رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

وکلای دادگستری باید بیشتر مراقب اعمال و رفتار خود در بین مردم باشند

بجنورد (پانا) - رئیس کل دادگستری خراسان‌شمالی تاکید کرد وکلای دادگستری باید بیشتر مراقب اعمال و رفتار خود در بین مردم باشند.

کد مطلب: ۱۴۱۹۴۴۲
لینک کوتاه کپی شد
وکلای دادگستری باید بیشتر مراقب اعمال و رفتار خود در بین مردم باشند

آیین تحلیف کارآموزان جدید مرکز وکلا و مشاورین قوه قضائیه با حضور رئیس کل دادگستری خراسان‌شمالی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا براتی زاده در این مراسم ضمن اشاره به نقش غیرقابل انکار و بسیار مهم و با اهمیت وکلای دادگستری در مسیر تسهیل موجبات برقراری عدالت قضایی در روند دادرسی، برای آنان در این حوزه سخت و دشوار آرزوی موفقیت کرد.

وی ضمن اشاره به شأن و جایگاه وکلای مستقل در جامعه بر ضرورت رعایت اصول اخلاقی و موازین قانونی و همچنین اخلاص در رفتار و کردار بعنوان مهمترین ارکان موفقیت یک وکیل در حوزه کار و فعالیت تأکید و تصریح کرد: رعایت اخلاق هم برای وکیل و هم برای قاضی الزامی است چراکه این مؤلفه رفتاری و شخصیتی می تواند علاوه بر معرفی عملکردها در افکار عمومی، سعادت دنیوی و اخروی آنها را نیز تضمین کند.

براتی زاده گفت: بسیار مهم است که نوع رابطه یک وکیل با نظام دادرسی، قضات، جامعه و موکل به نحوی ساماندهی و تنظیم شود که در ارزیابی عملکردی بتوان به آن نمره قبولی داد.

مقام عالی قضایی استان اظهار کرد: در نوع ارتباط وکیل با فرایند دادرسی انتظار این است که وکلا با اقدام و عمل خود این روند را-که به لحاظ طبیعت و ماهیت رسیدگی های قضایی ممکن است فی نفسه با اطاله دادرسی مواجه شود، پیچیده تر نکنند.

وی بیان کرد: ارتباط وکیل با موکل نیز باید صادقانه و در عین حال شفاف و روشن و فاقد نقاط مبهم و تاریک باشد بطوریکه بتواند دورنمایی واقعی و دقیق از روند رسیدگی و پیشرفت کار و احتمال نتیجه گیری را در اختیار موکل قرار دهد و او را دچار سردرگمی نکند چراکه عدم شفافیت می تواند هزینه های مادی و معنوی ناشی از رفتار ناصواب یک وکیل را بطور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

رئیس کل دادگستری استان در توصیف آثار متأثر از نوع و ماهیت ارتباط بین قاضی و وکیل عنوان کرد: این رابطه باید احترام آمیز و در مدار قوانین و ضوابط پیش بینی شده باشد و انتظارات و توقعات نیز بر همین اساس منطبق و تنظیم شود و شایسته است هم وکیل حرمت قاضی را نگاه دارد و رفتاری خارج از موازین قانونی که ممکن است با حواشی متعددی نیز توأم باشد از او سرنزند و هم قاضی با در نظر گرفتن شأن و جایگاه یک وکیل مطابق مقررات قانونی به او پاسخ دهد.

براتی زاده در ادامه رابطه بین وکیل و جامعه را نیز بسیار مهم و با اهمیت دانست و اظهار کرد: این رابطه عمدتاً مقام، موقعیت و منزلت اجتماعی یک وکیل را در جامعه به تصویر می کشد، بنابراین در ابعاد شخصیتی رفتار فرد فرد وکلا می توانند تنظیم کننده و تعیین کننده محاسبات و معادلات ذهنی افراد مختلف جامعه باشند و تصورات کلی جامعه از وکلا را ترسیم و تعریف کنند.

وی افزود: وکلای دادگستری باید بیشتر مراقب اعمال و رفتار خود در بین مردم باشند و قبل از هرچیز از شأن و جایگاه بالایی که در جامعه دارند بدرستی صیانت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار