در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان یکی از روش‌های پیشرفته در دنیا است

تهران (پانا) - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را یکی از روش‌های پیشرفته در دنیا دانست که همه نظریات جدید از آن پشتیبانی می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۳۹۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان یکی از روش‌های پیشرفته در دنیا است

محسن زارعی در گفت‌وگو با پانا در خصوص ارزشیابی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی گفت: «ارزشیابی دانش‌آموزان این مقطع به‌صورت توصیفی بوده و در قالب نمره درسی نیست.»

وی تصریح کرد: «فلسفه ارزشیابی صحیح و توصیفی این است که فرآیند تحصیلی و تربیتی دانش‌آموز را مورد ارزشیابی قرار دهیم نه اینکه صرفا با یک آزمون بخواهیم نتیجه را ارزشیابی کنیم.»

زارعی با بیان اینکه راه صحیح ارزشیابی این است که عملکرد دانش‌آموزان را مورد ارزشیابی قرار دهیم، اظهار کرد: «یعنی آزمون‌های عملکردی تعریف کنیم و در ارزشیابی توصیفی این معنا دارد که آنچه که خود دانش‌آموز تولید می‌کند را به عنوان عملکرد وی ببینیم.»

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: «مبنای ارزشیابی توصیفی این است که فرآیندی که معلم می‌بیند و بر اساس نوع تسلط دانش‌آموز به شایستگی‌ها را توصیف می‌کند و این امر قابل نمره‌گذاری نیست و باید توصیف شود.»

وی بیان کرد: «اگر دانش‌آموزی به این شایستگی‌ها نرسیده باشد، تکرار پایه اتفاق می‌افتد و حتما اینطور نیست که تحت هر شرایطی پایه مورد نظر را بگذراند.»

زارعی با بیان اینکه باید به دنبال این باشیم که ارزشیابی توصیفی کاملاً به نحو علمی و صحیح پیاده شود، تاکید کرد: «از ارزشیابی توصیفی در دنیا به عنوان یک ارزشیابی پیشرفته یاد می‌شود و بر اساس نظریات جدید یادگیری، تمام نظریات از این کار پشتیبانی می‌کنند.»

بهنام آقاجانلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار