در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

افزایش 500 هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

تهران (پانا) - مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزایش 500 هزار هکتاری کانون انتشار ریزگرد در کشور را نگران کننده عنوان کرد و گفت در طول چهار سال گذشته وسعت تالاب‌هایی که تبدیل به کانون انتشار ریزگرد شده‌اند، 500 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است .

کد مطلب: ۱۳۴۸۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 500 هزار هکتاری کانون‌های گرد و غبار در کشور

خشکسالی و تداوم کم‌بارشی در کشور طی چند سال گذشته به حدی چشمگیر بود که موجب خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها و رودخانه‌ها شده است که استمرار این خشکسالی‌ها موجب حفر تعداد زیادی چاه‌های عمیق شده که کاهش سطح آب‌های زیرزمینی را تشدید کرده است. علی ارواحی، مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در گفت‌‌وگو با پانا با اشاره به مطالعه‌ای که در کارگروه مدیریت گرد‌وغبار انجام شده است، اظهار کرد: «حدود سه یا چهار سال پیش مطالعه‌ای در دبیرخانه یا کارگروه مدیریت گردوغبار انجام شد. این کارگروه در سازمان محیط زیست مستقر است. نتیجه مطالعات کارگروه این بود که نیمی از وسعت تالاب‌های کشور پتانسیل شدیدی برای تبدیل شدن به کانون ریزگرد و انتشار گرد و غبار دارند.»

مدیر سابق طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: «وسعت تالاب‌های کشور حدود سه میلیون هکتار است که طبق مطالعات انجام شده، نیمی از وسعت تالاب‌ها یعنی یک و نیم میلیون هکتار پتانسیل تبدیل شدن به کانون گرد‌وغبار دارد اما چند وقت پیش رئیس سازمان محیط زیست در گزارش خود این میزان را دو میلیون هکتار عنوان کرد یعنی در طول چهار سال گذشته وسعت تالاب‌هایی که تبدیل به کانون انتشار ریزگرد شده‌اند، 500 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است و این خیلی خبر نگران کننده‌ای است.»

وی تاکید کرد: «انتظار می‌رود خشکی تالاب‌ها و بحران آب در تالاب‌ها و عدم تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها همچنان ادامه داشته باشد زیرا تغییری در سایر مصارف اتفاق نیفتاده است. زمانی می‌توانیم امیدوار باشیم که این روند معکوس شود که به مرور شرایط تالاب‌ها بهتر شود. یعنی مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت کاهش پیدا کند اما متاسفانه روند اینگونه نیست و به‌خاطر همین مساله علی‌رغم بارش‌هایی که در کشور شکل می‌گیرد سفره‌های آب زیرزمینی به شدت افت کرده‌اند و این بارش‌ها ممکن است قدری اثرات و شدت افت را کاهش بدهد ولی مصرف همچنان رو به افزایش است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار