معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

ایران فقط 12 قلاده یوزپلنگ آسیایی دارد

تهران (پانا) - معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به وضع بحرانی یوزپلنگ آسیایی در ایران گفت بر اساس رصدهایی که صورت گرفته فقط 12 قلاده یوزپلنگ در ایران وجود دارد که از این تعداد 3 قلاده، ماده بالغ هستند.

کد مطلب: ۱۲۴۶۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
ایران فقط 12 قلاده یوزپلنگ آسیایی دارد

حسن اکبری صبح امروز در نشستی خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به شرایط شکننده یوزپلنگ آسیایی در ایران اظهار کرد: وضعیت یوزپلنگ‌ آسیایی در ایران نگران کننده است و شرایط حادی از نظر این گونه داریم. البته اقداماتی خوبی در زیستگاه توران انجام شده است اما اقدامات کافی نیست.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یوزپلنگ یک گونه خاص است،‌ گفت:‌اکنون با مشکلات درون جمعیتی مواجه است و در بهترین شرایط هم ممکن است به سمت انقراض برود. گوزن زرد ایرانی نیز نیم قرن است که در اسارت به سر می‌برد. مراکز تکثیر این گونه نیز با مشکل مواجه هستند.

وی در تشریح اصلی‌ترین چالش‌های معاونت طبیعی گفت: چندین نگرانی برای سازمان و معاونت منابع طبیعی وجود دارد اما مهمترین دغدغه فعلی ما نبود پول و اعتبار است. 10 ماه از سال گذشته اما تا الان نقدینگی نیامده است در حالی که بخش زیادی از فعالیت‌ها وابسته به فصل است و در برخی فعالیت‌ها نیاز به اقدام آنی است. در عین حال سرشماری نیز در اواخر فصل‌ها انجام می‌شود، نیازمند اعتبار است و برای کنترل مواردی مانند اسیر شدن و زخمی شدن حیوانات نیز نیازمند اعتبار لحظه‌ای هستیم که با دست خالی نمی‌توان همه نقص‌ها را پوشش داد.

اکبری تاکید کرد: در صورت تامین نشدن اعتبارات، نباید انتظاری برای مدیریت همه چالش‌ها داشت.

وی درباره برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای ایجاد اصلاحات در قانون شکار نیز گفت: قانون شکار در سال 1346 تصویب شده است. ما با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس در حال انجام اصلاحاتی روی این قانون هستیم و امیدواریم مجلس شورای اسلامی به برطرف‌کردن ضعف قوانین کمک کند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اقدامات معاونت منابع طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات ما سرشماری پستانداران و پرندگان بوده است. مهاجرت پرندگان به علت وضعیت عرض‌های بالایی مقداری کم شده اما گونه‌ کمیابی همچون غاز پیشانی سفید کوچک، افزایش داشته و به عدد 5 هزار بال رسیده است و وضعیت میش مرغ نیز بهتر شده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود معضل چرای دام را یکی دیگر از نگرانی‌ها عنوان کرد و گفت:‌ چرای بی‌رویه و کمبود نیروهای محیط‌بان باعث شده تا کنترل این مساله سخت شود. مقابله با چرای بی‌رویه دام به همکاری دستگاه‌ها و مشارکت مردم در قرق‌های اختصاصی بستگی دارد. در مناطق حفاظت شده نیز چرای غیرقانونی وجود دارد. به علت پیچیدگی موجود در دستگاه قضایی برخورد با متخلفان این زمینه سخت است. مطالبه‌گری برای حل این چالش باید از همه دستگاه‌ها دیده شود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تامین تجهیزات محیط‌بانان نیز گفت: بیش از هزار دستگاه موتورسیکلت برای ماموران تامین شده در حالی که پیش از این کل تجهیزات کشور هزار دستگاه موتورسیکلت بود و اکنون دو برابر شده است.

توضیح درباره صدور مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی

اکبری در ادامه درباره صدور مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی گفت: کل پروانه‌هایی که طی امسال در قرق‌ها به منظور شکار صادر شده است تعداد 81 رأس است و این عدد پس از جمع‌بندی و تحلیل بر اساس اطلاعات سرشماری تعیین شده است.

وی با اشاره به فراهم بودن امکان بازدید رایگان دانش‌آموزان از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست نیز گفت:‌ با توجه به کنترل نسبی وضعیت شیوع کرونا، بازدید از موزه مانعی ندارد و برای دانش‌آموزان رایگان است اما بازدید گروهی فعلا امکان‌پذیر نیست و به دلیل کرونا محدودیت‌ وجود دارد.

آخرین وضعیت تالاب میانکاله

وی در ادامه صبحت‌های خود به وضعیت تالاب میانکاله اشاره کرد و گفت: وضعیت این منطقه به‌شدت پیچیده شده و دلیل مشخصی برای مرگ و میر پرندگان و انتقال بیماری در آن مشخص نشده است. پسرفت دریا و گردش ناکافی آب باعث شده تا شرایط وخیم‌تر شود. بررسی‌هایی صورت گرفته و لایروبی انجام شده است تا ارتباط خلیج گرگان با دریای خزر برقرار شود. یکی از ایرادات گرفته شده این است که مواد غذایی در بستر رسوب کرده و ممکن است لایروبی با از بین بردن آن‌ها وضعیت را بدتر کند. بنابراین ورود مواد غذایی و رسوبات به تالاب باید مدیریت شود.

معاون سازمان محیط زیست همچنین درباره کنترل صید و گردشگری در میانکاله گفت: صیادی و گردشگری در گستره حفاظت شده این منطقه کنترل می‌شود اما هنگانی که اندکی دورتر می‌رویم، می‌بینیم صید و گردشگری بدون نظارت انجام می‌شود. بنابراین همه دستگاه‌ها باید برای حل این مشکل همکاری کنند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص بهره‌برداری از منابع زیستی منطقه فریدونکنار نیز توضیح داد: راهی برای قطع فعالیت بهره‌برداران نیست و باید توان اکولوژیک و زیستی پهنه‌ها مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی برداشت پرندگان در فریدونکنار به شکل سنتی انجام می‌شود که تحت شرایطی مشخص مانعی ندارد. مشکل فعلی برداشت بیش از حد است که به یک چالش اجتماعی تبدیل شده است و برای حل این مشکل میزان جدیت نهادها اهمیت دارد و اگر مجبور شویم برای برخورد با متخلفان از دستگاه‌های قضایی استفاده می‌کنیم.

اکبری درباره آسیب‌های ناشی از گردشگری به محیط زیست نیز گفت: اکنون تفریحاتی از جمله آفرود، به محیط زیست آسیب وارد می‌کند و در عین حال گردشگری کنترل نشده در غارها نیز باعث شده است تا بسیاری از زیست‌مندانی که در این محیط زندگی می‌کنند، در خطر قرار بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار