامه تهیه شده برای ۱۴۰۱ رشد و تولید است و اقداماتی که انجام می شود باید در راستای کمک به تولید باشد و باید تا آنجا که می‌توانیم و امکان آن فراهم است پروژه‌هایی را به اتمام برسانیم که به بخش تولید و افزایش رفاه جامعه کمک می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، مهمترین موضوع در بحث آمایش را عملیاتی شدن آن به عنوان سند بالادستی دانست و گفت: این بدان منظور است که هر تصمیمی که در جهت توسعه در استان گرفته می‌شود بر اساس آمایش باشد.

افکاری افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور و بخشنامه وزیر کشور، سند آمایش مبنای اصلی تصمیم گیری‌ها خواهد بود و هیچ پروژه‌ای در استان فارس همانند سایر نقاط کشور بدون لحاظ سند آمایش مصوب نخواهد شد و اگر پروژه‌ای با این سند تطبیق نداشته باشد، باید اصلاحات لازم در آن اعمال شود.

وی، در خصوص شکل گیری مدیریت اجرایی آمایش در استان هم گفت: قرارداد مشاور برای تهیه این طرح منعقد شده و با اتمام آن به عنوان مبنا در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس هم، مالیات را منبع اصلی درآمدهای این استان دانست و گفت: ۹۶ درصد کل درآمد استان متکی به درآمدهای مالیاتی است.

عبدالحمید سنگی با اشاره به اینکه در مجموع برای استان در سال جاری ۹۸ هزار میلیارد ریال درآمد پیش بینی شده که این عدد نسبت به سال قبل رشد ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ هزار میلیارد تومان مازاد درآمد در استان داشته باشیم که برای تحقق این میزان درآمد، فشاری به مالیات دهندگان درون استان وارد نخواهد شد و مسیر تحقق آن از محل انتقال پرونده شرکت‌های بزرگ فارسی مستقر در تهران و فرارهای مالیاتی است.

وی با اشاره به اعتبارات هزینه‌ای استان فارس، آن را ٢٨٠ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این اعتبارات برای هزینه در ٢٤ دستگاه اجرایی تعریف شده و نسبت به سال گذشته ٢٦.٤ درصد رشد داشته است.

به گفته وی اعتبارات تملک و دارایی استان در سال ١٤٠١ بالغ بر ٤ هزار میلیارد تومان است که این اعتبارات از محل سرمایه‌های استانی، نفت و گاز، اعتبارات توازان و تملک و سرمایه‌ای است که نسبت به سال گدشته ١٣.١ درصد رشد را نشان می‌دهد.


سنگی اضافه کرد: ٨٦٣ میلیارد تومان نیز در قالب اعتبارات محرومیت زدایی در بخش‌های آب، راه، آموزش، بهداشت و آبخیزداری در قالب ٥ فصل اعتباری به اعتبارات تملک و دارایی فارس اضافه می‌شود که همگی در سرفصل پروژه‌های نیمه تمام هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تراکم دانش آموزی در مدارس استان فارس ٢٤ درصد برآورد شده است، گفت: در شهر شیراز به لحاظ مدرسه و تراکم دانش آموزی دچار مضیقه و تنگناهای زیادی هستیم و عدد تراکم دانش آموز به ٤٢ نفر رسیده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس در ادامه نرخ بیکاری استان را در سال گذشته ٧.٦ درصد اعلام و عنوان کرد: این رقم در بهار ١٤٠١ به عدد ٨ درصد رسیده است و این عدد در کشور ۹ و ۲ دهم درصد بوده است.

سعیدرضا زارعی، با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال گذشته ٣٧.٣ درصد بوده است، اظهار کرد: این نرخ امسال به ٣٦.٩ درصد رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار