استاندار آذربایجان‌شرقی تاکید کرد؛

استفاده از فرصت توسعه روابط با کشورهای منطقه

تبریز (پانا) - استاندار آذربایجان‌شرقی در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه را اولویت جدی دانست.

کد مطلب: ۱۲۴۹۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از فرصت توسعه روابط با کشورهای منطقه

عابدین خرّم با اشاره به اینکه باید عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مناسبات اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه جبران شود، افزود: عدم پیگیری و اجرای تفاهم‌ها، در روابط بین کشورها اثر منفی دارد و باید تلاش کنیم اگر توافقی صورت می‌گیرد حتماً عملیاتی شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های مهم استان در حوزه صنایع غذایی، محصولات گلخانه‌ای، خدمات فنی و مهندسی و صنایع ساختمانی، گفت: امیدواریم با تلاش و پیگیری اتاق بازرگانی و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران، در چند ماه آینده افق اجرایی خوبی برای توسعه روابط و حضور در بازار بلاروس ترسیم کنیم.
خرّم همچنین بر معرفی ظرفیت‌های استان به سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی بلاروس تأکید کرد و گفت: تولیدکنندگان استان آماده تأمین نیازهای بازار بلاروس هستند که در این زمینه نیازمند همکاری سفارت کشورمان هستیم.
استاندار آذربایجان شرقی در این دیدار طی تماس تلفنی با مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی، بر پیگیری توافق‌نامه‌های قبلی این گروه با جمهوری بلاروس در خصوص همکاری‌های مشترک تأکید کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس نیز در این دیدار توسعه همکاری‌های آذربایجان شرقی با این کشور را جزو اولویت‌های خود برشمرد و گفت: با توجه به وجود ظرفیت‌های مشترک در حوزه‌های صنعت و کشاورزی، زمینه توسعه روابط دوسویه کاملاً فراهم است.
سعید یاری با اشاره به اینکه سهم ایران از حجم تجارت خارجی بلاروس بسیار اندک است، افزود: در سال گذشته از مجموع 57 میلیارد دلار تجارت خارجی بلاروس، سهم ایران تنها 25 میلیون دلار بود.
وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته تلاش کردیم با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط، سهم خود را از بازار بلاروس افزایش دهیم که در نتیجه این اقدامات، برای اولین بار در سال گذشته تراز تجاری دو کشور به نفع ایران تغییر یافت و امسال هم مبادلات تجاری دو کشور 30 درصد افزایش داشته است.
یاری اظهار کرد: فراهم کردن زیرساخت‌ها را در سه حوزه اصلی شامل ایجاد خط پروازی، تسهیل مبادلات بانکی و تسهیل صدور روادید برای تجار و گردشگران پیگیری کرده‌ایم و به نتایج روشنی هم رسیده‌ایم که توسعه روابط را با شتاب بیشتری محقق خواهد کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس همچنین توسعه روابط بین استان‌های دو کشور را از برنامه‌های اصلی خود ذکر کرد و گفت: آذربایجان شرقی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالا در حوزه‌های صنعت و کشاورزی، فرصت‌های بسیار خوبی برای حضور در بازار بلاروس دارد.
وی افزود: مهم‌ترین مجرای توسعه روابط، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک برای معرفی توانمندی‌های دو طرف است و لازم است در این خصوص نقشه راهی برای سال‌های آینده تهیه شود.
محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری استان با جمهوری بلاروس، عدم شناخت کافی از ظرفیت‌ها را مهم‌ترین خلاء ارتباطی دو طرف دانست و بر ایجاد فضای مناسب برای تعامل و گفت‌وگوی اتاق‌های بازرگانی تبریز و بلاروس تأکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار