پیگیری رفع مشکل کوه زباله سراوان در گفت‌وگوی پانا با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست؛

«سراوان» ‌دستور کار اصلی کارگروه ملی پسماند‌‌؛ وزارت کشور و استانداری‌ مکلف به ساماندهی شدند

سلاجقه: تجارب بسیاری در کرمانشاه وجود دارد که پسماندها در آنجا به کود تبدیل شده است، بر همین اساس از این تجارب نیز در سراوان استفاده خواهد شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از مکلف شدن وزارت کشور برای همراهی با استانداری در جهت ساماندهی پسماندهای منطقه سراوان رشت خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
«سراوان» ‌دستور کار اصلی کارگروه ملی پسماند‌‌؛ وزارت کشور و استانداری‌ مکلف به ساماندهی شدند

‌زباله و پسماند در گیلان به عنوان مهمترین معضل و چالش این استان سبز شناخته می‌شود. ‌چندین دهه منطقه سراوان رشت میزبان زباله مرکز گیلان و بیش از ۱۷ شهر اطراف آن بوده که این امر مشکلات زیادی را برای مردم منطقه و همچنین در بخش آلودگی محیط زیست و بیماری‌های عفونی به دنبال داشته است. اکنون حدود ۳۸ سال می‌گذرد که منطقه سراوان رشت محل دفن زباله است و با وجود اینکه عمر مفید هر دفن‌گاه حدود ۲۵ سال است، بیش از ۱۳ سال از عمر استاندارد و قانونی آن نیز گذشته، اما به دلیل عدم تحقق وعده‌های مدیریتی دولت‌های پیشین و مدیران شهری همچون احداث نیروگاه زباله‌سوز، همچنان این منطقه میزبان بخش عمده‌ای از زباله است به طوری که دیگر از گنجایش آن چیزی باقی نمانده است.

تولید شیرابه‌ که باعث آلوده‌کردن سفره‌های زیر زمینی، محیط زیست و تغذیه دام و طیور، آلوده‌سازی رودخانه‌ها، تالاب انزلی و دریای خزر، آلوده ساختن مزارع برنج و باغ‌های میوه، ایجاد بیماری‌های پوستی در مناطق مجاور برای ساکنین، بوی تعفن، هجوم مگس‌ها و انواع حشرات به زندگی اهالی، بخشی از تبعات وعده‌های محقق نشده مدیران سابق و بی‌تدبیری آنان است.

اکنون این اتفاق به مرز هشدار داد که کوه زباله سراوان، نه تنها سرسبزی و ادامه حیات جنگل این منطقه را با تهدید روبه‌رو کرده، بلکه سلامتی اهالی این منطقه را نیز به خطر انداخته است.

ارتفاع کوه زباله منطقه سراوان به حدود ۱۰۰ متر رسیده و حدود یک میلیون تن زباله در این منطقه انباشت شده است. مردم این منطقه معتقدند که مسئولان مربوطه برای رفع مشکل در محل دفن زباله در سراوان رشت از سال‌های گذشته هر بار وعده‌هایی داده‌اند اما تاکنون محقق نشده‌ است. البته اعتراضات مردمی در سال‌های گذشته به خصوص در سال ۹۶ نیز سابقه داشته که هیچگاه از سوی مسئولان وقت شنیده نشد و همچنان در حد وعده باقی ماند.

با توجه به مشکلات به وجود آمده طی چند سال اخیر برای دفن زباله در سروان رشت و اعتراضات مردمی به دلیل مشکلات موجود، دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان از رسیدگی قضایی به موضوع پسماند سراوان در دادسرای عمومی و انقلاب رشت خبر داد. سیدمهدی فلاح میری ۲۴ مهر سال گذشته با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در رابطه با پسماند سراوان در شعبه بازپرسی استان گفت: پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده است و تمامی موضوعات مربوطه از جمله تصفیه خانه شیرابه، کود آلی، نیروگاه زباله سوز، قراردادها و نحوه مصرف بودجه اختصاص یافته به پروژه های ذیربط نیز در حال بررسی و رسیدگی قضایی می‌باشد.

با تمام این مشکلات، وعده‌های مسئولان ملی و محلی در دولت‌های گذشته به سرانجام نرسیده است و مشکل این دشت زباله به دولت سیزدهم واگذار شده است تا برای رفع آن چاره‌اندیشی شود. علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا درباره ساماندهی پسماندهای منطقه سراوان رشت، اظهار کرد: «چهارشنبه هر هفته کارگروه ملی پسماند‌های کشور تشکیل می‌شود و بحث اساسی ما در این جلسات، بحث سراوان است. در این خصوص هم از ظرفیت‌های داخلی استفاده خواهیم کرد.»

وی افزود: «تجارب بسیاری در کرمانشاه وجود داشت که پسماندها در آنجا به کود تبدیل شده است، بر همین اساس از این تجارب نیز استفاده می‌کنیم. طرح جامع را نیز اجرا خواهیم کرد و وزارت کشور مکلف شده که در این زمینه گام به گام همراه با استانداری کار خود را انجام دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار