‌معاون آموزش ابتدایی ‌آموزش‌و‌پرورش خبر داد:

ارائه ماهنامه آموزشی به والدین دانش‌آموزان ابتدایی برای یادگیری نکات تربیتی و درسی

معلمان، دانش‌آموزان اول ابتدایی را درگیر نوشتن و رونویسی نکنند

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در جشن شکوفه‌های امسال از سوی معاونت آموزش ابتدایی ماهنامه‌ای در جهت هم‌افزایی میان والدین و مدرسه ارائه می‌شود، گفت در هر شماره از این ماهنامه والدین با نکات تربیتی و درسی متعددی آشنا خواهند شد؛ همچنین در اولین شماره آن نکاتی در خصوص مبحث زبان‌آموزی وجود دارد که بسیار می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند.

کد مطلب: ۱۴۰۴۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
ارائه ماهنامه آموزشی به والدین دانش‌آموزان ابتدایی برای یادگیری نکات تربیتی و درسی

معصومه نجفی پازوکی صبح امروز در برنامه صبح بخیر ایران که در رابطه با موضوع کیفیت و کمیت آموزش در مقطع ابتدایی برگزار شد، اظهار کرد: شروع سال تحصیلی رویدادی بزرگ است که با توجه به جمعیت ۱۶ میلیونی دانش‌آموزان، والدین و فرهنگیان شاغل، جمعیتی بالغ بر 50 میلیون نفر را درگیر خود خواهد کرد.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه شروع سال تحصیلی اتفاقی بزرگ و قابل توجه است، گفت: در جغرافیای تربیت باید همه نقش خود را ایفا کنند. همراه با آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی قرار است برای اولین بار به صورت مستقل در نهادی اجتماعی به نام مدرسه حضور یابند که شاید در نگاه اول فضایی مبهم را در ذهن آن‌ها شکل دهد، اینجاست که والدین باید اولین نقش خود در زمان مدرسه را ایفا کنند و شناختی نسبی به دانش‌آموزان ارائه دهند؛ برای مثال خوب است که قبل از شروع سال تحصیلی، والدین به همراه فرزندان خود به مدرسه بروند و با بخش‌های مختلف آشنا شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در جشن شکوفه‌های امسال از سوی معاونت آموزش ابتدایی ماهنامه‌ای در جهت هم‌افزایی میان والدین و مدرسه ارائه می‌شود، عنوان کرد: در هر شماره از این ماهنامه والدین با نکات تربیتی و درسی متعددی آشنا خواهند شد؛ همچنین در اولین شماره آن نکاتی در خصوص مبحث زبان‌آموزی وجود دارد که بسیار می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند.

نجفی پازوکی با تاکید بر اینکه بیشترین سهم از زبان‌آموزی متعلق به خواندن است‌ نه نوشتن، تصریح کرد: از معلمان عزیز می‌خواهیم دانش‌آموزان اول ابتدایی را درگیر نوشتن و رونویسی نکنند،‌ دانش‌آموز باید هنگامی که در کلاس حضور دارد از فعالیت خود لذت ببرد و خودش موارد مختلف را کشف کند نه اینکه از او بخواهیم صرفا بنویسید تا یادگیری انجام شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با خاطرنشان کردن این موضوع که بیشترین‌ مشکلات دوره ابتدایی در شاخص‌ها، مربوط به پایه اول است، بیان کرد: اگر موضوعات آموزشی درست و دقیق اجرا شود و رویکردهای به‌روز و جدید در آن وجود داشته باشد، خروجی دوره ابتدایی دانش‌آموزی است که به شایستگی‌های مختلف مجهز شده است و دیگر درگیر کارهای سطحی نخواهد شد.

توزیع بسته‌های آموزشی زبان‌آموزی در 8200 کلاس روستایی

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای به‌روز کردن معلمان با توجه به شرایط حال حاضر و دانش‌آموزان نسل جدید وجود دارد، تاکید کرد: در قدم اول برای به‌روز کردن معلمان مقطع ابتدایی، به‌خصوص معلمان پایه اول، بسته‌های آموزشی زبان‌آموزی تولید شد که نشانه‌های الفبایی را به صورت خودآموز به معلم آموزش می‌داد. در این طرح بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 15 بسته آموزشی برای 15 هفته در اختیار معلمان قرار گرفت و سال گذشته 8200 کلاس روستایی نیز تحت پوشش قرار گرفتند.

اجرای نظام دوری در ۶۴۰ کلاس اول ابتدایی

نجفی پازوکی در ادامه به «نظام دوری» اشاره کرد و یادآور شد: در این نظام که یکی از مطالبات سند تحول بنیادین است و باید عملیاتی شود، قرار است امسال ۶۴۰ کلاس اول ابتدایی تحت پوشش قرار گیرند. در این طرح معلم اول ابتدایی تا پایه سوم همراه دانش‌آموز خواهد بود و به دلیل اهمیت این دوره قرار است این نظام اجرایی شود.

معاون آموزش متوسطه افزود: در این نظام معلم سه سال فرایند تربیت دانش‌آموز را رصد می‌کند و دیگر عضوی از خانواده اوست، در نتیجه با والدین هم‌افزایی پیدا می‌کند و موجب شناسایی استعدادها خواهد شد و احساس امنیتی را در بین دانش‌آموزان به وجود خواهد آورد، علاوه بر تمامی این موارد نقش خانواده‌ها را هم پررنگ‌تر خواهد کرد.

120 هزار معلم در سال جاری آموزش می‌بینند

وی نقش معلم در فضای آموزشی را بی‌نظیر دانست و گفت: بحث آموزش معلمان از جمله جدی‌ترین برنامه‌های معاونت ابتدایی است که از سال گذشته مبحث آموزش در قالب شبکه‌سازی آغاز شد. در این طرح ۱۲ هزار حلقه ۱۰ نفره تشکیل داده شد تا معلمان با مباحث استاندارد و به‌روز آموزشی آشنا شوند، نتیجه آن نیز در پایان و در جشنواره عصر جدید یادگیری عیان شد که ۲۰ هزار طراحی آموزشی از سوی معلمان شرکت کننده به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود. ان‌شالله امسال هم ۱۲ هزار حلقه دیگر شکل می‌گیرد و زمینه‌های تحول در آموزش و پرورش و مقطع ابتدایی را فراهم می‌آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار