مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

ثبت جهانی تالاب جازموریان به کجا رسید؟

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اعلام اینکه فرایند ثبت جهانی تالاب جازموریان آغاز شده است، گفت ثبت رامسرسایتی تالاب جازموریان از سوی سازمان محیط زیست در دست پیگیری است.

کد مطلب: ۱۳۰۳۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
ثبت جهانی تالاب جازموریان به کجا رسید؟

آرزو اشرفی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین اقدامات سازمان محیط زیست برای ثبت جهانی تالاب جازموریان اظهار کرد: «ثبت رامسرسایتی (‌محل ثبت تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی‌) تالاب جازموریان در دست پیگیری است. با توجه به شکاف‌های اطلاعاتی که وجود دارد اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان در حال پر کردن اطلاعات و فرم‌هایی است که کنوانسیون رامسر در این زمینه دارد.»

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: «اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در حال پُر کردن اطلاعات تالاب جازموریان هستند و مساله ثبت جهانی در رفت و برگشت به کنوانسیون است که امیدواریم اداره کل زودتر، اطلاعات را تکمیل کند.»

هامون جازموریان در مرز ۲ استان‌ سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد و حوضه آبریز آن با وسعت ۶۹ هزار و۶۰۰ کیلومتر مربع است که نیمه باختری این حوضه به وسعت ۳۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع در استان کرمان و نیمهٔ خاوری آن به وسعت ۳۴ هزار کیلومتر مربع در استان سیستان و بلوچستان جای دارد. دشت‌های جیرفت، فاریاب و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت‌های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. بعضی از این دشت‌ها مانند دشت جیرفت و رودبار از مساعدترین نقاط فلات ایران برای کشت گیاهان گرمسیری به‌شمار می‌آیند.

با آبگیری سد جیرفت در سال ۱۳۷۰ شمسی بر روی رودخانه دائمی هلیل رود به عنوان مهمترین و پرآب ترین رودخانه حوزه بزرگ جازموریان و رها نشدن آب، جریان زیست محیطی رودخانه برهم خورد و عملا رودخانه هلیل رود در پایین دست سد تبدیل به یک رودخانه غیر دائمی شد و اثر جدی بر وضعیت دریاچه بویژه در حوزه سیستان و بلوچستان گذاشت. خشکسالی چندین ساله موجب شد جازموریان به کانون تولید ریزگرد در منطقه تبدیل شود اما در جریان سیل‌دی‌ماه ۱۳۹۸ آب‌گیری شد و مجددا به سبب گرمای شدید هوا و تبخیر زیاد آب، خشک شد و باد و ریزگرد نصیب مردم دلگان و برخی مناطق اطراف آن شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار