رئیس شورای راهبردی روابط خارجی:

اتفاقات اخیر ایران نمونه یک جنگ هیبریدی بود

ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد/ مسائل حل شده و تنها مسأله، مسأله پادمان است که امیدوارم این مسأله هم حل شده و موضوع برجام حل و فصل شود

تهران (پانا) - مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه ناتو و کشورهای سلطه درصدد اضافه کردن یک عرصه جدید به عرصه‌های جنگی خود هستند و آن عرصه ذهن است، گفت آنچه اخیرا در ایران اتفاق افتاد نمونه‌ای از این نوع جنگ بود که به جنگ هیبریدی یا شناختی معروف است. 

کد مطلب: ۱۳۳۲۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد
اتفاقات اخیر ایران نمونه یک جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران که صبح امروز در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: شما قبل از اینکه به تهران برسید ادراکات دیگری داشتید و فکر می‌کردید که اکنون در تهران جنگ و درگیری است، اما دیدید چنین خبری نیست، چرا چنین ادراکاتی برای کسانی خارج از تهران شکل می‌گیرد؟ این از بمباران رسانه‌ای شبکه‌های تحت نفوذ غرب نشات می‌گیرد.

وی ادامه داد: اعتراض حق هر شهروندی است و ایرانیان نیز باید از این حق برخوردار باشند اما اغتشاش مقوله دیگری است و هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که امنیت کشورش با خطر مواجه شود و با اقتدار جلوی اغتشاش را خواهد گرفت. شما در آمریکا و انگلیس و فرانسه مشاهده کرده‌اید که وقتی اغتشاشی به وجود می‌آید چگونه برخورد می‌کنند.

خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک موضوع صرفا داخلی نبود بلکه یک جنگ هیبریدی بود. جنگی که در آن عملیات ترورستی بود، رسانه‌ها بودند، دستگاه‌های اطلاعاتی کشورها درگیر بودند.
این طراحی را از قبل انجام داده بودند و متاسفانه فوت خانم امینی این بهانه را دست آنها داد و این اتفاقات افتاد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: جنگ هیبریدی یا جنگ شناختی یعنی تغییر ذهنیت مردمان یک کشور نسبت به کشورشان و مسئولان و رهبران آن کشور. ناتو و کشورهای غربی درصدد اضافه کردن یک عرصه دیگر به عرصه‌های جنگی‌شان هستند، امروزه عرصه ذهن را هم اضافه کرده‌اند و دنبال راهکارهای تخریب اذهان هستند. آنچه در ایران اتفاق افتاد نمونه‌ای از چنین استفاده‌ای از ذهن بود.

وی در ادامه به مسائل سیاسی منطقه اشاره کرد و گفت: ما به همت دانشمندان خود به تکنولوژی هسته‌ای دسترسی کامل پیدا کرده‌ایم. زمانی که من وزیر خارجه بودم و ۱۵ سانتریفیوژ داشتیم، اروپایی‌ها میگفتند که شما نباید غنی‌سازی کنید و باید تضمین عینی بدهید. ما موفق شدیم ۱۹ هزار سانتریفیوژ را در چرخش داشته باشیم، غربی‌ها ناچار شدند که بیایند مذاکره کنند و این موضوع حل شود و در نهایت برجام امضا شد و در نهایت هم آنطور عهدشکنی کردند. ما کماکان توانایی خود را افزایش می‌دهیم اما قصد تولید بمب را نداریم. زمانی که وزیر خارجه بودم برخی از کشورهای عربی به ما می‌گفتند شما که توانایی دارید چرا بمب تولید نمی‌کنید اولا اینکه از نظر اعتقادی ما تولید بمب هسته‌ای را حرام می‌دانیم و اگر ما این کار را انجام دهیم یک مسابقه در منطقه رخ خواهد داد که همه به دنبال تولید بمب خواهند رفت. ما خواستار منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای هستیم و به همین خاطر است که می‌گوییم رژیم اسرائیل هم باید به پادمان بپیوندد.

مشاور رهبر معظم انقلاب گفت: اکنون ایران آمادگی دارد که به تعهدات برجامی برگردد. مسائل حل شده و اکنون تنها مسأله، مسأله پادمان است و امیدواریم در سفری که کارشناسان سازمان انرژی اتمی به ایران دارند این مسأله هم حل شود. و موضوع برجام حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه امنیت منطقه نباید با دخالت سیاسی و نظامی کشورهای جهانی مواجه شود، گفت: از همه کشورهایی که دارای سرمایه و اقتصاد بالایی هستند و می‌توانند در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند ما هم استقبال می‌کنیم اما نباید در مسایل منطقه دخالت سیاسی و نظامی داشته باشند. منطقه ما نیاز به گفت‌وگو دارد، ما هیچگاه به هیچ کشوری تجاوز نکرده‌ایم و از ۲۰۰ سال پیش هم همین‌طور بوده است.

وی تصریح کرد: در هر کشوری که از ما بخواهند که در راستای ایفای حقوقشان کمک کنیم کمک خواهیم کرد، کما اینکه در سوریه، یمن، عراق و لبنان این کار را انجام دادیم.
خرازی ادامه داد: اخیرا رییس‌جمهور چین از منطقه دیدار داشتند، ما از این دیدارها استقبال می‌کنیم که منطقه ما توسعه بیشتری داشته باشد اما خطایی که رخ داد موضوع سیاسی و ورود به مسأله تمامیت ارضی کشورمان است. این خطا به مثابه این بود که ما هم بیاییم درباره تایوان که جزو کشور چین است اظهارنظر کنیم و موجب ناخرسندی آنها شود. امیدواریم چنین خطایی دیگر رخ ندهد.

خرازی به موضوع جنگ اوکراین هم اشاره کرد و گفت: درباره اوکراین ما شاهد بودیم که روسیه و اوکراین را به سمت جنگ هدایت می‌کردند. جنگ امر مطلوبی نیست ما ۸ سال در جنگ بودیم و خسارات و البته تجارب زیادی داشتیم. ما معتقدیم که جنگ اوکراین باید هرچه زودتر به وسیله گفت‌وگو خاتمه یابد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: کشور عراق در سال‌های گذشته با مصیبت‌های زیادی روبه‌رو بود ولی امروز خوشحالیم که دولت جدید شکل گرفته و امیدواریم این دولت در جلوگیری از گسترش تروریسم و حفظ تمامیت ارضی خاک عراق اهتمام ورزند و ما هم مثل سابق به این کشور کمک خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: افغانستان هم همسایه ما است و تاثیر زیادی میتواند بر امنیت ما داشته باشد توصیه ما به طالبان این بوده است که همواره با تروریسم مقابله و از ورود بیگانگان به کشورشان جلوگیری کنند. حکومتی فراگیر را تشکیل دهند که همه افغان‌ها در آن مشارکت داشته باشند. در دنیای امروز یک قوم به تنهایی نمی‌تواند حکومت کند و امیدواریم که رهبران طالبان بهداین هدف توجه داشته باشند.

خرازی در پایان خطاب به شرکت‌کنندگان در این مجمع ابراز امیدواری کرد سومین مجمع گفت‌وگوی تهران سرشار از تجربه باشد و نگاه جدیدی در شما نسبت به ایران و منطقه شکل بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار