زالی: بهتر است دوز سوم واکسن کرونا متفاوت از دوز اول و دوم باشد

تهران (پانا) - فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا استان تهران در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران عنوان کرد که سیاست استفاده از واکسن‌های ناهمگن در دوز سوم می‌تواند بسیار مهم و اثربخش باشد.

کد مطلب: ۱۲۴۰۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
زالی: بهتر است دوز سوم واکسن کرونا متفاوت از دوز اول و دوم باشد

به گزارش ایسنا، علیرضا زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران با تاکید بر اینکه لازم است تجربه سوش دلتا دوباره بازنگری شود، گفت: وقتی گسترش سوش دلتا آغاز شد نسبت به کشورهای اروپایی با دو هفته تاخیر در ایران شاهد شیوع آن بودیم. در حال حاضر نیز پیش بینی ما این است که در مورد سوش اُمیکرون نیز همین موضوع اتفاق خواهد افتاد. این الگو به دلیل سرایت پذیری بالا تقریبا انتظار می‌رود در هر کشوری مشاهده شود.

وی افزود: خواهش من این است که مقداری عملیاتی تر پروتکل‌های بیماریابی و غربالگری را مورد بازنگری قرار دهیم. نکته دیگر در خصوص مسئله رنگ بندی‌هاست. در حال حاضر تهران آبی است اما نباید گول این رنگ بندی را بخوریم. در رنگ بندی یکی از شاخص‌های پر رنگ که مبنای رنگ بندی قرار می‌گیرد، بحث بستری است اما باید به این نکته توجه کنیم که حدود چهار تا ۱۴ روز در خصوص بستری تاخیر را شاهد هستیم. لذا باید مراقبت لازم را در دستور کار قرار دهیم.

زالی تاکید کرد: رنگبندی در کشور ما کار ارزنده‌ای است و نمی‌خواهم آن را نقد کنم. در همه جای دنیا نیز وجود دارد اما توانایی سنجش سطح خطر را ندارد. در حال حاضر وضعبت تهران آبی است اما ممکن است هفته بعد این وضعیت ادامه داشته باشد و یا تغییر کند. باید با توجه به شرایط، بازآرایی در بهداشت و درمان تهران در ارتباط با سوش جدید اتفاق بیفتد. نوع رویکرد در حوزه درمانی و بیماریابی اُمیکرون باید تغییر داده شود و جهادی تر کار کنیم.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تقریبا تمامی کشورهای دنیا متفق القول هستند که اگر میزان بیشتری دوز بوسترتزریق شود شرایط بسیار بهتر از زمانی است که دو دوز واکسن زده شده است. لذا با مشارکت دستگاه‌های ذیربط و بهره گیری از موارد تشویقی باید نسبت به تزریق دوز سوم یا یادآور اقدام کنیم و این موضوع را به عنوان موضوعی اصلی برشماریم.

وی افزود: برخی مراکز تجمیعی ما کمرنگ شده است، لذا لازم است استاندار تهران در نامه‌ای به دستگاه‌هایی که در مراکز تجمیعی همکاری داشتند تاکید شود که مثل گذشته بار دیگر موضوع واکسیناسیون را پیگیری کند. همچنین باید به ادارات استان دستوری داده شود که نسبت به تزریق دوز سوم اقدام کنند. بی تردید باید قبل از بحران انتشار سریع سوش جدید این اقدامات انجام شود.

زالی ادامه داد: بیشترین تبادل مسافر در تهران است و آنچه که در حال حاضر در حوزه فرودگاهی نیاز است، این موضوع است که حمایت همه جانبه‌ای با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط در مجموعه فرودگاه امام خمینی (ره) اتفاق بیفتد. امروز حتی کشورهایی که درگیر اُمیکرون شدند و این سوش در آن کشورها منتشر شده محدودیت‌هایی را برای ورود مسافر گذاشتند. چرا که می‌خواهند از سوش‌های وحشی‌تر اُمیکرون و ورود آن به کشورشان جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: مدارس ما بسیار مهم هستند چراکه اصولا دانش آموزان نسبت به افراد معمولی بیشتر می‌توانند بیماری را منتقل کنند. در همین راستا نیاز است که از نرم افزار پایش موارد سندرمیک به صورت جدی بهره بگیریم و مدیر مربوطه با مشاهده اولین علائم موضوع را به مراقبان از طریق نرم افزار منتقل کنند.

زالی تاکید کرد: سیاست استفاده از واکسن‌های ناهمگن در دوز سوم می‌تواند بسیار مهم و اثربخش باشد. بر اساس مقالاتی که منتشر شده اگر بتوانیم در کشور شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که تزریق دوز سوم متفاوت از دوز اول و دوم باشد می‌تواند اثربخشی بسیار بهتری داشته باشد.

وی در پایان گفت: باید برای دو تا سه هفته آینده نظارت‌ها بسیار بیشتر شود. در این راستا نیاز است تیم‌های تلفیقی در سطح شهر کار نظارت را به ویژه در اصناف و رستوران‌ها انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار