بیانیه تروئیکای اروپایی درخصوص آغاز غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم در نیروگاه فردو

تهران (پانا) - سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای اقدام اخیر ایران درخصوص آغاز غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم در نیروگاه فردو را محکوم کردند.

کد مطلب: ۱۳۲۶۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
بیانیه تروئیکای اروپایی درخصوص آغاز غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم در نیروگاه فردو

تروئیکای اروپایی روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای نوشت: ما - دول فرانسه، آلمان و انگلیس - اقدامات اخیر ایران را که درجهت پیشبرد برنامه هسته‌ایش است را محکوم می‌کنیم. ایران با افزایش توانایی‌های تولیدی در فردو و نطنز ورای محدودیت‌های برجامی و با تسریع تولید اورنیوم غنی‌سازی‌شده گام‌های بیشتری در جهت تهی کردن برجام برداشته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: تصمیم ایران برای افزایش تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص بالا در تاسیسات زیرزمینی نیروگاه غنی‌سازی سوخت فردو بسیار نگران‌کننده است. گام ایران چالشی برای سیستم عدم اشاعه‌ای جهانی محسوب می‌شود. این اقدام که خطرات اشاعه هسته‌ای مهمی را دربر دارد هیچ توجیه معتبر غیرنظامی ندارد. از آنجایی که ایران 5 ماه پیش اجرای تدابیر شفافیت‌ برجامی را متوقف کرده است، اقدامات کنونی این کشور بیش از پیش نگران‌کننده هستند.

این کشور در انتهای این بیانیه آورده است: گفتن اینکه این تشدید در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ایران بوده، غیرقابل قبول است. ایران به طور قانونی متعهد است که ذیل پیمان عدم اشاعه هسته‌ای توافق پادمانی را به طور کامل اجرا کند. ما به رایزنی با شرکای بین‌المللی درخصوص چگونگی رسیدگی به این تشدید هسته‌ای از سوی ایران ادامه می‌دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار