کارشناس ارشد مشاوره اسلامی عنوان کرد:

الگوبرداری از پیام غدیرخم، بهترین الگوی سبک زندگی برای نسل امروز است

اسلامشهر (پانا) - یک کارشناس ارشد مشاوره اسلامی شهرستان اسلامشهر در آستانه عیدغدیر گفت نوجوانان و جوانان و نسل امروز با مطالعه کتاب‌های ناب و ارزشمند در مورد واقعه غدیر، می‌توانند‌ آنگونه که شایسته است پیام‌های غدیر را درک کنند و این الگوبرداری می‌تواند بهترین شیوه و سبک برای زندگی نسل امروز باشد.

کد مطلب: ۱۳۸۴۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
الگوبرداری از پیام غدیرخم،  بهترین الگوی سبک زندگی برای نسل امروز است

عید سعید غدیرخم یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان شیعه است که از اهمیت بالایی نزد ما، امامان و بزرگان دین اسلام برخوردار است. این عید از زمان زندگی اهل بیت (ع) تا به حال برپا می شود و به عنوان یک روز بسیار ارزشمند به شمار می رود. این عید بزرگ در روز هجدهم ماه ذی الحجه در تقویم قمری ثبت شده است.

امیرعلی فضلی، کارشناس ارشد مشاوره اسلامی و سطح سه حوزه علمیه، در رابطه با تشریح واقعه غدیر خم و در گفتگو با پانا اظهار کرد: «در آخرین سفر حج پیامبر اسلام که تقریبا حدود 120 هزار نفر از مسلمانان همراه ایشان بودند، نگرانی در چهره ایشان پدیدار بود که همه مسلمانان متوجه آن شدند. پس از انجام مناسک حج، وقتی که کاروانیان مکه را ترک می‌کنند. پیامبر همه کاروانیان را در محلی به نام غدیر جمع می‌کند. پیامی از طرف خداوند بر ایشان نازل می‌شود، که برای خود پیامبر و مسلمانان از اهمیت بالایی برخوردار بود.»

وی در ادامه بیان کرد:«در این هنگام نگرانی پیامبر اکرم، آشکار شده، نگرانی از این موضوع که مبادا عده‌ای از مردم از سر لجاجت از این دستور خداوند سرپیچی کنند و گمراه شوند. در این هنگام پیامبراکرم (ص) دست حضرت علی (ع) را بالا می‌برد و این عبارت مهم را با صدای رسا به مردم خطاب می‌کند: "ای مردم! هر کس من ولی و سرپرست او بودم هم اکنون این علی ولی و سرپرست اوست. خداوندا هر کس ولایت علی را پذیرفت تو او را تحت ولایت و سرپرستی خود قرار بده، یاران علی را یاری کن و با دشمنان او دشمن باش"؛ سپس بزرگان و افراد مهمی که در آنجا بودند با حضرت علی (ع) به عنوان جانشین حضرت محمد (ص) بیعت کردند و به او این جانشینی را تبریک گفتند.»

فضلی تصریح کرد: «پیامبر‌اکرم (ص) به ارشاد و راهنمایی درست مردم به سوی نیکی و دور کردن و نجات آنها از گمراهی اهمیت زیادی می‌دادند، برای مثال هرگاه می خواستند گروهی را برای انجام یک مأموریت به جایی بفرستند، یکی از اعضای گروه را سرپرست گروه قرار می‌دادند، تا اعضا دچار تفرقه و سردرگمی نشوند. با این حال غیر ممکن بود که برای ارشاد و راهنمایی مردم بعد از خود برنامه‌ای نداشته باشد. ایشان در ابتدای بعثت خویش به دستور خداوند برنامه دقیق و منظمی را برای هدایت و جلوگیری از تفرقه و گمراهی مردمان بعد از خودش طراحی کرده بود که حتی سعادت مردم پس از خود را تضمین می‌کرد.»

وی ادامه داد:«این برنامه عبارت بود از تربیت معلمان ویژه یا به عبارتی امامان برای فهم وآموزش مطالب عمیق قرآن و ارشاد مردم. بنابراین ایشان از کودکی حضرت علی (ع) را راهنمایی می‌کرد و مطالب عمیق قرآن را به او آموزش می‌داد. حضرت علی (ع)شخصی بود که از کودکی در آغوش پر محبت پیامبر پرورش یافته بود و تمام مطالب عمیق قرآن را از خود پیامبر اکرم(ص) یاد گرفته بود.»

این کارشناس ارشد مشاوره اسلامی، گفت:«پس از این واقعه سرنوشت‌ساز پیامی از طرف خداند نازل می‌شودکه در این پیام ذکر شده است، در این روز دین بر مسلمانان کامل شده و دشمنان و کافران از نابودی دین اسلام مأیوس شدند. در واقع روز عید غدیر خم روزی است که دین اسلام کامل شد و این می‌تواند مهم‌ترین واقعه در تاریخ اسلام باشد. اما علت این ناامیدی منافقان از نابودی دین اسلام چه بود کافران و منافقان تصور می‌کردتد که چون پیامبر اکرم (ص) فرزند پسری ندارد پس از فوت او کسی نمی‌تواند رهبری امت اسلامی را برعهده بگیرد و به عنوان جانشین او باشد. اما جانشینی حضرت علی (ع) به جای پیامبر و به عهده گرفتن ارشاد مسلمانان تمام آرزوهای پوچ آنها را بر باد داد.»

فضلی افزود:«در واقع ویژگی‌هایی که عید غدیرخم را از عیدهای دیگر والاتر می‌سازد، پیام‌های مهمی است که این عید دارد. یکی از آنها اهمیت رهبری مسلمانان و مردم است و به همین دلیل پیامبر جانشین و تا دوازده امام بعد از خود را به مردم معرفی نمود. پیام دیگر توجه به شرایط و اخلاق و علم و ایمان و شایستگی فرد رهبر و مرشد است و ازدیگر پیام‌های این واقعه رضایت خداوند از شرایط و این اتفاق بود. خداوند از شایستگی و علم و تقوای حضرت‌علی (ع) آگاه بود و به خوبی می‌دانست و در نتیجه بهترین فردی که بعد از پیامبر می‌تواندمرشد خلق باشد امیرالمومنین(ع) است.»

وی خاطرنشان کرد: «نوجوانان و جوانان و نسل امروز با مطالعه کتاب‌های ناب و ارزشمندی که در مورد این واقعه می‌توانند‌ بهتر و آنگونه که شایسته است پیام‌های غدیر را درک کنند و آنها را در زندگی و در راه رسیدن به سعادت و خوشبختی و کمال به کار گیرند. آنها با مطالعه و تحقیق درمورد اخلاق و آداب زندگی حضرت‌علی (ع) و یازده امام دیگر ترغیب خواهند شد که مانند آنها عمل کنند و این الگوبرداری می‌تواندبهترین شیوه و سبک برای زندگی نسل امروز باشد.»

خبرنگاردانش‌آموز: رومینا معبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار