محمد عدل لاله:

آموزش صحیح و سبک زندگی سالم، راهکار تأثیرگذار در بهبود سلامت دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴، آموزش صحیح و سبک زندگی سالم اسلامی را از راهکارهای تأثیرگذار در بهبود سلامت دانشآموزان دانست و در این راستا مدرسه را مهم‌ترین نهاد سازمان‌یافته رسمی برای پرورش جسم و روان دانش‌آموزان جامعه عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۲۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
آموزش صحیح و سبک زندگی سالم، راهکار تأثیرگذار در بهبود سلامت دانش‌آموزان است

مراسم تقدیر از اقدامات و همکاری های شایسته محمد عدل لاله؛ معاونت پرورشی و تربیت بدنی و کارشناس مسئول سلامت و بهداشت منطقه ۱۴ در حوزه سلامت و بهداشت مناطق تهران، با حضور امیر علی فریدونفر؛ رییس مرکز بهداشت شرق تهران برگزار شد.

محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ در حاشیه مراسم با بیان اینکه آموزش صحیح و سبک زندگی سالم اسلامی از راهکارهای تأثیرگذار در بهبود سلامت دانش آموزان است، در گفت وگو با پانا بیان کرد: «بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت روان به حالتی از کیفیت زندگی گفته می شود که فرد بتواند توانایی های خود را شناسایی کند و با استرس های روزمره به راحتی کنار بیاید. دانش آموزان هر آنچه در دوران مدرسه تجربه می‌کنند، در شخصیت بزرگسالی و آینده آنان تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین سلامت و بهداشت روان دانش آموزان موضوعی مهم و قابل توجه است. در این راستا اولیا و مربیان با تجربه، در سلامت دانش آموزان نقش مهمی ایفا می کنند. از این رو فعالیت های سفیران سلامت در مدارس با ایجاد بستری برای هم‌ افزایی و هم‌ فکری جهت افزایش آگاهی عمومی در زمینه سلامت روان، می‌تواند سبب ارتقای سطح سواد سلامت روانی اجتماعی افراد و افزایش شاخص‌های سلامت روان شود.»

وی با اشاره به اینکه ورزش باعث ایجاد نشاط، سر زندگی، آمادگی جسمانی بالای دانش آموزان و بهداشت روان آنان می شود، بیان کرد: «ورزش کردن عاملی مهم و تأثیر گذار در سلامت تمامی دانش آموزان و موفقیت بیشتر آنها در تحصیل است. زیرا فعالیت های بدنی باعث کاهش استرس می‌شود. در دنیای امروز که تکنولوژی های کامپیوتری جدید، زمان زیادی از ما می گیرند و فعالیت بدنی ما را کمتر از گذشتگان می کنند، این مهم، اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند. قطعا یکی از مزیت های ورزش کردن این است که در روحیه دانش آموزان تأثیر مثبت می گذارد و روحیه آنان را تقویت می کند. این مسئله، از نظر روانی، سلامت دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث بهبود کیفیت سلامت روان آنها می شود.»

معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ با تأکید بر اینکه توجه به بهداشت روانی نیز باید یکی از اولویت های آموزش و پرورش قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: «سلامت ابعاد مختلفی را دارد که سلامت روان نیز، در کنار سلامت جسم، موضوع مهمی برای زندگی جوامع امروز است. سلامتی دانش آموزان زمانی ایجاد می‌شود که نکات بهداشتی و فردی در مدارس به آنان آموزش داده شود. ارتقای سلامت و تندرستی دانش آموزان در کنار تعلیم و تربیت، از اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش است. در همین راستا دانش آموزی می تواند در آینده جامعه این کشور تأثیرگذار و مفید باشد که علاوه بر آموزش علمی و اجتماعی، در سایر بخش‌ها، بویژه مسائل بهداشتی و سبک زندگی سالم آموزش لازم را ببیند.»

وی با اشاره به ضرورت توجه به سلامت جسم در کنار سلامت روح و روان در آدمی و با تأکید بر اینکه مشکلات جسمی می تواند زمینه ساز مشکلات روحی و مانع شادابی شود، افزود: «سلامتی دانش آموزان در مدرسه با تغذیه آنها ارتباط نزدیکی دارد و کودکان در سنین رشد همواره نیازمند برنامه غذایی مطلوب و سالم برای رشد و پرورش استعدادها در کنار رشد جسمی و بدنی هستند. با توجه به تحقیقات دانشمندان، ایجاد اختلال در تغذیه دانش آموزان، منجر به پیامدهای گوناگونی از جمله کوتاهی قد، کاهش قدرت یادگیری، کاهش قدرت تمرکز و در نتیجه افت تحصیلی فرزندان می شود که باید به درستی مورد توجه و برنامه ریزی همه ما و خانواده ها قرار گیرد. بنابراین در این مسیر می بایست با اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی، در بهبود روند رشد جسمانی و ذهنی نوجوانان و جوانان اثرگذار بود.»

عدل لاله خطاب به رابطین و کادر بهداشت و سلامت گفت: «از آنجا که روح و روان سالم، در جسم سالم است، مراقبین سلامت نقش بسزایی در سلامت دانش آموزان دارند. در این راستا وظیفه سنگینی بر عهده رابطین و کادر بهداشت و سلامت است.‌ مراقبین و رابطین سلامت باید معلومات خود را بالا ببرند و در جلسات حضور پرشور داشته باشند تا بتوانند در کنار کادر درمان، بدرخشند و پاسخگوی مراجعان باشند.»

وی برای پویایی هرچه بیشتر و فعالیت های سلامت زیر پوشش آموزش و پرورش افزود: به نظر من بحث جذب مراقبین سلامت و حضور این عزیزان در مدارس بسیار حائز اهمیت است و از افراد متخصص در این حوزه باید استفاده شود. در سال های اخیر متأسفانه دانش آموزان کمتر از افراد متخصص در این حوزه بهره مند بوده اند.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار