بررسی افزایش بی‌رویه قیمت سکه در گفت‌وگو با پانا

چرا حباب سکه به یک میلیون 300 هزار تومان رسیده است

تهران (پانا) - رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است مسئله افزایش بی‌رویه قیمت طلا و سکه در شرایطی که قیمت انس جهانی طلا تا حدودی به سمت ثبات رفته است، متأثر از بی‌ثباتی بازار ارز در داخل کشور است.

کد مطلب: ۱۲۸۳۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
چرا حباب سکه به یک میلیون 300 هزار تومان رسیده است

این روزها که دائم تجربه تغییر قیمت کالاهای مختلف را لمس می‌کنیم، بازار سکه و طلا هم عقب نماند و مدت‌زمانی است که قیمت‌ها روند صعودی قابل‌توجهی را طی می‌کنند. برخی سیگنال‌های برجامی را بهانه می‌کنند و برخی دیگر موضوع افزایش قیمت طلای جهانی در ماه‌های اخیر را دلیل بالا رفتن قیمت سکه و طلا عنوان می‌کنند. البته ناگفته نماند که بازار سکه و طلا هم مانند سایر بازارها نتوانست از ترکش‌های جنگ روسیه و اوکراین در امان بماند.

ارتباط کشورهای جهان با هم روی اونس جهانی اثر دارد

ابراهیم محمد‌ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با پانا درباره افزایش بی‌رویه قیمت سکه گفت: «موضوع مذاکرات و ارتباط بین کشورها و سیاست‌های بین کشورهای کل دنیا، اثر مستقیمی بر قیمت انس جهانی و بازار دلار و ارز دارد. هرگونه اتفاقی در هر کشوری می‌تواند بر این موضوع اثر داشته باشد.»

روند صعودی بازار ارز بر قیمت طلا و سکه اثر دارد

محمد‌ولی گفت: «انس جهانی در این دو ماه و اندی که از سال 1401 می‌گذرد به‌صورت بی‌رویه افزایش داشت و تا مرز هزار و 960 دلار هم رسید و البته اکنون روند کاهشی را طی می‌کند و به مرز 1855 دلار رسیده است. بازار ارز داخلی ما هم نشات گرفته از این موضوع است. هر زمان بازار ارز صعودی بوده روی طلا و سکه هم اثر گذاشته و روند صعودی را طی کرده است.»

وی افزود: «اگر موضوع قیمت ارز به همین شکل نوسان داشته باشد و همه نوساناتش هم افزایشی باشد و این اتفاقات در بازار آزاد ارز هم بیافتد، انتظاری جز اینکه بازار طلا و سکه افزایش داشته باشند نباید داشته باشیم.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره اینکه روند افزایشی طلا و سکه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: «اینکه این افزایش ادامه دارد یا نه، بستگی به شرایط بازار دارد اما صنعت طلا برایش خوشایند است که بازار ثبات واقعی خودش را پیدا کند تا در آن دادوستد انجام شود. وقتی قیمت‌ها نوسان داشته باشد دادوستدی انجام نمی‌شود.»

تقاضای کاذب در بازار سکه و طلا

محمد‌ولی با اشاره اینکه تقاضای موجود در بازار کاذب است، اظهار کرد: «اکنون شاید احساس کنند تقاضا وجود دارد اما این تقاضا کاملاً کاذب است. برای مثال در صنعت طلاهای آب‌شده تقاضا وجود دارد اما این تقاضا بر تولید اثری ندارد زیرا زمانی تقاضای واقعی وجود دارد که مردم بروند و مصنوعات طلا را تهیه کنند. این موضوع باعث می‌شود هم رونق به بازار طلا بیافتد و هم چرخش تولید راداریم و هم مردم ماهیت نیازشان برطرف می‌شود.»

وی گفت: «اینکه فردی طلای خامی می‌خرد تا چند وقت دیگر افزایش پیدا کند و سود ببرد منجر به چرخش تولید طلا نمی‌شود.»

وضعیت حباب سکه چگونه است؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: «اکنون شاهد حباب زیادی در قیمت سکه هستیم. سکه چرا در ساعت باید نوسانات قیمتی داشته باشد؟ قاعدتاً به دلیل این است که عرضه و تقاضا نتوانسته‌اند خودشان را تأمین کنند و چنین می‌شود. امیدواریم ثبات به بازار ارز برگردد تا آرامش به بازار سکه و طلا بیاید. اکنون اگر حباب سکه ایجاد می‌شود به دلیل این است که قدرت خرید مردم دیگر یک سکه تمام نیست برای مثال در شرایط فعلی ممکن است فردی نتواند بیش از 15 میلیون برای سکه تمام بپردازد و قدرت خریدش سکه ربع یا گرمی را دارد.»

محمد‌ولی گفت: «در شرایط فعلی حباب یک سکه تمام 1 میلیون 300 هزار تومان است و این عدد بالاست و اگر بازار ارز ثبات خودش را پیدا کند حباب سکه به حداقل می‌رسد. ضرب سکه هزینه دارد ولی عددش این نیست که این روزها مشاهده می‌کنیم و نباید برای متقاضی‌های این بازار ضرر ایجاد شود و باید بازار به ثبات برسد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار