اصول تغذیه صحیح دانش‌آموزان در ایام امتحانات

بن (پانا) - امتحانات دانش‌آموزان شروع شده است؛ بسیاری از دانش ‌آموزان روزهای پیش از امتحان را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می‌توان بازدهی فکری را افزایش داد.

کد مطلب: ۱۲۴۱۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد
اصول تغذیه صحیح دانش‌آموزان در ایام امتحانات

زهرا عبداللهی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص تغذیه صحیح دانش آموزان در ایام امتحانات، گفت: تغذیه خوب باعث تقویت و بهبود عملکرد ارگان ‌های مختلف بدن می ‌شود. بنابراین، بهتر است در دوران امتحانات یک برنامه صحیح و مناسب غذایی از هر ۶ گروه غذایی اصلی یعنی گرون نان و غلات، گروه سبزی ها، گروه میوه ها، گروه شیر و لبنیات، گروه حبوبات و مغزها، گروه گوشت و تخم مرغ در حد متعادل مصرف شود.

کوروش جعفریان، متخصص تغذیه با اشاره به نقش تغذیه در ایجاد و یا تشدید استرس در افراد به خصوص در فصل امتحانات تصریح کرد: در هنگام امتحانات استرس دانش آموزان به شدت افزایش می یابد که این سبب اختلالاتی در تعادل بدن و ترشح بیشتر بعضی هورمون ها از جمله آدرنالین و کورتیزول می شود، این هورمون ها که هورمون استرس نامیده می شوند به بدن کمک می کنند انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط جدید داشته باشد.

وی در ادامه با انتقاد از باور غلط افراد در استفاده از چای و قهوه برای بیدار ماندن در هنگام امتحانات، گفت: مواد کافئین دار مانند قهوه و چای و حتی برخی شکلات ها در کوتاه مدت سبب بیداری و حتی تمرکز حواس می شوند اما خواص آن در مدت چند دقیقه برعکس شده و باعث برهم خوردن تمرکز و حتی کاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می شود.

وحید تفضلی، پزشک و متخصص طب سنتی بادام را یکی از مواد مغذی تقویت کننده برای قوای ذهنی دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر این اغلب مواد معدنی نظیر آهن و کلسیم و فسفر هم در بادام موجود هستند. طبع بادام معتدل رو به گرم و برای اغلب مزاج‌ها قابل تحمل است.

آرزو کاوه ای، رئیس گروه بهبود عنوان کرد: سبزیجات ضداضطراب مانند نعناع، کاهو، ریحان و سیب در کاهش اضطراب نقش بسیار موثری دارد. همچنین توصیه می‌شود از نوشیدنی‌های حاوی عسل استفاده شود. چرا که یکی از علل کاهش قدرت حافظه استفاده از غذاهای شور، چرب و نوشیدنی‌ها گازدار در شب امتحان است که خواب راحت را از فرد می‌گیرد همچنین مصرف دوغ و ماست ترش نیز خواب را مختل کرده و موجب بی‌خوابی و یا پرخوابی می‌شود.

خبرنگار دانش آموز: مریم قراخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار