جلوه‌های کم‌نظیر گردشگری در البرز

کرج (پانا) - استان البرز یکی از استان‌هایی است که با وجود داشتن مکان‌های بسیار دیدنی طبیعی و تاریخی از دید گردشگران مغفول مانده است.

کد مطلب: ۱۲۶۷۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
جلوه‌های کم‌نظیر گردشگری در البرز

جاذبه های فرهنگی، تاریخی، طبیعی، کشاورزی و صنعتی استان البرز تا حدی ناشناخته اند که حتی برخی از البرزنشینان نیز از وجود آنها بی خبرند. دامنه سلسله جبال البرز از دیرباز به دلیل آب و هوای مناسب، رودخانه های جاری و پناهگاه‌های مطمئن، همیشه محل استقرار و سکونتگاه های موقتی و دائمی اقوام و گروه های مختلف بوده است. طبق منابع و اسناد تاریخی و مطالعات باستان شناسی آثاری همچون محوطه ها، تپه های باستانی و ابنیه های تاریخی در مناطق کرج، طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد همگی بیانگر و معرف آن است که در ادوار گذشته این منطقه از فرهنگ غنی پیش از تاریخ برخوردار بوده است. در ادامه به معرفی چند جاذبه گردشگری کرج می پردازیم.

پارک چمران کرج به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران شناخته می شود که در دامنه رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است. پس از تهران بزرگترین شهر مهاجرپذیر ایران، کرج است و به همین دلیل جمعیتی جوان دارد. با دارا بودن تاریخ و تمدنی کهن و موقعیت جغرافیایی ویژه اش، فهرست جاذبه های گردشگری کرج پربار است. بیش از ۱۰۰ اثر با ارزش فرهنگی، تاریخی و هنری در این شهر ثبت شده است. شهر کرج در گذشته ای نه چندان دور، با توجه به آب و هوای مناسب و وجود منابع آبی چون رودخانه کرج، باغ شهری زیبا و سبز با درختان کهن و بیشمار بوده است و امروزه نیز شاهد بوستان ها و مناطق گردشگری سرسبزی همچون جاده چالوس، باغ سیب مهرشهر و پارک شهید چمران هستیم.

کاخ مروارید

یکی دیگر از زیباترین جاذبه های شهر کرج کاخ مروارید یا کاخ شمس است. کاخ مروارید، در واقع کاخی در مهرشهر کرج و واقع در استان البرز است که در سال های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ برای اقامت شمس پهلوی یکی از دختران رضا پهلوی ساخته شد. سازه اصلی و طرح این کاخ به شکل یک سفره ماهی است که صدفی آن را در بر گرفته است. این کاخ زیبا توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت که یکی از بنام ترین معماران زمان خود بودند، با بودجه 1 میلیون دلار آمریکایی در آن زمان طراحی و ساخته شد. این کاخ در زمینی به گستردگی ١١١١ هکتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ میلادی در قمست مهرشهر کرج و ارم ساخته شد. در این کاخ، همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی و با نورگیرهای گوناگون و به شکل دانه های مروارید اجرا شده است. در ضلع شمالی این کاخ و در محوطه بیرونی، یک دریاچه نیز به شکل باله های سفره ماهی طراحی و اجرا شده است.

کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه در محدوده مرکزی شهر قدیم کرج استان البرز و حدفاصل بلوارهای شهید چمران و امامزاده حسن، در محل کنونی دانشکده کشاورزی بنا شده است. این بنا در بین سال‌های ۱۲۲۵ تا ۱۲۲۷ هجری قمری در دوران فتحعلی شاه قاجار، به فرمان یکی از پسران وی به نام سلیمان میرزا، برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی بنا شده است. این بنا توسط محمدحسین خان نظام الدوله اصفهانی (صدر اصفهانی) ساخته شده است.

خبرنگار: سیدنبی بیناپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار