مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست:

تلفات گسترده پرندگان مهاجر در میانکاله؛ امسال مجوز شکار پرندگان صادر نشده است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به تلفات بیماری پرندگان در منطقه میانکاله گفت تلفات سنگینی بین پرندگان در این منطقه وجود دارد. مرجع مقابله با این بیماری سازمان دامپزشکی است و امسال نگرانی درباره شیوع بیماری میان پرندگان نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۶۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
تلفات گسترده پرندگان مهاجر در میانکاله؛ امسال مجوز شکار پرندگان صادر نشده است

شهاب‌الدین منتظمی در نشست خبری امروز که به صورت آنلاین برگزار شد در خصوص شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک اظهار کرد: 8 استان درگیر طاعون بودند که با هماهنگی دامپزشکی و واکسیناسیون مناسب، تلفات مدیریت شد و واکسیناسیون با قدرت انجام می‌شود. شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان بیشتر در مناطق حفاظت شده بود.

وی با اشاره به آنفلوانزای حاد پرندگان اضافه کرد: مدیریت آنفلوانزای فوق حاد مستلزم همکاری سه دستگاه شامل سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست است. سخت‌ترین بخش این کار بر عهده ماست چرا که این گونه‌ها تلف می‌شوند و جمع‌آوری آن‌ها کار بسیار سختی است. لذا مجبور شدیم غذادهی دستی داشته باشیم تا از پراکندگی آن‌ها جلوگیری کنیم.

منتظمی درباره صدور مجوزهای شکار توضیح داد:‌ مجوز شکار نسبت به سال گذشته کمتر شد و طبق سرشماری و درخواست‌ها کاهش یافته است. امسال نیز شرط 7 سال به بالا اجرا می‌شود و سختگیری بیشتری در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره مجوز شکار پرندگان با تاکید بر اینکه مجوز شکار پرندگان به هیچ وجه در هیچ نقطه‌ای از کشور صادر نشده است، گفت: بخشی از شکار برای معیشت است اما علی رغم این موضوع، شکار پرندگان غیرقانونی است و هیچ مجوزی برای آن صادر نشده و نمی‌شود و چنانچه تخلفی در این زمینه صورت بگیرد با آن برخورد می‌شود.

منتظمی با اشاره به تلفات بیماری پرندگان در منطقه میانکاله گفت: تلفات سنگینی بین پرندگان در این منظقه شاهدیم. مرجع مقابله با این بیماری سازمان دامپزشکی است و امسال نگرانی درباره شیوع بیماری میان پرندگان نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است.

وی درخصوص چاره‌اندیشی برای رفع معضل سگ‌های ولگرد بیان کرد: وزارت کشور، شهرداری‌ها و سازمان محیط زیست مسئول مدیریت این مشکل هستند زیرا سگ‌های ولگرد آسیب‌زا هستند. در عین حال وجود بیماری‌های مشترک سگ‌ها و دیگر موجودات نظیر انسان و احتمال آمیزش سگ و گرگ و تولید جمعیت گرگاس موجب شده تا این موضوع به یک مساله‌ خطرناک تبدیل شود.

منتظمی در ادامه درباره وضعیت «ایران» و «فیروز» دو یوز در اسارت و تولید مثل آن‌ها گفت: روز گذشته گزارشی درباره وضعیت این دو یوز دریافت کردیم و پس از معرفی این دو به یکدیگر منتظر هستیم تا پذیرش انجام شود و در صورت وجود شرایط مناسب تولید مثل انجام می‌شود.

وی با اشاره به حادثه ای که برای باران شامپانزه باغ وحش ارم اتفاق افتاد نیز گفت: باران، تحت حفاظت سازمان محیط زیست نبود اما سازمان در موضوع باغ وحش‌ها وظیفه دارد. پارک ارم درخواست انتقال باران به کنیا را داد. همه هماهنگی‌ها و پیگیری‌ها از طریق این باغ وحش انجام شد و سازمان مجوزها را صادر کرد.

این مقام مسئول همچنین درباره مرگ شیر دریایی دلفیناریوم برج میلاد در باغ وحش صفادشت نیز توضیح داد:‌ منتظر گزارش‌های مرگ شیر دریایی هستیم تا بتوانیم علت آن‌ را به شکل دقیق اعلام کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار