مدرسه بهترین بستر برای ترویج فرهنگ پژوهش است

ارومیه (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی مدرسهرا بهترین بستر برای ترویج فرهنگ پژوهش دانست.

کد مطلب: ۱۳۳۲۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه بهترین بستر برای ترویج فرهنگ پژوهش است

علی مطهری روز دوشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهشی و فن آوری آموزش و پرورش استان افزود: آموزش و پرورش بنیادی ترین نهادی است که می‌تواند در جامعه تاثیر ژرفی داشته باشد که برای تداوم این تاثیرات نیاز است نظام آموزشی پویا باشد و این مهم نیازمند پژوهشگر بودن معلمان است.

وی با اشاره به اینکه پویایی نظام آموزش و پرورش، تاثیر گذاری آن در جامعه را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: در علوم انسانی و در آموزش و پرورش هیچ حوزه‌ای به گستردگی پژوهش نیست و توسعه فرهنگی و اجتماعی به توسعه کمی و کیفی پژوهش مرتبط است.

مطهری ادامه داد: جایگاه مدارس برای توسعه فرهنگ پژوهش بسیار رفیع است و مدیران و معلمان در مدارس نقش مهمی در این زمینه دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین چالش‌ها در زمینه پژوهش در استان و مدارس این است که معلمان و مدیران که از عناصر اصلی ترویج فرهنگ پژوهش هستند آموزش محورند تا پژوهش محور، گفت: براساس یک مقاله علمی در این زمینه مساله دیگر عدم وجود انگیزه و روحیه تحقیقاتی در بین معلمان است.

مطهری اظهار کرد: عدم کاربست نتایج پژوهشی از مسایل مطرح دیگر در این بخش است چرا که اگر پژوهشگر ببیند نتایج این پژوهش عملیاتی نمی‌شود راغب به ادامه راه نخواهد شد ولی مانع مهم دیگر فقر مساله شناسی است و اینکه چرا معلمان به سمت پژوهش کمتر گرایش دارند.

وی با اشاره به راهکارهای ترویج پژوهشگری در مدارس یادآور شد: ترغیب معلمان به پژوهش به عنوان رهبران آموزشی، تخصیص بودجه به فعالیت‌های پژوهشی، آموزش و تربیت پژوهشگران آموزشی و آموزش مساله شناسی در کنار کاهش موانع اداری و مالی در مسیر پژوهش توسط مسوولان و تقویت ارتباط بین پژوهشگران و مدیران می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

در این آیین از معلمان و دانش آموزان پژوهنده استان و برگزیدگان کشوری با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان درحاشیه این ایین از نمایشگاه دستاوردهای دانش اموزان پژوهش سراهای استان بازدید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار