رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس:

رشد ۵۰ درصدی اعتبارات عمرانی فارس نسبت به سال ۱۴۰۱

شیراز (پانا) - رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس، با اشاره به رشد ۵۰ درصدی اعتبارات عمرانی استان نسبت به سال قبل گفت اعتبارات عمرانی فارس در سال ۱۴۰۱، ۴ هزار و ۷۵ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۶ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان رسیده است.

کد مطلب: ۱۳۹۱۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد
رشد ۵۰ درصدی اعتبارات عمرانی فارس نسبت به سال ۱۴۰۱

احمدعلی افکاری، امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به رشد ۳۲ درصدی اعتبارات عمرانی ملی استان افزود: اعتبارات ملی ما از ۴ هزار و ۱۸۷ میلیارد تومان در ۱۴۰۱ به ۵ هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه استان فقط مسوولیت تامین اعتبار جاری برای ۲۴ دستگاه اجرایی را برعهده دارد و سایر دستگاه‌ها از طریق اعتبارات ملی تامین اعتبار می‌شوند، گفت: استان فارس از نظر اعتبار و از نظر تعداد کارکنان، بین استان‌های کشور بعد از تهران در رتبه دوم است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ سعی شد تا بدهی به کارکنان دستگاه‌ها‌ی اجرایی نداشته باشیم و تمام مطالبات کارکنان تا پایان سال ۱۴۰۰ پرداخت شده و در حال حاضر بدهی پاداش بازنشستگان ۱۴۰۱ همچنان باقی است که دستگاه‌های اجرایی باید آمار بازنشستگان خود را اعلام کنند تا رقم آن مشخص شود.

وی افزود: نود درصد اعتبار استان صرف پرداخت حقوق می‌شود و مجموع اعتبارات هزینه‌ای استان یک هزار و ۸۱۲ میلیاردتومان بوده که صد درصد هم تخصیص پیدا کرده است.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۱ از نظر تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کل اعتبارات عمرانی استان و آنچه مربوط به اعتبارات استانی و ملی می‌شود مجموع ۷ هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان بوده که از این رقم ۵ هزار ۶۴۹ میلیارد تومان معادل ۷۰.۶ درصد تخصیص داده شده است.

ریس سازمان برنامه و بودجه فارس اظهار کرد: اعتبارات عمرانی ۱۴۰۲ بدون اعتبارات ملی در مقایسه با سال ۱۴۰۱، از ۴ هزار و ۷۵ میلیارد تومان به ۶ هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است که رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

وی در خصوص اعتبارات مصوبات سفر رئیس جمهور که بر عهده و تعهد سازمان برنامه و بودجه بوده است، گفت: کل اعتبارات ۳ هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان بوده است که در دوسال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، سه هزار و یک میلیارد تومان و تعهد ۱۴۰۲ سازمان ۵۴۰ میلیارد تومان و ۱۴۰۳ ، ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است که در عمل نسبت به کل تعهد ۱۰۶ درصد تخصیص داده شده است که سازمان بیش از تعهدات خود نیز عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد استان متکی به بخش کشاورزی است و سهم ارزش افزوده استان از محل کشاورزی ۷.۶ درصد است که پس از مازندران رتبه دوم را داراست، گفت: استان فارس مثل سایر نقاط کشور با کمبود آب مواجه است و ۸.۸ کل آب کشور را فارس در زمینه کشاورزی مصرف می‌کند که با توجه به اینکه از نظر خشکسالی فارس رتبه ۷ کشور را دارد و به لحاظ آب وضعیت مناسبی ندارد.
وی در خصوص نرخ بیکاری فارس گفت: در بهار ۶.۹ درصد بوده که در مقایسه با کشور ۱.۳ کمتر از میانگین کشوری بوده است و نسبت اشتغال استان ۳۴.۱ درصد که از نظر رتبه، در جایگاه ۹ در بهار ۱۴۰۱ قرار گرفته است.

افکاری اظهار کرد: نرخ تورم در تیرماه ۱۴۰۲ استان ۴۴.۹ درصد است که از نظر تورم بعد از تهران، بوشهر و فارس کمترین نرخ در کشور بوده است.

وی در خصوص اعتبارات پروژه‌های نیمه تمام گفت:9 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه مورد نیاز است و ما ۱۵۲ طرح ملی از جمله راه‌ها، راه‌آهن و... در استان داریم که امیدواریم با تخصیص اعتبارات آن این پروژه‌ها تکمیل شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان فارس، ۹۴ درصد درآمد استان از محل مالیات اخذ شده است که در سال۱۴۰۰ درآمد استان ۱۰۷ درصد بوده است که در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۱ درصد رسید و امیدواریم در سال جاری نسبت به سال گذشته مازاد درآمد بیشتری داشته باشیم که این امر موجب می‌شود درآمد به استان بازگشت داده شود.

وی در خصوص فروش املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی گفت: آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی در صورت فروش اموال مازاد ۱۰۰ درصد مبلغ برای تکمیل پروژه‌‌های نیمه تمام به خودشان برمی‌گردد در حالی که این شرایط برای سایر دستگاه‌های اجرایی به صورت ۵۰- ۵۰ است که ۵۰ درصد به خزانه برمی‌گردد و ۵۰ درصد برای تکمیل پروژه‌ها به دستگاه اجرایی برمی‌گردد.

افکاری افزود: قانون روش تهاتر هم برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته است تا از این طریق نیز بتوانند پروژه‌های نیمه تمام خود را تکمیل کنند.

وی تاکید کرد: اگر دستگاه اجرایی برای فروش و یا تهاتر اموال مازاد همکاری لازم را انجام ندهند، برنامه و بودجه راسا این حق را دارد که برای فروش اموال اقدام کند و کل مبلغ را به خزانه واریز کند که نتیجه این برای استان جز ضرر چیزی ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار