تنوع غذایی سالم، یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد

تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تنوع غذایی سالم در تغذیه دانش‌آموزان را موجب افزایش یادگیری مطالب درسی و رشد استخوان‌ها برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۱۱۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد
تنوع غذایی سالم، یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد

به گزارش ایرنا، گلبن سهراب گفت: تغذیه سالم در طول سال های تحصیلی از اهمیت زیادی برخوردار است که سلامت آنها را در بزرگسالی تضمین می‌کند. دانش آموزان باید سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده در طول روز داشته باشند.

وی اظهار داشت: مواد غذایی سالم برای دانش آموزان شامل شیر و لبنیات، سبزیجات، گوشت، حبوبات، نان و غلات و میوه است که باید متعادل و دارای تنوع غذایی باشد زیرا در سنین کودکی این مواد نقش مهمی در رشد و سلامت آنها دارد.

سهراب ادامه داد: صبحانه یکی از وعده‌های غذایی بسیار مهم دانش آموزان است که در سلامت جسمی و فکری آنها نقش موثر دارد. نخوردن صبحانه باعث می‌شود قند خون دانش‌آموزان پایین آمده و توانایی یادگیری در مطالب درسی را نداشته باشند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: از آنجا که دانش آموزان در حال رشد هستند و یک سوم ساعات روز را در مدرسه سپری می‌کنند، وعده صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و بهتر است همراه با نان و پنیر و گردو، تخم مرغ، شیر کم چرب و عسل باشد.

به گفته سهراب، دانش آموزانی که چیپس و پفک در مدرسه می‌خورند، سیری کاذب در آنها ایجاد شده و از خوردن غذایی که مواد مغذی و مقوی دارد و موجب رشد کودک می‌شود جلوگیری می‌کند و جزو مواد غذایی کم ارزش است؛ بنابراین بهتر است به جای این خوراکی‌ها از میوه‌های خشک مانند انجیر خشک، توت خشک، برگه زردآلو و هلو، انواع مغزها از جمله بادام، پسته، گردو به عنوان میان وعده در مدرسه استفاده شود.

وی افزود: خوراکی‌های مجاز بوفه مدارس نیز باید شامل انواع کیک، کلوچه و بیسکویت‌های ساده و بدون کرم و ساندویچ‌های سالم مانند پنیر و نان باشد همچنین نوشیدنی‌های‌ شیرین مانند آبمیوه‌های‌ مصنوعی برای دانش آموزان به عنوان میان وعده در ساعات حضور در مدرسه توصیه نمی‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خاطرنشان کرد: مصرف لبنیات به‌ویژه شیر کم چرب برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن دانش‌آموزان ضروری است و خوردن تخم مرغ به دلیل وجود پروتئین و فسفر می‌تواند نقش اساسی در حفظ سلامت و درمان ضعف فکری داشته باشد.

سهراب اظهار داشت: مصرف سبزیجات، صیفی جات و میوه‌ها به عنوان میان وعده برای دانش آموزان بسیار توصیه می‌شود زیرا می‌توانند به عملکرد فیزیکی و فیزیولوژیکی بدن کمک کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار