رئیس سازمان محیط زیست:

نقشه‌های پهنه‌بندی گرد و غبار در داخل و خارج تهیه شده‌ است

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد که اتفاقات خوبی در زمینه مقابله با گرد و غبار افتاده‌ است و نقشه‌هایی مناسب از لحاظ پهنه‌بندی گرد و غبار و کانون‌های غبارخیزی در داخل و خارج تهیه و این کانون‌ها اولویت بندی شده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۸۴۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد
نقشه‌های پهنه‌بندی گرد و غبار در داخل و خارج تهیه شده‌ است

علی سلاجقه روز دوشنبه در گردهمایی محیط زیست، دیپلماسی منطقه ای، مدیریت، تغییر اقلیم، آب، مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: مسایلی که امروز ما را کنار هم گرد آورده مشکلات و مرارت‌هایی است که به علت کاهش شاخص‌های محیط زیستی گریبان شهروندان و هموطنان را گرفته است.

سلاجقه افزود: کره زمین سالیان طولانی است که روال طبیعی خود را طی می‌کند سیلاب‌ها، خشکسالی‌های زیادی را پشت سر گذاشته اما از زمانی که انسان با زیاده خواهی موجب تخریب محیط‌زیست و کاهش شاخص‌های زیستی شده این روند شتاب گرفته است. از آنجا که انسان خود و منافع شخصی خود را در معرض خطر دید در صدد جبران و راه حل برآمد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دخالت‌های انسان در فرایندهای کره زمین کاملا ملموس است از این رو در صدد است تا راه حلی برای بهبود وضعیت موجود فراهم کند. ایران با کشورهای همسایه و هم مرز مشترکات دینی و تاریخی دارد بنابراین باید به دور از مسائل سیاسی و اجتماعی مشکلات محیط زیستی منطقه را حل و فصل کنیم.

سلاجقه تاکید کرد: آنچه که امروز به عنوان تغییر اقلیم و نابسامانی‌های اقلیم آن مواجه هستیم نتیجه دخالت‌های انسان بر محیط زیست است که ضربه شدیدی بر مولفه های زیستی وارد کرده است؛ منابع آبی را به مرز رساندیم خاک‌ها را الوده کردیم. پوشش گیاهی را با ضعف بنیه مواجه کردیم و به عنوان انسانی که زمانی از تمام این منابع بهره کشی می‌کرد و این را حق خود به عنوان اشرف مخلوقات می‌دانست امروز در معرض خطر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امروزه بارش‌ها دگردیسی شده و این مسئله تمام ابعاد حیات را تحت تاثیر قرار داده است؛ مسائل محیط زیست مسأله یک شهر یا کشور یا یک منطقه نیست بلکه به مرور دامن تمام مردمان دنیا را می گیرد، امروز در شرایطی قرار داریم که تمام ارکان محیط زیست با سختی مواجه شده‌اند شرایط به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توانیم با زمین نابخردانه رفتار کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در ایران از سالها قبل برای اجزای مختلف حیات برنامه ریزی شده بود اما نحوه برخورد با آنها تحریف شده است در این شرایط می‌طلبد همه در کنار هم باشیم. ما با کشورهای همسایه و هم مرز یک پیوند فرهنگی دیرینه داریم و در تمام مسائل، غم‌ها و شادی در کنار هم بودیم حال باز هم با در کنار هم بودن می‌توانیم مشکلات محیط زیستی را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: امروز می طلبد بر اساس سیاست جمهوری اسلامی کنار هم قرار بگیریم، اگر شرایط اقتصادی و اجتماعی کشوری بسیار هم خوب باشد اما وضعیت محیط‌زیستی خوبی نداشته باشد دچار مشکل خواهد شد. آلاینده‌ها روح و روان انسان را آزار می‌دهد. هرچه شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی مطلوب باشد اما محیط زیست در شرایط بدی قرار داشته باشد آسایش و توسعه پایدار محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست یک مسئله فرامرزی است، گفت: شاید ایران بیشترین تأثیر را از پدیده گرد و غبار گرفته باشد اما قطعاً کشورهای دیگر هم مشکلاتی در این زمینه دارند، بنابراین باید در کنار هم این مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سازمان اتفاقات خوبی در زمینه مقابله با گرد و غبار افتاده‌ است؛ نقشه هایی مناسب از لحاظ پهنه‌بندی گرد و غبار و کانون‌های غبارخیزی در داخل و خارج تهیه و این کانون‌ها اولویت بندی شده اند؛ اکنون باید نشستی با کشورهای هم مرز داشته باشیم تا مشکلات این کانون‌ها برطرف شود. در این راستا نشست هایی با نمایندگان کشورهای همسایه برگزار و مقرر شد با سفرای کشورهای همسایه دیدارهایی صورت گیرد و تلاش کنیم فارغ از مسائل سیاسی و اجتماعی با یک گفتمان واحد مشکلات را حل کنیم. بر این اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست این ماموریت را یافت که نسبت به همسویی و همگرایی کشور ها در خاورمیانه اقدام کند.

سلاجقه تاکیدکرد: در شمال شرق، شرق، غرب و جنوب غرب کشور کانون‌های گرد و غباری داریم از شما می خواهیم که نقشه‌های کانون‌های گرد و غباری ایران را راستی آزمایی کنید و ببینید ادعای ایران در این زمینه صحیح است.

وی اظهار امیدواری کرد تا با یک رویکرد همگرایانه نقاط مشترک را کنار هم بگذاریم و در ٢١ تیرماه امسال که وزرای محیط زیست کشورهای همسایه به ایران می آیند دستاوردهای این نشست به اشتراک گذاشته شود. از شما می‌خواهم نتایج این نشست را به کشورهای خود اعلام کنید.

وی تاکیدکرد: این نشست فارغ از مسائل محیط زیستی یک همگرایی برای مردم منطقه ایجاد می کند و می توانیم از تجارب همدیگر استفاده کنیم، بررسی مسائل محیط زیست حتما باید چند جانبه باشد تا به راه حل های عملیاتی برسیم. کشوری پیشرفته است که شاخص‌های محیط زیستی پیشرفته ای داشته باشد بیاییم به دور از حب و بغض های سیاسی مسایل محیط زیست را حل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار