یک پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی:

شاهنامه فقط یک کتاب نیست، بلکه یک مجموعه فرهنگی کامل است

مشهد(پانا) -‌ یک پژوهشگر، استاد زبان و ادبیات فارسی، گفت برای شناخت شاهنامه اول باید مفهوم آن را درک کرد. شاهنامه فردوسی فقط یک کتاب نیست، بلکه یک مجموعه فرهنگی کامل است که همه ارزش‌های فرهنگی و قومی زبان فارسی در آن منعکس است. 

کد مطلب: ۱۳۵۷۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
شاهنامه فقط یک کتاب نیست، بلکه یک مجموعه فرهنگی کامل است

محمدجعفر یاحقی، پژوهشگر و نویسنده، استاد زبان و ادبیات فارسی، عضو پیوستهٔ شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر قطب علمی فردوسی‌شناسی و ادبیات خراسان در دانشگاه فردوسی مشهد به پانا بیان کرد: «شناختن شاهنامه مثل معرفت خویش است. اینکه بدانیم که هستیم؟ تاریخ کشورمان چیست؟ قوممان کیست و از کجا ریشه گرفته است؟»

وی افزود: «اگر می‌خواهیم خودمان را بشناسیم باید اول شاهنامه را بشناسیم، چون همه مجموعه فرهنگی و تاریخی ما در این کتاب گنجانده شده است. بدون تردید هیچ کتاب دیگری این خاصیت را ندارد. درست است که کتاب های دیگر مثل دیوان حافظ و مثنوی مولوی بسیار بزرگ هستند اما هیچ کدام به اندازه شاهنامه این جامعیت را ندارند.»

یاحقی، در رابطه با پیشنهادی برای جذب بیشتر دانش آموزان به شاهنامه و فردوسی گفت: «امروز نوجوانان ما بالاتر از برگرداندن ادبیات به نثر روان هستند، بلکه باید داستان ها را تبدیل به نمایشنامه، پویانمایی و کارهای هنری کرد که برای نسل جوان بهتر و قابل فهم تر باشد.»

وی اضافه کرد: «غالبا تصور می شود شاهنامه فقط قصه های معروفی مثل رستم و هفت خان، اسفندیار و زال و سیمرغ است، اما اینها فقط پوسته بیرونی شاهنامه هستند، اگر کمی در لایه های درونی شاهنامه برویم متوجه می شویم که سوژه های زیادی برای ساخت فیلم ها و نمایش ها وجود دارد که می شود به خوبی از آنها استفاده کرد.»

وی اظهار کرد: «قهرمانان شاهنامه هم وجود داشتند و هم وجود نداشتند. در واقع هرگز ساخته فردوسی نبودند، بلکه ساخته همه مردم ایران هستند. هویت قومی ما را، همه ملت ایران تشکیل دادند.»

دانش آموز خبرنگار : مهرنوش هدایتی مقدم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار