عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی:

درک تفکر کوثری و تکاثری در نظام مدیریتی مؤثر است

مشهد (پانا) - عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان‌رضوی گفت درک تفکر کوثری و تکاثری در نظام مدیریتی می‌تواند مؤثر باشد.

کد مطلب: ۱۳۷۳۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
درک تفکر کوثری و تکاثری در نظام مدیریتی مؤثر است

گردهمایی مدیران و رؤسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان کرمان در سالن اجتماعات مدیریت آموزش و پرورش ناحیه2 مشهد برگزار شد.

محمد لایقیان، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی در این گردهمایی گفت: در عصر فعلی، انسان‌ها با دیدگاه تکاثری فکر می‌کنند که هر چه بیشتر داشته باشند، موفق‌تر هستند. این دیدگاه، مبتنی بر داشته‌ها و ورودی‌ها است؛ اما در تفکر کوثری، زایش و رویش است و می‌تواند سبب رشد و تعالی شود. با این دیدگاه، جنس گزارش عملکرد ما متفاوت می‌شود. تفکر کوثری، معجزه اندیشه کوثری را به نمایش می‌گذارد. ما مبتلا به ارائه گزارش‌های دستاوردی و نمایش قله‌هایی هستیم که فتح کرده‌ایم؛ اما در تفکر کوثری، به جای اینکه انسان احساس رضایت از دستاوردهایش کند، احساس دغدغه مندی نسبت به آرمان‌های خود دارد.

وی با اشاره به شیوه مدیریت شهید سلیمانی در میدان‌های نبرد بیان کرد: مهم‌ترین درگیری در دنیای امروز، درگیری در نبرد روایت‌ها است اگر روایت‌ ما از حوزه کاری خود، خرد باشد با چالش‌های بیشتری مواجه هستیم؛ اما اگر ابرروایت مقابل دیدگان‌ ما باشد، باید متحدانه ابر روایت را پیدا کنیم.

وی افزود: اگر ابر روایت‌ها را بدانیم، جنس مدیریت‌ ما فرق می کند. مدیریت، به 3نوع تقسیم می‌شود. در مدیریت اقتضایی مانند ارسال بخشنامه‌ها، دیگران باید تمکین کنند پس ناگزیر به انجام آن هستیم؛ اما در مدیریت محاطی، به دلیل کثرت کارها باید به دل حادثه بزنیم؛ اما کلان مسئله‌های‌ ما زمانی مدیریت می‌شوند که مدیریت، محیطی باشد. جنس مدیریت امام علی (ع) از جنس محیطی بود. اگر چه به دل حادثه می‌زد، اما به دشمن اجازه دخالت نمی داد. نوع و چگونگی حکمرانی، بزرگترین چالش آموزش و پرورش است.

خبرنگار دانش آموز: ستاره خزائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار