تالاب میقان؛ جاذبه گردشگری استان مرکزی

اراک (پانا) - استان مرکزی جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به تالاب میقان اشاره کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۷۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد
تالاب میقان؛ جاذبه گردشگری استان مرکزی

تالاب زیبای میقان در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی اراک با وسعت ۲۵ هزار هکتار قرار دارد. به دلیل معتدل بودن هوای این تالاب، زیستگاه خوبی برای پرندگانی مثل درنا است. این تالاب دارای ۳ جزیره و ۱ دریاچه است. در اواسط آبان که اوج حضور پرنده درنا در تالاب میقان است این مکان دیدنی تر می‌شود. لازم به ذکر است که در این مکان ۱۶ درصد از پرندگان کشور و ۵۲ گونه گیاهی زندگی می‌کنند.
این تالاب دارای چاله هایی برای جمع آوری نمک است که دارای قدمت تاریخی بسیار بالایی هستند.

تخمین آب تالاب

آب تالاب میقان بستگی به میزان بارندگی در هر سال دارد. در سال هایی که میزان بارندگی مناسب است، تالاب، میزان آب قابل توجهی دارد، اما در سال‌هایی که بارندگی کم است تالاب به صورت خشک و کویری در می آید.

ارتفاع تالاب میقان از سطح دریاهای آزاد نیز ۱۷۰۰ متر است و سطح آب آن نسبت به فصل های سال متغیر است.

آب این تالاب از منابعی مانند بارش‌های جوی، آب سه رودخانه قره کهریر، فراهان و شهراب و پساب تصفیه فاضلاب اراک تشکیل می‌شود.

وسعت این تالاب حدود ۲۵ هزار هکتار است که شامل دریاچه ای با ۳ جزیره در وسط و قسمت کویری و دشت‌های اطراف می‌شود.

این تالاب دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است. مانند اینکه هر ساله گونه های نادری از پرندگان را در خود جای می‌دهد. این تالاب به علت وجود تعداد زیاد درنا در آن نسبت به باقی زیستگاه های سراسر کشور اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

پوشش گیاهی این منطقه نیز بیشتر از نوع گیاهان شورپسند و سخت جان و یا هالوفیت است. کل این تالاب از این نظر هم یکی از ذخایر مهم گیاهات شور کشور به حساب می آید.

گونه های مختلف پستانداران مانند آرتمیا و انواع جلبک‌های آب شور از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن هستند. همچنین این تالاب دارای بزرگترین منبع سولفات سدیم در کشور است و به علت شوری آب این منطقه است که لایه‌های نمکی در این منطقه دیده می‌شود.

اگر از دسته افرادی هستید که علاقه به گردشگری دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم از این مکان بازدید بفرمایید.

دانش آموز خبرنگار: ستایش احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار