رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس:

راهبرد سند تحول در آموزش و پرورش، تربیت چندساحتی دانش‌آموزان با محوریت دین است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت راهبرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تربیت چندساحتی دانش‌آموزان با محوریت دین دانست.

کد مطلب: ۱۳۷۰۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
راهبرد سند تحول در آموزش و پرورش، تربیت چندساحتی دانش‌آموزان با محوریت دین است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ حمیدرضا خان‌محمدی در دیدار آیت‌الله اعرافی (مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اهمیت سند تحول در آموزش و پرورش اظهار کرد: راهبرد این سند، تربیت چندساحتی و همه‌جانبه دانش‌آموزان با محور قرار دادن دین است.

وی همچنین بر اهمیت توجه به ظرفیت محله‌ها برای ارتقای جایگاه مدارس تاکید و خاطر نشان کرد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و همچنین به‌کارگیری خیرین و نیروهای جهادی در شاداب‌سازی و نوسازی مدارس از جمله اولویت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۳۸۳ حدود ۶۵ درصد کلاس‌های درس در کشور نیازمند نوسازی یا مقاوم‌سازی بود که این عدد در حال حاضر به حدود ۱۹ درصد معادل ۱۰۵ هزار کلاس درس رسیده است.

وی در ادامه با تصریح بر ضرورت افزایش عملی سقف اعتبارات آموزش و پرورش ابراز کرد: متاسفانه آمار بیانگر آن است که سرانه فضای آموزشی در ۳۱ شهرستان کشور کمتر از ۲ مترمربع است. برآوردها حاکی از این است که به ۲۳۵ هزار میلیارد تومان برای رسیدن به استاندارد سرانه آموزشی نیاز داریم.

خان‌محمدی همچنین با بیان تعهد ۲۰ هزار میلیارد تومانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور جهت تکمیل پروژه‌های خیرین مدرسه‌ساز ادامه داد: افزایش ویژه سقف اعتبارات آموزش و پرورش با عنایت رهبر معظم انقلاب و سران قوا می‌تواند چالش‌ها و بلکه ابرچالش‌های عرصه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را رفع کند.

ناصر علایی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قم نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: قم همچنان دارای رشد جمعیتی بیش از‌ میانگین کشور است و از این رو لازم است تا توسعه مدارس این استان با شتاب بیشتری دنبال شود. همه تلاش مسئولان و خیرین مدرسه‌ساز باید تا تک‌نوبته شدن همه مدارس ادامه داشته باشد چرا که تنها در مدارس تک‌نوبته است که می‌توان خدمات متنوع و فوق برنامه را در ساعاتی غیر از ساعت آموزش به دانش‌آموزان عزیز ارائه کرد.

علایی از آیت‌الله اعرافی خواست در همه سخنرانی‌ها و از جمله در خطبه‌های نماز جمعه قم، توجه مستمعین را به ضرورت توجه ویژه به امر کار خیر و خدمت به آموزش و پرورش جلب کند.

وی اضافه کرد: نباید فراموش کرد که با همه حضور دولت در امر نوسازی و توسعه مدارس همچنان به حضور مردم و خیرین در این عرصه نیاز داریم.

همچنین ابوالفضل هندویان، عضو مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قم بیان کرد: بودجه عرصه نوسازی و توسعه مدارس کشور باید به شکل ویژه ارتقا یابد و الا مدارس ما به سمت سه‌شیفته شدن خواهند رفت. متاسفانه سازمان برنامه و بودجه در عمل توجه ویژه‌ای به این عرصه ندارد.

وی در پایان از آیت‌الله اعرافی (امام جمعه قم) خواست تا ضمن ابلاغ سلام مسئولان عرصه نوسازی مدارس و خیرین مدرسه‌ساز به محضر مقام معظم رهبری، استفاده از اختیارات ویژه را در این حوزه خواستار شود.

تاثیر الگوهای اسلامی در طراحی مدارس و فرآیند یادگیری

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در این دیدار گفت: الگوهای اسلامی در طراحی و معماری مدارس بر ذهن و روان دانش‌آموزان و فرآیند یادگیری موثر است.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اهمیت آموزش و پرورش ابراز داشت: باید آحاد جامعه به واسطه وجود ظرفیت‌های مهم از جمله مبانی علمی قوی و متقن با همت بلند و پیگیری مستمر، گام‌های بلندی در عرصه تحول در این عرصه بردارند.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها اضلاع علمی کشور هستند. پس باید دولت، مردم، قوای نظام و خیرین برای این نهادها به خصوص آموزش و پرورش که مهمترین اصل آموزشی نظام است، پیوست نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قوی متناسب با مبانی الگوی اسلامی داشته باشند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: باید در زمینه گفتمان‌سازی و توجه به مبانی آموزشی آموزش و پرورش، کار جدی صورت پذیرد و همچنین توجه و نگاه به دستگاه تربیت کشور در سطح کلان دیده شود.

وی در بیان ساخت‌وساز در عرصه نظام آموزشی کشور خاطرنشان کرد: رویکرد معماری ایرانی و اسلامی در مدارس ایران در اولویت نوسازی مدارس باشد چرا که الگوهای اسلامی در روح و روان دانش‌آموزان و فرآیند یادگیری تاثیرگذار است.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: چه بسا این امر مهم نیازمند توجه جدی مجامع علمی همچون دانشگاه‌ها در عرصه تولید محتوا باشد و در این مورد، پایان‌نامه‌ها و تحقیق‌ها مورد توجه قرار گیرد چرا که لاز‌م است الگویی برای مدرسه ایرانی اسلامی که در آن سنت و شاخص‌های نو و جدید باشد و در آن ابعاد تربیت جامع و متوازن شکل بگیرد، مورد توجه باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: ایجاد منابع پایدار و بهره‌مندی از وقف در حوزه مدرسه‌سازی باید مورد توجه باشد. شکل‌گیری این امر نیازمند نگاه و توجه اساسی به مقوله آموزش و پرورش است که ظرفیت‌های مردمی و خیرین همواره در این مسیر کمک‌رسان نظام آموزشی بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار