پانا گزارش می دهد:

آنان که بوی مهر را تجربه نکردند

تبریز(پانا)- همه مردم ایران با بوی ماه مهر و مدرسه رفتن دانش‌آموزان آشنا هستند، ولی در طی ۲ سالی که کرونا گریبانگیر جهان شده است، نه مهر پارسال و نه مهر امسال هیچ گونه بویی نداشت. اکنون بعد از گذشت چند ماه از بازگشایی مدارس هنوز هم حس و حال گذشته در دانش‌آموزان حاکم نیست و این مواد در کوچکترین قشر تحصیل کننده نظام تعلیم و تربیت بیشتر از قبل دیده می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۴۷۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
آنان که بوی مهر را تجربه نکردند

بیشترین قشری که در ایام کرونا آسیب دیدند نوآموزان کلاس اولی بودند که می خواستند وارد مدرسه شوند ولی با ویروس کرونا این غنچه های نوشکفته نتوانستند خود را با شرایط سازگار کنند.

در ابتدای شروع کرونا، معلمان با توجه به فضای درگیری جامعه، شرایط کافی برای تدریس نداشتند. ولی طولی نکشید که خود را با شرایط سازگار کردند و الحق که شایسته لقب افسران پیشرفت جامعه را دارند و باری دیگر این را به مردم جهان اثبات کردند.

مهم ترین و شاخص ترین مشکل موجود در آموزش مجازی، نبود امکاناتی همچون وسایل ارتباط جمعی در برخی دانش آموزان بود که به دلایل مختلفی از جمله فقر از آموزش مجازی محروم ماندند، ولی طولی نکشید که با کمک خیرین و وزارت آموزش و پرورش حدود نیمی از مشکلات حل شد ولی باز هم کافی نبوده و اکنون نیز دوباره با آن مشکل روبرو هستیم.

در این دو سال شاهد دانش آموزانی بودیم که به علل مختلف از تحصیل دور مانده اند یا برای امرار معاش خانواده خود ترک تحصیل کرده اند.

کرونا، سرعت گیری در برابر اجتماعی شدن دانش آموز است

در این راستا با مراجعه به یک روانشناس اهل تبریز علل مشکلات فعلی حاصل از کرونا در کودکان را بررسی کردیم. نیلوفر برومندزاده، تعامل و ارتباط متقابل دانش آموز با معلم و هم سن و سال های خود را یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم در دوران کلاس های حضوری دانسته و سلب این ارتباط را خالق رفتارهای ناپسند و سرعت گیری در اجتماعی شدن دانش آموز عنوان کرد.

این روانشناس مجرب در مسائل روانشناسی دانش آموزی و کودکان، شناخته شدن معلمان خبره در این شرایط را یکی از نقاط برجسته آموزش مجازی دانسته و به پانا گفت:«معلمان ما توانستند با این شرایط آنلاین به تعداد زیادی از دانش آموزان آموزش بدهند و این باعث شد تا این سبک از ارتباط و تعامل با دانش آموز در سطح وسیعی گسترش یابد.»

وی ضمن یادآوری مشکلات به وجود آمده در نوآموزان و کلاس اولی ها، ندانستن اصول و منش و رفتار دانش آموز در کلاس درس و در حضور معلم را اصلی ترین مشکل برشمرد که اکنون این مسئولیت خطیر بر گردن والدین است که نبود والدین در شرایط کنونی برای یک دانش آموز، یعنی نبود معلم برای آن دانش آموز که به کم رنگ شدن نقش اجتماعی در او می انجامد.»

برومندزاده جذابیت در آموزش مجازی را یکی از ارکان آموزش عنوان کرده و عدم جذابیت را مانعی برای یادگیری دانست و به معلمان توصیه کرد که در آموزش مجازی جذابیت را از یاد نبرده و از یادگیری دقیق دانش آموزان مطمئن شوند.

این مشاور در پایان از والدین خواست تا بر رفتار و آموزش دانش آموزان دقت کافی داشته باشند، چرا که در آموزش مجازی و یا حتی در حضوری امکان بروز اختلالات یادگیری همچون کندنویسی و وارونه نویسی وجود دارد که اگر توجه والدین کافی نباشد، می تواند در آینده به مشکلات بزرگ تری تبدیل شود.

دانش آموزان کلاس اولی، قشری با مشکلات برگشت ناپذیر در دوران کرونا

از این رو سرگروه پایه اول ابتدایی ناحیه ۲ تبریز نیز پیرامون مشکلات کلاس اولی ها با خبرنگار پانا به گفت و گو پرداخت.

وی دانش آموزان اول ابتدایی را کوچک ترین قشر تحصیل کننده دانسته و مشکلات به وجود آمده در دوران کرونا برای این دانش آموزان را برگشت ناپذیر عنوان کرد.

نسیم رضازاده به یادگیری روابط اجتماعی توسط دانش آموزان پایه اولی در بدو ورود به مدرسه اشاره کرده و راه های اجتماعی شدن را چنین برشمرد: «دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه از طریق صحبت کردن، تعامل و با آمدن به مدرسه با هم ارتباط برقرار می‌کنند، اما متاسفانه در ۲ سال قبل به دلیل ادامه تدریس ها در بستر فضای مجازی دانش آموزان یکدیگر را نشناختند.»

وی این مشکل را با استفاده از برنامه شاد تا حدودی حل شده دانسته و و بر کم شدن روابط اجتماعی بین دانش آموزان در بستر فضای مجازی تاکید کرد.

گفتنی است که نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران امسال ساحت هایی همچون تربیتی، علمی، فناوری، زیستی و مدنی را در نظر گرفته که با استفاده از این ساحت ها معلمان توانستند تا بیشتر بر روی دانش آموزان کار کنند.

همچنین طبق تحقیقات و بررسی‌ها، والدین در ۲ سال اخیر در تربیت دانش آموزان نقش بسزایی داشتند و باعث شدند تا دانش آموزان از سال قبل آداب مدرسه رفتن را بیاموزند و امسال احساس غریبی نکنند. در واقع گودالی که توسط کرونا باز شده بود با همکاری والدین بسته شد.

نبود مشاوره کافی در مدارس، مشکلی بزرگ در دوران کرونا و پساکرونا

مشکل بعدی در دوران کرونا نبود مشاور در مدرسه بود که بیش از پیش در چنین شرایطی جای خالی اش احساس شد. خیلی از دانش آموزان نیاز به مشاوره های تخصصی داشتند، اما با وجود تمامی امکانات آموزشی در نظام تعلیم و تربیت، دانش آموزان از مشاوره گرفتن بی بهره مانده و مشکل آنها در وهله اول حل نشد و شاید تا پایه های بعدی نیز ادامه دار باشد.

اکنون که مدارس بازگشایی شده‌اند، امیدواریم تا این مشکلات رفع شوند. نظرسنجی های انجام شده در فضای مجازی نشانگر این است که بیشتر والدین از حضوری شدن کلاس ها احساس رضایت داشته و از رفع شدن برخی مشکلات خبر می دهند. به امید روزی که عدالت آموزشی جای جای ایران عزیزمان را فرا بگیرد.

خبرنگار: مبین محمدپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار