یک نویسنده در گرامیداشت روز قلم عنوان کرد:

درک لذت مطالعه توسط نسل جوان، در نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه نقش بسزایی دارد

اسلامشهر (پانا) - یک نویسنده به مناسبت روز قلم گفت اگر نسل جوان لذت مطالعه را درک کند، به مطالعه و نوشتن دل خواهد بست و در این راستا لازم است تا نسل جوان را طبق علاقه آنها با روش‌های ابتکاری سوی مطالعه جذب کرد تا فرهنگ مطالعه در آنها نهادینه شود.

کد مطلب: ۱۳۸۴۱۴۶
لینک کوتاه کپی شد
درک لذت مطالعه توسط نسل جوان، در نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه نقش بسزایی دارد

در سال 1381 اعضای انجمن قلم ایران در راستای انتخاب یک روز خاص برای اهالی فرهنگ و قلم، پس از بررسی تاریخ‌های متفاوت تصمیم گرفتند چهاردهم تیرماه را به نام روز قلم انتخاب کنند، روزی که ریشه در فرهنگ و تاریخ ملی ایران دارد و این موضوع به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

بابک عارفی، نویسنده کتاب‌های "مغز دوم بادام" و "پس از نان"، با گرامی‌داشت چهاردهم تیر، روز قلم در گفت‌گو با پانا اظهار کرد: «تفاوت اساسی انسان با دیگر حیوانات نطق انسان است، صحبت انسان هنگامی که جایی به کتابت در می‌آید و ثبت می‌شود نویسندگی آغاز خواهد شد ؛ اهمیت قلم تا جایی است که در کتاب الهی قرآن‌کریم نیز از قلم یاد شده و طبق آیه، "ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ" (آیه یک سوره قلم) به آن سوگند یاد می‌شود، همچنین بعد از پایان برخی از جنگ‌ها پیامبر اسلام دستور می‌دادند، اسیرانی که بتوانند به ده مسلمان خواندن و نوشتن بیاموزند آزاد خواهند شد و این نشان دهنده اهمیت بالای جایگاه قلم، علم و نگارش از گذشته تاکنون است.»

وی در ادامه تصریح کرد:« قلم از گذشته تا حال زبان دوم انسان‌ها بوده و به عنوان ابزاری برای نوشتن فرهنگ، هنر و تاریخ بشر خلق شده و به نوعی زبان معرفت، عقل و احساس انسان‌ها و بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. هرگونه پیشرفت، معرفت، پیروزی و آرامشی که ما امروزه شاهد آن هستیم ریشه در قلم دارد، چرا که با نوشتن تجربیات تلخ و شیرین بوده که تمدن‌های مختلف ماندگار شده‌اند، اینجااست که پی به ارزش و اهمیت قلم در طول تاریخ می‌بریم.»

عارفی با اشاره به نقش قلم در آموزش و پرورش تأکید کرد:«آموزش و پرورش از دوران قدیم به سه بخشِ دبستان یا ابتدایی که مختص به آموزش ادب دانش‌آموزان در این دوران بود، دوره دوران راهنمایی و دوره دبیرستان تقسیم می‌شد، که اکنون مقاطع اول و دوم متوسطه نام گرفته و از سوی دیگر، دبیر هم معنای نویسنده را در بردارد، یعنی کسی که می‌نویسد و اعتقاد دارم دانش‌آموزان تقویت نگارش در راستای توجه به نوشتن است و به این جهت می‌توانند به هویت خود دست یابند و استعدادهای خود را کشف و سپس شکوفا کنند.»

وی تأکید کرد: «برای مطالعه و خواندن کتابی هیچ موضوع خاصی را نیاز نیست انتخاب کنید، هنگامی که ما می‌خوانیم کلمات را وارد ذهن کرده و به این سبب در تفکر و صحبت این کلمات ما را بسیار یاری خواهد کرد، ذهنی که در آن کلمات بسیاری وجود دارد آن را ذهن باسواد می‌نامیم. هنگامی که به یک کاغذ نگاه می‌کنیم، قسمت‌هایی از کاغذ سفید است و برخی سیاه، قسمت‌های سیاه همان کلمات هستند و کلمات در تمامی کتاب‌ها جای دارند.»

این نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «مطالعه یعنی درخشیدن ذهن، ذهنی که درخشش داشته باشد، روشنایی می‌بخشد، یعنی می‌تواند چندین هزار انسان گمراه را هدایت و کمک کند. ذهن هنگامی که انباشته از کلمات شود، شروع به تفکر خواهد کرد، ذهن انسان برای کار کردن و شروع به فعالیت به کلمات نیاز دارد، از سوی دیگر، مطالعه در سنین نوجوانی بسیار مهم است، زیرا در این دوران ذهن انسان جوان است و خسته نیست و برای شروع کارهای بزرگ آمادگی دارد و در این سنین اگر دانش‌آموزان به مطالعه روی آورند، در آینده انسانی خودساخته بار خواهند آمد.‌»

عارفی خاطرنشان کرد: «ما به عنوان کسانی که اهل قلم هستیم و قرار است نسل جوان و نوجوان خود را راهنمایی کنیم، مسئولیت داریم کتاب‌هایی را به عزیزان خود معرفی کنیم و در معرض دید آنها قرار دهیم که مفید و موثر باشد و اگر این نسل لذت مطالعه را درک کند، به مطالعه و نوشتن دل خواهد بست؛ متأسفانه این‌روزها فضای مجازی سبب شده مطالعه کم‌رنگ شود و همگان وظیفه دارند، نسل جوان را طبق علاقه آنها با روش‌های ابتکاری سوی مطالعه جذب کنند، تا دوباره فرهنگ مطالعه نهادینه شود.»

خبرنگار دانش‌آموز: محدثه نوروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار