در مراسم اختتامیه سومین دوره طرح ملی لاله‌های روشن عنوان شد؛

شهدا، سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴، ضمن اشاره به فرهنگ ایثار به عنوان رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت، شهدا را سرمایه‌‌های اجتماعی کشور دانست و ارج نهادن به مقام شامخ شهدا، انتقال و گسترش این فرهنگ در جامعه را بین همه اقشار، به خصوص قشر نوجوان و دانش‌آموز، یک وظیفه و رسالت خطیر و حساس عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۱۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد
شهدا، سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند

مراسم اختتامیه سومین دوره طرح ملی لاله‌های روشن با حضور محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴، خانواده‌ های شهدای معلم و دانش‌آموزان با هدف آشنایی دانش آموزان با شهدای شاخص فرهنگی، دانش آموز و شهدای هشت سال دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع سلامت در دبیرستان جانبازان منطقه ۱۴ برگزار شد.

محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ با بیان اینکه طرح لاله های روشن، چراغ هدایت مسیر آموزش و پرورش و مسیری برای گرامیداشت راه و سیره شهدای گرانقدر برای رسیدن به حیات طیبه است، گفت: «برای اینکه انسان‌ها رفتارشان را تغییر دهند، صرفاً یادگیری دانش کفایت نمی‌کند و ضرورت دارد که نگرش افراد نیز مثبت شود و تغییر پیدا کند. برای تغییر در نگرش، مهم‌ترین کار، ارائه و نشان دادن الگوهایی است که در این مسیر می‌توانند مؤثر واقع شوند. بنابراین اگر بخواهیم به دنبال الگو بگردیم و به دنبال مصادیقی باشیم که نقشه راه را برای ما ترسیم کنند، هیچ الگویی بهتر از شهدا پیدا نمی کنیم. از این رو، طرح لاله های روشن با هدف ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت در بین دانش آموزان برگزار می شود.»

وی تصریح کرد: «نوجوانان زمینه ها و ظرفیت های عظیمی برای پذیرش نکات مناسب و مطلوب دارند. بنابراین برای اینکه از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم، نیازمند این هستیم که عمیق به موضوعات و مسائل توجه کرده و الگوهایی که در مسیر تربیتی کودکان و نوجوانان ما قرار دارند را به خوبی شناسایی کنیم. همچنین قادر باشیم آنها را به درستی معرفی کنیم. اگر به دنبال معرفی یک شاخص به دانش آموزان در حوزه‌های مدیریتی در کشور بگردیم، همه شهدای دوران دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و شهدای مدافع حرم الگوهای کم نظیری هستند که اگر ما در نظام تعلیم و تربیت کشور قادر باشیم این قهرمانان واقعی را شایسته معرفی کنیم، شاهد اتفاقات خیلی خوبی خواهیم بود.»

معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ بیان کرد: «شهدا، سرمایه‌ های اجتماعی کشور هستند. همه سرمایه‌های مادی روزی تمام می شوند. اما اگر یک جامعه به سرمایه‌ های اجتماعی خودش بپردازد، در همه حوزه‌های سرمایه‌ای می‌تواند هر روز تولید داشته باشد و موانع را یکی پس از دیگری از مسیر بردارد. بنابراین اگر ما می‌خواهیم این سرمایه های مادی و سایر سرمایه‌ها در یک جامعه رشد و نمو بیشتری داشته باشند، راهش این است که به سرمایه‌های اجتماعی جامعه بسیار توجه کنیم.»

وی با تأکید بر اینکه اهمیت و ضرورت حفظ حجاب و فرهنگ عفاف در جامعه یکی دیگر از محورهای طرح لاله های روشن است، گفت: «مسئله حجاب و عفاف فقط منحصر به بانوان یک جامعه نیست. بلکه فرا جنسیتی است که همه اقشار جامعه بر اساس فرهنگ، قانون و دستورات اسلامی می‌بایست به آن احترام گذاشته و رعایت کنند. به همین منظور برای توسعه فرهنگ حجاب در میان دانش‌آموزان، انتخاب قشری که مقید به رعایت هستند، برای بحث و تبادل نظر کافی نیست. بلکه به عنوان مثال این مسئله باید در یک کلاس درسی که دانش‌آموزان با فرهنگ‌ها و تربیت‌های مختلف حضور دارند ایده پردازی، شرح و تبیین شود و همه در معرض آموزش قرار بگیرند تا بتوانند انتخاب صحیح داشته باشند.»

عدل لاله با اشاره به اینکه مخاطبین ما در آموزش و پرورش دانش ‌آموزان و نسل جوان هستند و حتما باید در حوزه عفاف و حجاب اهتمام جدی داشته باشیم، خاطر نشان کرد: «حجاب و عفاف باید تبدیل به اعتقاد و باور درونی شود و معلمان و دبیران که الگوهای عملی و رفتاری دانش‌آموزان هستند، باید خود در این زمینه نمونه و الگو باشند و در حوزه نهادینه‌ سازی فرهنگ حجاب و عفاف تلاش مضاعف داشته باشند.»

معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ در پایان با اشاره به اینکه لاله های روشن طرحی مؤثر و تلاشی ارزشمند در جهت صیانت از میراث گرانبهای شهدا و بزرگداشت یاد و خاطره شهدا است که تمام بخش های آموزش و پرورش را شامل می شود، اذعان کرد: «این یادواره ها برای شهدا نیست؛ چرا که آن ها در امتحان الهی قبول شده اند و این یادواره ها در اصل مسیری برای قبولی ما است. هر کجا که بشر خدا را انتخاب کند، یادواره شهدا یک مراسم تشریفاتی نیست. بلکه یک باور است برای اینکه مرور کنیم در کلاس بعدی چه مسئله ای در انتظار ماست.»

*دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار