بهترین میان وعده‌ها برای دانش‌آموزان

تهران (پانا) - بهترین میان وعده برای دانش‌آموزان خوراکی‌هایی است که توانایی یادگیری و حافظه کوتاه‌مدت آن‌ها را افزایش دهد.

کد مطلب: ۱۳۰۹۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
بهترین میان وعده‌ها برای دانش‌آموزان

به گزارش جامعه ۲۴، والدین معمولا یک میان وعده مفید و سالم را برای فرزندان خود تدارک می‌بینند که قرار است ساعاتی طولانی را در مدرسه بگذرانند و در طی این ساعت‌ها به یادگیری مشغول باشند تا علاوه بر پر کردن اوقات تفریح خود، بتوانند برای یادگیری دروس آمادگی بیشتری داشته باشند.

بهترین میان وعده برای دانش آموزان خوراکی‌هایی است که توانایی یادگیری و حافظه کوتاه مدت آن‌ها را افزایش دهد. ما در این مقاله سعی داریم بهترین میان وعده‌ها برای دانش آموزان را به شما معرفی کنیم.

۷ گروه از بهترین میان وعده‌ها برای دانش آموزان

مصرف خوراکی‌های ناسالم مثل چیپس، پفک و هرچیزی که کالری بالا و ارزش غذایی کمی دارد می‌تواند باعث چاقی و بروز بیماری‌هایی در کودکان شود. تدارک بهترین میان وعده‌ها برای دانش آموزان باعث می‌شود علاوه بر تضمین سلامتی در این دوره زندگی آن‌ها برای داشتن رژیم غذایی سالم در بزرگسالی نیز آموزش ببینند.

میان وعده‌هایی که برای دانش آموزان مفیدند و از طرف متخصصان تغذیه توصیه می‌شوند شامل ۷ گروه هستند که عبارتند از: خرما، انواع دانه‌ها و مغزها، لقمه و ساندویچ‌های سالم، بیسکویت ها، کیک و کلوچه، شیر و فرآورده‌های لبنی، میوه و آبمیوه‌های سالم.

میان وعده دانش آموزان باید بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری علاوه بر مصرف سه وعده غذایی برای دانش آموزان و کودکان انرژی به همراه داشته باشد.

لقمه‌ها و ساندویچ‌ های سالم

یکی از بهترین میان وعده‌ها برای دانش آموزان که در دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم نیز پیشنهاد شده است، لقمه‌های سالم در تغذیه کودکان و دانش آموزان است. ساندویچ‌های خانگی می‌تواند یک ایده بسیار عالی برای کودکان باشد مثل، ساندویچ نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و خیار و گوجه، ساندویچ تخم مرغ آب پز به همراه گوجه و خیارشور، ساندویچ املت، ساندویچ نیمرو، ساندویچ کتلت مرغ و یا گوشت، ساندویچ الویه، کوکو سبزی یا کوکو سیب زمینی، ساندویچ کره و عسل و یا کره و مربا.

آجیل‌ها و مغز‌ها

آجیل‌ها و مغز‌ها سرشار از انواع ویتامین‌ها، پروتئین، پتاسیم و منیزیم، روی، آهن، مس و فیبر‌های نامحلول هستند که می‌توانند علاوه بر ایجاد سیری در فرزند به رشد و سلامت آن نیز کمک کنند. همچنین مصرف آجیل‌ها باعث بهبود عملکرد مغز کودکان شده و کارایی آن را بالا می‌برد.

بهتر است آجیل‌های مصرفی خام باشند، زیرا مواد افزودنی مثل نمک و طعم دهنده‌ها برای کودکان مناسب نیست. چربی موجود در آجیل‌ها از نوع چربی خوب بوده و باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود. خشکبار و دانه‌هایی که بهترین میان وعده برای دانش آموزان به شمار می‌رود عبارتند از: گردو، پسته، بادام، سویا، ذرت، شاهدانه، گندمک و برنجک، نخودچی و کشمش و بادام زمینی.

میوه‌ها و سبزیجات

طبق توصیه متخصصان تغذیه لازم است کودکان در روز بین ۳ تا ۵ واحد میوه و سبزی مصرف کنند. مقدار میوه و سبزی بهتر است در کل تایم روز مصرف شود و از این رو باید مقداری از آن در میان وعده دانش آموزان در تایم مدرسه قرار داده شود.

همانطور که می‌دانید میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین‌هایی مثل a, b ,c و فیبر‌های محلول و نامحلول هستند و می‌توانند مثل یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل کنند.

قند موجود در میوه‌ها قند سالم بوده و به دلیل طعم شیرین و لذیذ آن اکثر بچه‌ها به خوردن میوه تمایل دارند. میوه‌ها و سبزیجاتی که می‌توانند جزو بهترین میان وعده‌های دانش آموزان قرار گیرند عبارتند از: موز، سیب، خیار، پرتقال و نارنگی، تکه‌های نارگیل، هویج، گوجه فرنگی، کاهو، کلم بروکلی خرد شده و انواع میوه‌های دیگر.

بهتر است میوه‌ها از قبل خرد شوند و در ظروف مناسب باهم ترکیب شوند تا کودکان بخاطر تنبلی از خوردن آن امتناع نکنند و ظاهر رنگی و جذاب آن آن‌ها را وسوسه کند.

شیر و لبنیات

شیر و فراورده‌های لبنی سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند و در سن رشد کودکان باعث استحکام استخوان‌ها و افزایش سلامتی آن‌ها می‌شود. لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر میان وعده مناسبی برای دانش آموزان به شمار می‌رود، البته به شرطی که از نوع کم چرب باشند. لبنیات و شیر‌های مزه دار مانند ماست‌های میوه‌ای و یا گرانولا، پنیر، شیر به صورت خام و یا شیر عسل، شیر کاکائو، شیر موز، شیر هویج، شیر انبه، شیر طالبی، شیر نارگیل، شیر توت فرنگی، شیر قهوه و غیره.

آبمیوه‌های طبیعی

مصرف آب فراوان باید جزو عادت‌های کودکان باشد، چرا که علاوه بر رفع تشنگی و عدم داشتن قند و کالری باعث هیدراته شدن بدن دانش آموزان می‌شود. ممکن است کودکان و دانش آموزان بیشتر تمایل به مصرف آبمیوه و نوشیدنی‌های قندی داشته باشند، اما نوع صنعتی آن‌ها برای سلامتی کودکان و دانش آموزان مضر است و بهتر است از آبمیوه‌های خانگی استفاده شود.

آبمیوه‌هایی مثل آب پرتقال، آب هویج، آب انار، آب سیب، ترکیب آبلیمو عسل و زعفران که می‌توان در بطری‌های مخصوص قرار ریخت و به بهترین میان وعده برای دانش آموزان در کیف آن‌ها قرار داد تا در زنگ تفریح مصرف کنند.

میوه‌های خشک

میوه‌های خشک جزو آن دسته از میان وعده‌هایی است که جذابیت آن باعث وسوسه کودکان و بزرگسالان می‌شود. میوه خشک در بسیاری از خشکبار فروشی‌ها به صورت آماده به فروش می‌رسد، اما ممکن است قیمت بالای آن باعث اجتناب از خرید آن شود، برای همین می‌توان آن‌ها را به راحتی در منزل نیز آماده کرد. میوه‌هایی مثل سیب، گلابی، زردآلو، هلو، موز، توت، انگور، انجیر، هلو، آلبالو برای تهیه میوه خشک‌های لذیذ بسیار مناسب هستند.

میوه‌های خشک نسبت به میوه معمولی قند بالاتر و چربی سالم و سدیم کمتری دارند، اما در عین حال سرشار از ویتامین‌ها و منیزیم، آهن، روی و مس هستند و باعث کاهش یبوستی که به خاطر عدم تحرک و نشستن طولانی مدت در محیط مدرسه بوجود می‌آید می‌شوند.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم فهرستی از بهترین میان وعده‌هایی که برای دانش آموزان در مدرسه مفید هستند ارائه دهیم. خوراکی‌های مصرفی دانش آموزان در مدرسه باید به گونه‌ای باشد که بتواند برای تقویت حافظه، افزایش یادگیری، تامین انرژی و حفظ سلامتی آن‌ها مفید باشد. بهتر است بوفه‌های مدارس نیز بجای فروش خوراکی‌هایی با ارزش غذایی پایین و کالری بالا به فروش چنین خوراکی‌های روی آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار