در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

تاثیر بارش‌های اخیر در بهبود وضعیت تالاب‌ها؛ آب به تالاب بختگان رسید

تهران (پانا) - مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران ضمن تشریح وضعیت تالاب‌های کشور درباره سهم تالاب‌ها از بارش‌های اخیر توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۴۷۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر بارش‌های اخیر در بهبود وضعیت تالاب‌ها؛ آب به تالاب بختگان رسید

علی ارواحی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت تالاب‌های کشور در پی بارش‌های اخیر اظهار کرد:‌ «قطعا تالاب‌ها نیاز به منابع آب دارند. یکی از کارکردهایی که تالاب‌ها دارند، ذخیره سیلاب‌ها یا به نوعی کنترل جریان‌های سیلابی یا روان‌آبهای سطحی است که از مهم‌ترین کارکردهاست و به شکل طبیعی یکی از راه‌حل‌های طبیعت‌محور برای مدیریت منابع آب است اما با توجه به اینکه در کشور ما متاسفانه رویکرد سازه‌‌ای دنبال شده است، برای اینکه روان‌آبها کنترل شود بیشتر اقدامات به سمت احداث سد بوده است. به تبع جریان‌ها و بارش‌هایی که اتفاق می‌افتد، می‌تواند به‌صورت موقت تاثیر مثبت داشته باشد اما مشروط و منوط به این موضوع است که این روان‌آبها و جریان‌های سطحی به تالاب‌ها برسند.»

این متخصص مدیریت زیست‌بوم‌های تالابی افزود: «چند مشکل بر سر راه اینکه جریان‌های سطحی به تالاب‌ها برسند وجود دارد. یک اینکه بعضا مسیل‌های سیلابی دستخوش تغییرات شده‌اند یعنی در مسیل‌های سیلابی اختلال به‌وجود آمده است یا به‌واسطه تغییر کاربری که در مسیل‌ها ایجاد شده یا به واسطه فرسایش یا برداشت بیش از حد از بستر مسیل‌ها باعث شده تا جریانات و روان‌آبهای سطحی آن‌طور که می‌توانند به تالاب‌ها نرسند. در عین حال موجب شده تا رسوبات قابل توجهی را با خود به سمت تالاب‌ها ببرند.»

رهاسازی آب به سمت تالاب بختگان

مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به رهاسازی آب به سمت تالاب بختگان در پی بارش‌های اخیر گفت: «اخیرا خبر خوبی که شنیدیم این بود که 30 میلیون متر مکعب از جریاناتی که به شکل روان‌آب بوده یا ذخیره نشده بوده به سمت تالاب بختگان رها شده است. حق‌آبه تالاب بختگان در شرایط نرمال 700 میلیون متر مکعب و در شرایط خشکسالی 300 میلیون متر مکعب است. یعنی اگر این 30 میلیون متر مکعب به‌طور کامل در اختیار تالاب بختگان قرار بگیرد حداقل پوشش دهنده 10 درصد از تالاب بختگان آن هم در شرایط خشکسالی است و آنچه سازمان‌های مردم نهاد اشاره کردند این است که این حق‌آبه به طور کامل در اختیار تالاب بختگان قرار نگرفته است.»

تغییر چشمگیری در تراز دریاچه ارومیه صورت نگرفته است

ارواحی تصریح کرد: «مهم‌ترین خبری که این روزها درباره تخصیص آب تالاب‌ها شنیده‌ایم مربوط به تالاب بختگان است. در شرایطی که به شدت مشکل و بحران آب وجود دارد، فرصت‌های این‌چنینی را نباید از دست داد و باید از قبل برای آن برنامه داشت تا بتوان این روان‌آبها را به تالاب‌ها منتقل کرد. البته بارش‌هایی که تاکنون اتفاق افتاده به استثنای تالاب بختگان راجع به سایر تالاب‌ها چشمگیر نبوده است. تالاب گاوخونی بیش از 20 سال است که با مشکل کمبود منابع آب مواجه است اما هنوز اتفاقی درباره انتقال جریان آب به این تالاب رخ نداده است. دریاچه ارومیه نیز همینطور و تغییر چشمگیری در تراز این دریاچه صورت نگرفته است و اگر هم اتفاق افتاده محدود بوده است.»

وی اضافه کرد: «در سال‌های گذشته در فصل‌ بارش، تالاب جازموریان به دلیل عمق کمی که دارد به واسطه جریان‌های سیلابی آبگیری می‌شود که هنوز خبر موثقی راجع به جازموریان دریافت نشده است که بارش‌ها روی تالاب جازموریان تاثیر داشته است. وضعیت تالاب پریشان و هورالعظیم نیز همینطور بوده و تغییر چشمگیری نداشته‌اند که ممکن است با بارش‌های بعدی شاهد این موضوع باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار