جاذبه‌های تاریخی و گردشگری قزوین

قزوین (پانا) - شهر قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است. آیا نام کاسپین یا قسوین به گوشتان خورده است؟ اگر تا به حال به شهر قزوین سفر نکرده‌اید، باید در اولین فرصت برنامه سفر خود را بچینید.

کد مطلب: ۱۲۶۷۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
جاذبه‌های تاریخی و گردشگری قزوین

استان قزوین از لحاظ موقعیت جغرافیایی، جاذبه های تاریخی و طبیعی شهری زیبا و جذاب است چون هم کوهستانی است ودارای جنگل ودشت می باشد. قدمت تاریخی استان قزوین براساس شواهد و قرائنی که وجود دارد به زمان حکومت مادها برمیگردد، در قرن نهم پیش از میلاد بخشی از مناطق کوهستانی جنوب و جنوب غربی قزوین در فرمانروایی حکومت مادها بوده است، استان قزوین در ادوار مختلف تاریخی نامگذاری های مختلفی شده است، به عنوان مثال در دوره ساسانیان به نام کشوین و یا قسوین بوده است که هر دو معنای های جداگانه ای داشته اند. با تور و سفر به این شهر میتوانید بیشتر با این شهر تاریخی آشنا شوید. در این مقاله ما در ریسمون بیشتر با تاریخچه این شهر آشنا شوید.

نام های مختلف استان قزوین

کشوین یعنی جایی (سرزمینی) که نباید نسبت به آن دچار غفلت شد، قسوین هم به معنای سرزمینی با مردمان استوار، اروپائیان نیز به نام های شهر باستانی ارساس و یا ارساسیا نام گذاری کرده اند. دوران اشکانیان این منطقه را اردپا نامیده اند که از موسس آن زمان استان قزوین الهام گرفته اند. براساس شواهد موجود یونانی ها هم استان قزوین را، راژیا خوانده اند.

شاپو ذوالاکتاف شخصی بوده است که استان قزوین را بنا کرده است و نام شاه شاپور را برای آن انتخاب کرده است. در قرن دهم ، صفویان در استان قزوین فرمانروایی میکردند و استان قزوین پایتخت ایران انتخاب شده بود، همین امر سبب شد که شهر قزوین پیشرفت های زیادی در عمران و آبادانی داشته باشد و از اهمیت بالایی برخوردار شود که این موضوع را میتوان در اثار کسانی که قزوین سفر داشته اند مانند تجار و اشخاصی که سمت های سیاسی داشته اند متوجه شد که پایتخت بودن استان قزوین در آن دوران تاثیرات زیاد و با اهمیتی در کل کشور داشت، چون که اولین خیابان (خیابان سپه) در استان قزوین ساخته شد هم چنین ساخت مدرسه، کاخ و میدان و این توسعه هایی از این قبیل باعث شد تا الگوی دیگر شهر های ایران شود. تور ریسمون در تور هایی که برگزار میکند این مناطق استان قزوین را به خوبی معرفی میکند.

در قرن یازدهم که استان قزوین دیگر پایتخت کشور نبود این مسئله باعث از بین رفتن ادامه توسعه ی این شهر نشد و تا آخر دوره ی پادشاهی افشاریان ادامه داشت. در دوره ی قاجار با توجه به اینکه شهرهای ایران دچار کم رونقی اقتصادی و فرهنگی شده بودند اما استان قزوین به خاطر اینکه یک منطقه پادشاه نشین بود و با پایتخت آن دوره در ارتباط بود از نظر اقتصادی و فرهنگی از رونق فراوانی برخوردار بود.

قومیت و گویش ها

استان قزوین در دوره ی کنونی شامل شش شهرستان میشود با مردمانی که قومیت و گویش های مختلفی دارند به عنوان مثال قوم کرد و لر ها که از دوران شاه عباس صفوی به این خطه مهاجرت کرده اند، البته مورخان بر این عقیده هستند که آن ها هنگامی که آقا محمدخان قاجار به این ناحیه آمده است، آنان نیز به این منطقه آمده اند.

قوم مراغی ها که در روستاهای رودبار الموت و رودبار شهرستان زندگی میکنند، از ناحیه مراغه به استان قزوین مهاجرت کرده اند که زبان و عقیده های متفاوتی دارند، قوم شاهسون که ترک تبار هستند و در قرن هجدهم به این سرزمین آمده اند، اقوام تات که احتمالا از نخستین قشر آریایی های مهاجر بوده اند.

زبان مردمان استان قزوین

استان قزوین به دلیل مهاجر پذیر بودنش، شهری است با زبان های مختلف که هر بخش آن گویش های مربوط به خود را دارد، به عنوان مثال بعضی روستاهای قزوین که کولی ها در آن زندگی می کنند زبان شان رومانلویی است که این زبان ریشه در این باور دارد که مردمان این روستاها از بعضی مناطق کشور رومانی به این سرزمین مهاجرت کرده اند، زبان تاتی که متعلق به روستاهای الموت غربی میباشد و به خاطر اینکه با استان مازندران همسایه است بعضی کلمات این شهر در زبان تاتی شنیده میشود و هم چنین به دلیل همسایگی استان گیلان با الموت شرقی بعضی کلمات و لغات گیلانی در صحبت هایشان وجود دارد. در بخش قدیمی استان قزوین به جز بخش شرقی استان قزوین که به زبان فارسی صحبت میکنند، زبان های را-ری و گوی میدانی در میان مردم رایج است. در سفر به این استان زیبا با گویش‌های مختلف آشنا شوید.

وسعت قزوین در ادوار مختلف

در سال 253 هجری براساس شواهد و مدارکی که در دست است، استان قزوین سرزمینی با دویست و شش برج و هم چنین هفت دروازه بوده، سرزمین قزوین به دلیل اینکه در مقطعی از زمان در منطقه الموت مرکز اسماعیلیان بوده است نزدیک به 200سال مرکز اصلی اتفاقات پراهمیت کشور بوده است و جنگ ها ویرانی های عظیمی رخ داده است.درکتاب آثارالابلاد، هنگامی که به شهر قزوین میپردازد استان قزوین را قبل از حملات قوم مغول، شهری بزرگ و با جمعیت زیادی یاد کرده است که در دشت های پهناوری و وسیعی بنا نهاده شده است و مانندی ندارد.

برای آشنایی بیشتر با آداب و روسوم و جاذبه های طبیعی و گردشگری استان قزوین، میتوانید در تورهای ریسمون شرکت کنید. تور ریسمون سعی کرده در تور خود به طور کامل و غنی سفری جذاب را برای همسفران خود داشته باشد. شما میتوانید در این تور ها شرکت کرده و لذت ببرید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار