رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد:

استقلال وکیل و کانون‌های وکلا، از معیارهای پیشرفت و توسعه است

شیراز (پانا) - رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد با استناد به اصل ٣٥ قانون اساسی به عنوان زیرمجموعه حقوق ملت، تصریح کرد استقلال وکلا ارتباط مستقیمی به حق مسلم مردم دارد، چرا که استقلال وکلا، از معیارهای پیشرفت و توسعه است.

کد مطلب: ۱۳۵۳۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
استقلال وکیل و کانون‌های وکلا، از معیارهای پیشرفت و توسعه است

بهنام اکبری در آیین گرامیداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلا در شیراز با تاکید بر اینکه پاسداشت روز وکیل و سالروز استقلال کانون وکلا در واقع پاسداشت حقوق ملت است، بیان کرد: وکلای مدافع در کشورها و نظام‌های حقوقی مختلف، دارای جایگاه اهمیت و منزلت ویژه‌ای هستند.

وی ادامه داد: ساختار و تشکیلات کانون وکلا از دو جنبه حقوق عمومی و حاکمیتی و دیگری خصوصی و ساختار داخلی قابل بررسی است.

اکبری با تاکید بر اهمیت استقلال کانون، عنوان کرد: سلاح یک وکیل به عنوان یک شمشیر برنده، خود قانون است.

وی با اشاره به ماده بیست و دوم لایحه استقلال کانون وکلا، خاطرنشان‌کرد: لازمه خود انتظامی، استقلال است، استقلال کانون وکلا در واقع حمایت از حقوق فردی و اجتماعی مردم و باعث ارتقاء جایگاه و منزلت دستگاه قضایی است.

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امروز از دادرسی منصفانه سخن گفته می‌شود، ابراز کرد: پشتیبانی فردی و اجتماعی و همچنین اجرای عدالت وظیفه قوه قضاییه براساس اصل ١٥٦ قانون اساسی است.

اکبری با تاکید بر اینکه اجرای عدالت بدون دادرسی منصفانه قابلیت تحقق ندارد، گفت: رکن اصلی دادرسی، انتخاب وکیل مدافع مستقل در جایگاه دفاع است که اگر آن را نادیده بگیریم، چیزی به نام دادرسی منصفانه وجاهت نخواهد داشت.

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد به تبصره ماده ٤٨ آیین دادرسی کیفری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: وجود این تبصره بر خلاف اصل ۳۵ قانون اساسی و همچنین اصل آزادی اختیار شهروندان در انتخاب وکیل مدافع است.

اکبری با بیان اینکه در اصل ٣٥ قانون اساسی، ماده واحده مجمع تشخیص مصلحت نظام و ماده واحده حقوق شهروندی صحبت از وکیل تعیینی می‌شود نه وکیل تحمیلی، تصریح کرد: چالش‌های موجود در این خصوص نه تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه اقدام عملی در راستای رفع این دغدغه از سوی متولیان امر را شاهد نیستیم و ظرفیت هنگفت کانون وکلا در ارتباط با امور تقنینی و اجرایی و... به کار گرفته نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز صحبت از توسعه پایدار می‌شود، یکی از معیارهای پیشرفت و توسعه پایدار را استقلال وکیل و کانون‌های وکلا دانست و گفت: سازمان ملل نیز کنفرانسی در این زمینه برگزار کرده و بر استقلال وکیل و کانون وکلا تاکید کرده است.

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در جمع‌بندی این کنفرانس؛ ترویج گردشگری، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی و تمایل به تجارت بین‌الملل به عنوان آثار استقلال کانون وکلا و وکیل مطرح شده است.

اکبری همچنین با تصریح بر این نکته که دخالت در امور کانون‌های وکلا را بر نمی‌تابیم، تاکید کرد: اگر استقلال از ما گرفته شود، حقوق مردم دچار تعرض خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: با نظارت مخالف نیستیم؛ اما نه اینکه به دخالت منتهی شود.

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویر احمد با تاکید بر اینکه مسئولان باید به این پتانسیل و دیدگاه توجه کنند، گفت: زمان آن رسیده که از مشورت نهادهای مدنی برای اعتلای ایران استفاده شود.

اکبری در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: گرامیداشت امروز به همت بزرگمردی همچون دکتر محمد مصدق انجام می‌شود که هم روز ملی شدن صنعت نفت و هم استقلال کانون وکلا را مدیون پایمردی، بزرگی، منش و علم او هستیم.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که جامعه حقوقی از جمله استاد کاتوزیان؛ پدر علم حقوق ایران و ...همیشه حامی این نهاد دیرپای مدنی بوده است.

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد ابراز امیدواری کرد روزی فرا برسد که به جای درد و دل‌ها، شاهد آثار واقعی استقلال کانون وکلا در جامعه باشیم.

عدالت اجتماعی در یک عدالت قضایی محقق می‌شود

علی نجفی توانا، رئیس اسبق کانون وکلای مرکز نیز در آیین گرامیداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلا در شیراز با بیان اینکه در تمام دنیا اگر دولت‌ها براساس عقلانیت عمل کنند از جوهره وجودی، قابلیت و توانمندی مردم بهره‌مند خواهد شد، گفت: مردم سالاری یعنی جلب مشارکت اجتماعی و مردمی که در چارچوب نهادهای مدنی قوام و دوام پیدا می‌کند.

وی افزود: اصولا میزان سنجش محبوبیت و مقبولیت یک حاکمیت را با کیفیت و کمیت حضور نهادهای مدنی ارزیابی می‌کنند.

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز تصریح کرد: نهادهای مدنی ابزار اجرای قانون، کاهش هزینه، سرعت اجرای قانون و ایجاد احساس مسئولیت در مردم محسوب می‌شوند؛ مردمی که صاحبان حق هستند و کشور متعلق به آنهاست.

نجفی توانا با بیان اینکه حکمرانی مطلوب مبتنی بر اراده عمومی و حفظ نهادهای مدنی است، گفت: عدالت اجتماعی در جوامع دارای مردم سالاری تجلی پیدا می‌کند.

او همچنین با اشاره اینکه عدالت اجتماعی به معنای تامین حقوق و آزادی‌های مشروع، قانونی، انسانی، اساسی، شهروندی و دیرینه تعریف می‌شود، گفت: شاکله عدالت اجتماعی، عدالت قضایی است؛ در واقع عدالت قضایی قلب تپنده یک مدیریت و مجموعه سازمان است که بر اساس آن حقوق مردم رعایت می‌شود.

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز ادامه داد: نظام تاریح قضایی هر کشوری برای دادخواهی، رسیدگی به ادعاها و درخواستها نیازمند وجود سازمانی است که بتواند با نگاه به زوایا و مشکلات مربوط به اختلاف مردم، عدالت را آنگونه که باید اجرا کند.

نجفی توانا تصریح کرد: تنها نهادی که در این زمینه قابلیت و توانمندی دارد، نهاد مدنی وکالت است.

او معتقد است عدالت اجتماعی و عدالت قضایی زمانی میسر می‌شود که انجمن‌های مردم نهاد حضور پیدا کنند؛ خواه متخصص باشند و خواه افراد عامی و علاقمند به امور اجتماعی.

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز با بیان اینکه کانون وکلا را یک نهاد مردمی می‌دانیم، گفت: از عهد باستان تاکنون، وکلا بسترساز تصویب قوانینی شده اند که علی‌رغم مخالفت ها منجر به تبلور آزادی، حق خواهی، عدالت قضایی و عدالت اجتماعی شده است.

نجفی توانا ادامه داد: وکالت مربوط به دیروز و امروز نیست، بلکه همیشه در تاریخ در حال جوشش بوده و به تدریج با انسجام، در تمام جوامع با وصف نقد پذیرفته شده است.

وکیل، مدافع عدالت قضایی، قانون و حاکمیت قانون است

وی با تصریح بر اینکه طی یکصد سال گذشته شاهد فشارها بودیم اما به عنوان سرباز این ملت ایستادگی کردیم و قربانی دادیم، گفت: استقلال در خون صنفی ما عجین است و آن را احساس می‌کنیم.

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز تصریح کرد: استقلال بدین معناست که وکیل دادگستری با احساس امنیت حین دفاع و پس از دفاع بتواند از موکل خود دفاع کند و همچنین مردم بتوانند از میان وکلای موجود، وکیل مورد نظر را انتخاب کنند و اگر این دو نباشد، استقلال معنا ندارد.

نجفی توانا با بیان اینکه در طول سال‌ها با چالش‌هایی از جمله محدود کردن حضور وکیل مواجه بوده‌ایم، گفت: تبصره ٤٨ جایگزین تبصره‌ای شد که براساس آن قرار بود وکلای دادگستری به تشخیص قاضی تحقیق، در مرحله تحقیق و تعقیب، از مشاهده پرونده و حضور در دادسرا در معیت موکلین خود به مدت یک هفته محروم شوند، اما با تلاش فراوان این تبصره حذف شد.

وی تصریح کرد: ما برای دفاع از مردم و وکیل شدن زحمت کشیده‌ایم و مطالعه کرده‌ایم و باید از این توانمندی، قابلیت و شور و شوق استفاده شود.

رئیس اسبق کانون وکلای مرکز اظهار کرد: در تمام دنیا، وکیل دادگستری در نظام قضایی و اجرایی مشاور عالی مسئولان بلند پایه محسوب می‌شود، اما در برخی نهادهای ما ظاهرا وکیل منتقد تلقی می‌شود و وجودش را تحمل نمی‌کنند.

نجفی توانا با بیان اینکه مسئولان امروز متوجه شده‌اند که نمی‌توانند از جمعیت میلیونی جامعه حقوقی کشور غافل شوند، گفت: وکلا در کنار جامعه قضایی کشور، زبان گویای نیازهای حقوقی و اساسی مردم هستند.

وی تاکید کرد: یک وکیل، وکیل مدافع خود و یک فرد نیست؛ بلکه وکیل مدافع عدالت قضایی و قانون و حاکمیت قانون است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار