رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

ممنوعیت معاملات فردایی طلا دست دلالان را از بازار طلا کوتاه می‌کند

تهران (پانا) - اعلام ممنوعیت معاملات فردایی طلا، فرصتی برای کوتاه‌کردن دست دلالان از بازار طلا است و رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تائید این اقدام دولت تأثیر این ممنوعیت بر قیمت طلا را ناچیز و موقتی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۵۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
ممنوعیت معاملات فردایی طلا دست دلالان را از بازار طلا کوتاه می‌کند

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با پانا درباره ممنوعیت معاملات فردایی طلا گفت: «در ابتدای امر این نکته را مورد توجه قرار دهیم که موضوع معاملات فردایی که مطرح شده است با نوع دیگری از معاملات که با همین نام است، تفاوت دارد. در کشور همه واحدهای صنفی طلا با هم در ارتباط‌‌اند و معامله می‌کنند. حالا ممکن است دادوستدی در شهرستانی انجام شود و تلفنی قیمت بین فروشنده و خریدار تمام می‌شود. از آنجاییکه شهرستان است ممکن است زمان ببرد طلا به دست خریدار برسد یا خریدار بخواهد خودش برای دریافت طلا اقدام کند. این نوع معاملات هم معاملات فردایی نام دارد اما آنچه ممنوع اعلام شده که مورد تایید اتحادیه هم است نوع دیگری از معاملات فردایی است.»

چه نوع از معاملات فردایی طلا ممنوع شده است؟

محمدولی افزود: «نوعی معاملات دیگر فردایی که ممنوع اعلام شده بدین ترتیب است که فرد معاملاتی انجام می‌دهد و قیمتش را تمام نمی‌کند و می‌گذارند چند روز بعد با قیمت روز طلا را می‌بندند و همین نوسان ایجاد می‌کند و این نوع معاملات در اصطلاح ما کاغذی است که مورد حمایت اتحادیه هم نیست.»

معاملات فردایی طلا در دست دلالان است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره اینکه چه کسانی این نوع معاملات را انجام می‌دهند، اظهار کرد: «اینکه چه کسانی این نوع معاملات فردایی را انجام می‌دهند مشخص نیست اما همکارانی که در موضوع طلا و جواهر فعالیت می‌کنند و شغل‌شان این است می‌دانند این کار قانونی نیست. در واقع کسانیکه اقدام به معاملات فردایی می‌کنند، دلال هستند. موضوع معاملات فردایی 3 تا 4 سال است که رواج پیدا کرده است وگرنه کسی که واحد صنفی دارد و مجوز کسب گرفته است ملاحظات زیادی دارد و وارد اینگونه معاملات نمی‌شود.»

تغییر قیمت طلا تحت تأثیر ممنوعیت معاملات فردایی طلا

محمدولی درباره تأثیرگذاری ممنوعیت معاملات فردایی بر قیمت طلا گفت: «در اصل قیمت طلا به انس جهانی و بازار ارز برمی‌گردد ولی این نوع ممنوعیت‌ها بدون تأثیر نیست. به‌هرحال مدتی این نوع معاملات رواج پیداکرده و حالا با اعلام ممنوعیتش قاعدتاً در ابتدای کار بر قیمت طلا تأثیر دارد اما تأثیرش مانند قیمت ارز و انس جهانی نیست.»

وی افزود: «موضوعی که در این اقدام اهمیت زیادی دارد این است که این ممنوعیت به‌صورت پیوسته و مداوم پیگیری شود تا کاملاً ریشه‌کن شود وگرنه اقدامات موقتی نه‌تنها اثر مثبتی ندارد بلکه قبح این کار غیرقانونی را هم می‌شکند.»

فرآیند معاملات فردایی طلا بدین‌صورت است که تعدادی از افراد معتبر که به یکدیگر اعتماد دارند، یک گروه برای این معاملات تشکیل می‌دهند. این گروه یک سرگروه خواهد داشت که در راستای تضمین معاملات و پرداخت خسارات جبران چک یا تضامین مورد نیاز را دریافت می‌کند. معاملات در بازار آب‌شده فردایی تا حد زیادی شبیه اختیارات معاملات است؛ بدین‌صورت که خریدار بیعانه‌ای را پرداخت می‌کند تا اختیار معامله در نرخ مشخصی را داشته باشد. بر این اساس موعد مقرر مشخص و در سررسید مقرر معامله انجام می‌شود. اگر معامله به ضرر خریدار باشد، اختیار این را دارد که معامله را انجام ندهد. این نوع معامله را طلای حواله‌ای نیز می‌نامند.

این ابزار با توجه به اینکه الزام داشتن کالا را در بر ندارد، گزینه جذابی برای افراد پرریسک است. معاملات در این بازار غیررسمی و بدون نهاد ناظر است و به همین دلیل مدت‌زمانی است ممنوعیت معاملات فردایی طلا اعلام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار