مشاور رئیس دانش فرهنگیان:

دانشجو معلمان سرمایه‌های اجتماعی هستند

بوشهر(پانا) - مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان و استاد دانشگاه تهران گفت باید به دانشجومعلمان این سرمایه‌های اجتماعی همواره توجه شود و باید معلمی را که آموزش فراگیر و اخلاق معلمی را بلد است، رهسپار کلاس درس کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۰۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد
دانشجو معلمان سرمایه‌های اجتماعی هستند

امین حکیم در آئین نکوداشت روز تربیت معلم اظهار کرد : در سالی که گذشت برنامه های تحولی زیادی در دانشگاه با تدبیر ریاست دانشگاه آغاز شد که برخی از آنها اجرایی شده و برخی نیز به مرور در سراسر کشور اجرایی خواهند شد.

مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان و استاد دانشگاه تهران گفت: این تحولات بزرگ از ساختار سازمانی و محتوای آموزشی و درسی تا تعریف رشته های جدید و تغییر طراز علمی ورود به دانشگاه فرهنگیان و کامل تر شدن آئین نامه های آموزشی و کنکور اختصاصی تربیت معلم را شامل می شود.

حکیم بیان کرد: درگذشته نخبگانی جذب دانشگاه فرهنگیان برای تحصیل می شدند ولی امروزه جوانان نخبه تر با تدابیر اتخاذ شده در دانشگاه جذب این دانشگاه می شوند و ما باید آنها را به معلمی علاقمند تر کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان حقیقتا مجموعه پیچیده ای است؛ چرا که ابعاد مختلفی دارد و هم می خواهد دانشجوی مهارتی و هم دانشجوی نظری تربیت کند و دانشجو باید حداقل این دو بعد را داشته باشد و استادی که باید این دانشجو را تربیت کند باید استادی برجسته باشد.

حکیم با بیان اینکه این سادگی معلمی است که به آن زیبایی می دهد، تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان هم آموزش و هم پژوهش در کلاس درس اتفاق می افتد و ما دروس پژوهی نیز داریم و هم مهارت و هم نظری در این کلاس روی می دهد و واقعا کار اساتید این دانشگاه سخت است.

وی تاکید کرد: در امر توسعه ماندگار و پایدار و در توسعه ملی همه حرف از سرمایه انسانی است و نقش این عامل بسیار زیاد است که این سرمایه انسانی نیز توسط معلمان تعلیم و تربیت می شوند و سخت ترین کار تربیت ، تربیت گر است که در این دانشگاه صورت می گیرد و توجه ویژه ای را می طلبد.

حکیم با بیان اینکه به طور اخص دانشجو خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی در محتوای آموزشی نیز هست و یک بال محتوای آموزشی معلم و بال دیگرش کتاب درسی است و این معلم است که چگونه کتاب درسی را سر کلاس تفسیر می کند.

این استاد دانشگاه تهران متذکر شد: سلسله تربیت معلم در ایران دارای فراز و نشیب های بسیاری است و با این شکل خودش که در قالب دانشگاه فرهنگیان حفظ شده و محتوا پیدا کرده است ارزنده است و آموزشی که قرار است ما در این دانشگاه داشته باشیم آموزش تک بعدی نیست.

حکیم با اشاره به جذب 1500 دکتر معلم در دانشگاه فرهنگیان به عنوان نخستین گام استادپروری اضافه کرد: دنبال آن هستیم که سلسله استادپروری در خود دانشگاه وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: رشته های جدیدی در این دانشگاه براساس ماهیت جدید مدارس و براساس ماهیت و نیازهای جدید آموزش و پرورش تعریف شده که 4 یا 5 رشته جدید هستند و از سال بعد دانشجویانی در این رشته ها چون علوم اجتماعی و رشته های دیگری خواهیم داشت.

حکیم با بیان اینکه در میان پردیس های دانشگاه پردیس های بوشهر حقیقتا جز بهترین ها است، اضافه کرد: ما در دانشگاه فرهنگیان مرزهای مشاهده دانشجومعلمان را ارتقاء می بخشیم؛ دانشجومعلمان باید قیمت و ارزش ردای معلمی را بدانند و با تمام وجود در کلاس درس به فراگیری درس مبادرت ورزند.

حکیم در ادامه بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم معلم با اخلاق، معلم متعهد و متخصص تربیت کنیم؛ چرا که علم بی اخلاق فایده ای ندارد.

وی با بیان اینکه نباید دانشجویان را از ورود به حوزه رسانه های دیجیتال منع کرد، اظهار کرد: باید مدیریت کردن فضای دیجیتال را به آنها یاد داد و نباید آنها را محدود کنیم. و دانشجویان ما باید به این ابزار برای تبیین کردن، جهاد تبیین و کارشان مسلح شوند و باید چگونگی رعایت اخلاق دیجیتال در کار معلمی را به آنها یاد داد.

استاد دانشگاه تهران گفت: اخلاق دیجیتال بخشی از همان اخلاق پژوهش و اخلاق آموزش است که یک معلم باید بداند و باید در بحث تعهد و تخصص حتما این نکته کلیدی اخلاق را مورد تاکید قرار دهیم.

حکیم با مهم دانستن بحث تقویت کارآفرینی و خلاقیت در دانشجویان تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که با نسلی رو به رو هستیم که وارد بازار کار شده اند ولی خودش را کارآفرین نمی داند و خلاقیت لازم را ندارد و این نشانگر کم کاری ماست.

وی با بیان اینکه در دانشگاه روی مباحث کارآفرینی و مهارتی تاکید بیشتری داشته باشید، اضافه کرد: یکی از رشته های جدیدی که در دانشگاه مصوب شده و از سال های بعد خواهیم داشت همین رشته است.

مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان و استاد دانشگاه تهران گفت : باید به دانشجو معلمان این سرمایه های اجتماعی همواره توجه کنیم و باید معلمی را که آموزش فراگیر و اخلاق معلمی را بلد است، رهسپار کلاس درس کنیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار