معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پانا:

مشکل فرسایش خاک در زمین‌های زراعی حل شده است

تهران (پانا) - معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید 18و نیم میلیون هکتار خاک زراعی در چرخه دیم و آبی وجود دارد که با عملیات توسعه سامانه نوین آبیاری در آن مناطق، موضوع فرسایش حل شده است.

کد مطلب: ۱۲۵۲۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
مشکل فرسایش خاک در زمین‌های زراعی حل شده است

«علیمراد اکبری»، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت اعلام دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آب و خاک با تبریک دهه فجر گفت: «در دهه فجر تعداد 1969پروژه کلان و کوچک که مبلغ اعتبار آن هزار و 256 میلیارد تومان است، در قالب حدود 13هزار پروژه اشتغال‌زایی افتتاح می‌شود.»

اکبری عنوان کرد: «حدود 21 هزار هکتار سیستم‌های مدرن آبیاری در کشور وجود دارد که از این میزان بیش از 2 هزار و 200 هکتار، شبکه‌های فنی آبیاری و زهکشی است و بیش از 2 تا 3 هزار هکتار تجهیز اراضی خشکزار و شالیزار صورت گرفته است. همچنین حدود 182کیلومتر مرمت و بازسازی قنوات انجام شده و درمجموع حدود 60 میلیون مترمکعب آب در کشور صرفه‌جویی شده است.»

افزایش تولید گندم با اجرای پروژه گلستان

اکبری با اشاره به اهمیت پروژه گلستان در شمال کشور که در حال انجام است، عنوان کرد: «این پروژه با عملیات زهکشی سطحی و غیره جهت اصلاح خاک و استفاده از آب سبز در حال انجام است. نتیجه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد اگر این پروژه به ثمر بنشیند تولید گندم از 800 کیلوگرم به 2 و نیم تن در هکتار افزایش خواهد یافت و در مناطقی حتی رکورد 4 تن تولید هم خواهیم داشت.»

وی با اشاره به روز جهانی خاک که در 14 آذرماه برگزار شد، گفت: «هم‌زمان با نمایشگاه تجهیزات کشاورزی روز جهانی خاک برگزار شد و سه استان برتر داشتیم و در این روز، استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و آذربایجان شرقی انتخاب شدند.»

3هزار و 534 میلیارد تومان بودجه آب و خاک برای 12 استان

اکبری اظهار کرد: «بودجه‌ای که در بخش آب و خاک این استان‌ها مصوب شده حدود 3هزار و 534 میلیارد تومان است که بخشی در سال 1400و بخشی در سال 1401 انجام خواهد شد که شامل پروژه‌ توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله، کانال‌های عمومی آبیاری، مرمت و بازسازی قنوات و غیره اختصاص پیدا می‌کند. همچنین در لایه بودجه 1401، حدود 3 هزار و 368 میلیارد تومان برای بخش آب‌وخاک اعتبارات پیش‌بینی شده است.»

اکبری افزود: «در موضوع خشک‌سالی در سال زراعی گذشته که کشور در معرض خشک‌سالی بود هزار میلیارد تومان مصوب هیئت‌وزیران بود که 400میلیارد تومانش به استان‌ها ابلاغ شده است.»

73هزار میلیارد تومان اعتبار برای دو پروژه مهم تحولی در آب و خاک

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: «در دولت سیزدهم چند پروژه بزرگ داریم که بخشی در استان‌های گیلان،مازندران و گلستان است و شامل تجهیز شالیزارها، زهکشی اراضی و مرمت آب‌بندان ها است. همچنین زیرساخت‌های تولید برنج، کلزا و علوفه در این استان‌ها را آماده می‌کنیم. در فصل کشت برنج، عموماً کمبود آب داریم اما خارج از فصل بارندگی، آب زیادی وجود دارد و اگر منابع آب سبز را نتوانیم مدیریت کنیم به منابع خاک ما آسیب وارد خواهد شد. حدود 9 تا 10میلیارد مترمکعب آب از این سه استان وارد دریای خزر می‌شود و از این طریق می‌توانیم منابع آب سبز را مدیریت کنیم.»

اکبری با اشاره به پروژه بزرگ گلستان گفت: «در این استان عملیات زهکشی سطحی و زیرزمینی انجام شده است. نتیجه این عملیات این شد که قبل از عملیات اگر در هر هکتار زمین 800 کیلوگرم محصول برداشت می‌شد بعد از عملیات زهکشی، برداشت محصول به دو و نیم تن رسیده است. البته در برخی مناطق دیگر برداشت محصول به رکورد 4.5 تن در هکتار رسیده است.»

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه سامانه‌های نوین آبیاری تامین آب و انتقال آب با لوله کانال، گفت: «اعتبارات ابلاغی پیشنهادی در لایحه بودجه 1401 تا به امروز در کمیسیون تلفیق بررسی شده است اما هنوز در صحن بررسی نشده است و این امکان وجود دارد که در صحن مجلس هر گونه تغییراتی داشته باشد.»

وی با بیان اینکه استان‌های گیلان و مازندران در فصل کشت برنج با کمبود آب مواجه هستند، گفت: «پیش از فصل کشت، بارش‌ها در این استان‌ها زیاد است و منابع آب سبز خوبی داریم که باید آنها را مدیریت کنیم تا به خاک آسیب وارد نکند. در سال گذشته مانده آبی در این اراضی خسارت‌های زیادی را وارد کرد.»

چین یکی از گزینه‌های تهاتر نفت برای تامین منابع مالی پروژه‌های آب و خاک است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: «9 تا 10 میلیارد متر مکعب آب از سه استان گلستان، مازندران و گیلان به دریای خزر سرازیر می‌شود ما باید منابع آب سبز در این سه استان را مدیریت کنیم و با اجرای این پروژه می‌توان این مهم را عملیاتی کرد. در سفر اخیر رییس جمهوری به استان گیلان برای تجهیز و نوسازی اراضی 700 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که ظرف پنج سال آینده تخصیص داده خواهد شد.»

اکبری با بیان اینکه اگر منابع آب تامین شود یک میلیون تن تولید برنج افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: «متاسفانه نبود آب باعث شده است بسیاری از شالیزارها، کشت دوم برنج نداشته باشند اما با اجرایی‌شدن این پروژه‌ها می‌توان امیدوار بود که علاوه بر کشت دوم، در کشت سوم نیز حدود 700 تا 800 هزار تن کلزا کاشته شود.»

به گفته اکبری، چین یکی از گزینه‌های تهاتر نفت می‌تواند باشد که از محل این تهاتر می‌توان تامین منابع مالی پروژه‌های آب و خاک در کشور را محقق کرد.

در زمین‌های زراعی مشکل فرسایش خاک نداریم

اکبری در پاسخ به سوال پانا درباره وضعیت فرسایش خاک در ایران گفت: «ما دو نوع خاک زراعی و غیر زراعی در کشور داریم. 18و نیم میلیون هکتار خاک زراعی در چرخه دیم و آبی وجود دارد که با عملیات توسعه سامانه نوین آبیاری در آن مناطق، موضوع فرسایش حل شده است.»

وی افزود: «فرسایش در مزارع کم است مگر فرسایش ناشی از سیلاب‌ها و طوفان‌ها فرسایش آبی و بادی که تا 16تن در هکتار هم برآورد شده است. البته سازمان جنگل‌ها می‌تواند عدد دقیق آن را بیان کند.»

وی افزود: «در جنوب کشور هم اگر گاهی فرسایش زمین زراعی هست به دلیل پدیده حدی است که اتفاق می‌افتد.»

اکبری در ادامه تاکید کرد: «از منابع آب‌وخاک باید صیانت کنیم و با توجه به ظرفیت محدود آب و خاک که توسعه افقی ندارد باید توسعه عمودی ایجاد کرد یا باید بهره‌وری را بالا ببریم یا منابع آب را افزایش دهیم.»

گفتنی است نشست خبری علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی صبح امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار