بازخوانی دوره چهل‌و نهم جشنواره فیلم رشد در آستانه برگزاری دوره پنجاه‌ودوم این رویداد؛

«رشد» در ایستگاه چهل‌ونهم؛ نمایش هم‌زمان فیلم‌های جشنواره در ایران و ۱۲ کشور دنیا

تهران (پانا) -‌ بازخوانی دوره چهل‌و نهم جشنواره فیلم رشد در آستانه برگزاری دوره پنجاه‌ودوم این رویداد نشان داد که این رویداد هنری در ایستگاه چهل‌ونهم هم‌زمان در ایران و ۱۲ کشور دنیا برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۲۶۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد
«رشد» در ایستگاه چهل‌ونهم؛ نمایش هم‌زمان فیلم‌های جشنواره در ایران و ۱۲ کشور دنیا

در آستانه برگزاری دوره پنجاه و دوم جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، در سلسله مطالبی به بررسی و بازخوانی مهمترین اتفاقات 10 دوره اخیر این رویداد پرداختیم. در این گزارش نگاهی به اتفاقات و فراز و نشیب‌های دوره چهل و نهم این جشنواره داریم.

چهل‌ونهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در حالی کار خود را با دبیری وحید گلستان در آبان ماه سال 1398 آغاز کرد که از جمله ملاک‌های هیئت انتخاب این دوره ازجشنواره در ارزیابی آثار، توجه به جنبه‌های زیباشناسی فیلمی، کاربردی بودن و تأثیرگذاری در فرایند تعلیم و تربیت، گسترش ارزش‌های اخلاقی، پژوهش بنیاد بودن و صحت علمی آثار و نیز برخورداری از جذابیت و سرگرمی بود.

۸۵ اثر ایرانی در کنار ۵۷ فیلم از ۲۵ کشور جهان به عنوان منتخب هیئت‌های انتخاب این دوره از جشنواره در بخش‌های پویانمایی، مستندهای علمی و آموزشی، مستند، داستانی کوتاه و داستانی بلنـد حضور یافتند. رویدادی که از 24 آبان تا 1 آذر 1398 برگزار شد.

مرور سینمای کودک آلمان در «رشد»

دوره چهل‌ونهم یک اتفاق جالب توجه در حوزه ارتباطات میان فرهنگی داشت. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این رویداد، علاوه برمسابقه فیلم‌های داستانی، مستند، پویانمایی و معلمان-دانش آموزان فیلمساز، در در سینما فلسطین به عنوان مقر دائمی این رویداد در تهران، نمایش‌های ویژهای برای «مرور آثار شاخص جشنواره بین‌المللی فیلم علمی کودک - آلمان»، «مرور فیلم‌های مستند دریایی»، «مرور فیلم‌های برگزیده سیفژ»، «مرور فیلم‌های محیط زیستی»، و «مرور آثار تربیتی ویژه انجمن اولیاء و مربیان» در نظر گرفته شد.

این اتفاق از آن جهت حائز اهمیت است که فرصتی برای آشنایی بیشتر مخاطبان ایرانی با سینمای کودک آلمان و بهره‌گیری از فرصت ارتباط‌گیری میان هنرمندان ایرانی و هنرمندان آلمانی بود.

«رشد» و یک تجربه تازه از پیوند سینما و آموزش

از دیگر اتفاقات ویژه «رشد» در دوره چهل و نهم، تعریف کارگروه طراحی آموزشی در جشنواره بود. این جشنواره‌ تخصصی که جایگاهی منحصربه فرد در دنیا میان جشنواره‌های فیلم در جهان دارد، در این دوره تلاش کرد تا بیشتر از همیشه از ظرفیت‌های فیلم آموزشی برای تحقق برنامه درسی ملی استفاده کند.

بر اساس فعالیت‌های کارگروه طراحی آموزشی که برای این دوره طراحی شده بود، در 7 مدرسه نمایش آزمایشی فیلم‌ها انجام شد و بازخوردهای دریافت شده از معلمان و دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفت. در کنار آن، دفترچه راهنمایی هم برای فیلم‌ها طراحی شد که در نوع خود منحصر به فرد بود و به تکمیل فرایند آموزش کمک کرد. به گونه‌ای که دانش‌آموزان قبل و بعد از فیلم فرصت جستجو، پرسشگری و فعالیت‌هایی که به ضرورت هر فیلم طراحی شده بود را داشتند.

برگزاری جشنواره رشد در ایران و 12 کشور جهان!

یکی دیگر از دستاورد‌های چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، برگزاری همزمان این جشنواره در ایران و ۱۲ کشور آسیا، اروپا و آفریقا بود. در این برنامه فیلم‌های شاخص این دوره از جشنواره در سانس‌هایی ویژه برای پایه‌های تحصیلی چهارگانه، در مدارس ایرانی دانش آموزان ایرانی مقیم خارج از کشوربه نمایش در آمد.

همچنین جشنواره رشد در این سال، میزبان ۵ نشست علمی بود که مقوله فیلم آموزشی را از وجوه مختلف زیر ذره‌بین قرار دادند.

کدام فیلمسازان شاخص راهی «رشد» چهل‌ونهم شدند؟

در این دوره از جشنواره فیلم رشد نیز به سیاق دوره‌های قبلی، فیلم‌های تحسین شده‌ای در این رویداد حضور پیدا کردند. از جمله در بخش پویا نمایی، «زری، زری، کاکل زری» اثر مهین جواهریان، «سیم ششم» اثر بهرام عظیمی، «آخرین سفر» اثر هریستینا بلوسووا از ازبکستان، در بخش مستندهای علمی و آموزشی «جای خالی دوست» اثر محمدعلی طالبی، «حافظ و گوته» اثر فرشاد فرشته‌حکمت، «اقیانوس شما چقدر آبی است؟» اثر جو پیشوتا از آمریکا و در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی «سور بز» اثر سعید زمانیان، «شمشیر چوبی» اثر سوسن سلامت و بهزاد علوی، «کاپیتان کینسیس» اثر کارلوس خوفره از اسپانیا و «مرا غافلگیر کن!» اثر سیمون موک از اتریش از جمله این آثار بودند.

برگزیدگان این دوره از جشنواره

در پایان برگزاری این دوره از جشنواره فیلم رشد، برگزیدگان آن نیز معرفی شد. در بخش پویانمایی رتبه اول این بخش به فیلم «به دنبال لایک» ساخته توبیاس اسکلاج و برنت فارست از کشور ژاپن، رتبه دوم به فیلم «زری زری کاکل زری» به کارگردانی مهین جواهریان تعلق گرفت.
در بخش فیلم‌های مستند جایزه رتبه اول این بخش به فیلم «بی‌گدار» اثر علیرضا دهقان و رتبه دوم به فیلم «من می‌خواهم به مدرسه بروم» به کارگردانی پوتری پورناما سوگوا از کشور مالزی اهدا شد.

در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی نیز فیلم «سوزن» به کارگردانی یوسف جعفری رتبه اول و فیلم «شیرینی زندگی» به کارگردانی هوراسیو رومو از کشور مکزیک رتبه دوم را کسب کردند. همچنین دیپلم افتخار این بخش به فیلم‌های «دابُر» به کارگردانی سعید نجاتی و امیرحسین عزیزی بازیگر نقش اول فیلم «آبی کمرنگ» تعلق گرفت.

در بخش فیلم‌های بلند داستانی هم فیلم سینمایی «قطار آن شب» به کارگردانی حمیدرضا قطبی رتبه اول، فیلم «فرزند زمین» به کارگردانی مژگان بیات رتبه دوم و دیپلم افتخار به فیلم آلفونس جیتر بیت به کارگردانی مارک اسچیتر از کشور آلمان تعلق گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار