در وبینار ارزشیابی کیفی آموزشی منطقه ۷ مطرح شد:

ارزشیابی اصیل مقابل ارزشیابی کاذب در بازخورد پایانی به دانش آموزان

تهران( پانا) - یک پژوهشگر تعلیم و تربیت هر عاملی را که موجب شود نتایج گزارش سنجش و ارزشیابی معلمان در خصوص فرایند یادگیری دانش آموزان، کم برآورد یا بیش برآورد جلوه کند را، ارزشیابی کاذب دانست که نتایج آن نمی تواند به عنوان ارزشیابی اصیل مورد استفاده قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد
ارزشیابی اصیل مقابل ارزشیابی کاذب در بازخورد پایانی به دانش آموزان

به گزارش کارشناسی روابط عمومی و واحد اطلاع رسانی اداره آموزش و پرورش منطقه ۷، وبینار مقصود رزم آرا؛ پژوهشگر تعلیم و تربیت با موضوع ارزشیابی پایانی کیفی توصیفی با استقبال معلمان ابتدایی در فضای مجازی بطور تعاملی اجرا شد.

در این کارگاه رزم آرا گفت: معلمان در ارائه بازخوردهای پایانی در قالب گزارش های پیشرفت تحصیلی باید از دو رویکرد استفاده کنند: نگاه جامع و کلی و نگاه تحلیلی و جزئی.

او عنوان کرد: فرم های مجازی نظرسنجی اولیا و خودارزیابی دانش آموز به همراه ارزیابی عملکردی دانش آموز توسط معلم می تواند به ارزشیابی اصیل منجر شود.

وی ادامه داد: بازخوردهای موثر همچون تئوری اثر پروانه ای، عمل می کند و به جمله معروف لورنز در خصوص اثر پروانه ای اشاره کرد که: آیا بال‌ زدن پروانه‌ ای در برزیل می‌ تواند باعث ایجاد طوفانی بزرگ در تگزاس شود؟ آیا بازخورد نیز همچون اثر پروانه ای لورنز می تواند در زمان و مکان مناسب و با واژگان مناسب تحولی بزرگ و عمیق در دانش آموزان ایجاد کند؟

رزم آرا تاکید کرد: هر عاملی که موجب شود نتایج گزارش سنجش و ارزشیابی معلمان در خصوص فرایند یادگیری دانش آموزان، کم برآورد یا بیش برآورد جلوه کند، ارزشیابی کاذب بوده و نتایج آن نمی تواند به عنوان ارزشیابی اصیل مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین ارزشیابی کیفی با هدف بهبود فرآیند یاددهی -یادگیری و ارتقا بهبود بهداشت روانی دانش آموزان و با ارائه بازخوردهای موثر جهت تعیین وضع موجود و تعیین شکاف بین وضع مطلوب و سعی در رسیدن به اهداف اصیل تعلیم و تربیت دانست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار