درگیری امیکرون در کودکان شدت بیشتری دارد؛ زنگ خطر برای تهران

تهران (پانا) - فرمانده مقابله با کرونا تهران پیش‌بینی کرد درگیری امیکرون در کودکان شدت بیشتری داشته باشد و یک فرمی از بیماری التهابی به دنبال ابتلا به امیکرون در کودکان دیده می‌شود و از هر هفت کودک مبتلا شده یک کودک با عوارض طولانی مدت کرونا درگیر می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۴۷۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
درگیری امیکرون در کودکان شدت بیشتری دارد؛ زنگ خطر برای تهران

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران در جلسه امروز که با حضور استاندار تهران برگزار شد، گفت: اگر شاخص ابتلا در کشور را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که در خراسان شمالی، سمنان، یزد خراسان جنوبی، کرمان و ایلام روند ابتلا و وضیعت بستری رو به افزایش بوده اما در تهران دارای شرایط ایستایی است و روند کاهشی نداریم. همین امر می‌تواند زنگ خطر برای ما باشد. همچنین بیشترین میزان مراجعات در حوزه بهداشت است.

وی ادامه داد: از ۳۶۰۰ نمونه ارجاع شده به آزمایشگاه انیستیتو پاستور حدود ۸۰۰ نمونه واریانت امیکرون بودند. همچنین ۶۲ درصد نمونه‌های ارسالی امیکرون بوده‌اند. از نمونه‌های بستری ارسال شده ۹ درصد امیکرون و ۴۰ درصد همچنان مربوط به سویه دلتا بوده و نشان دهنده این است که همچنان دلتا عامل مرگ و میر است.

زالی تصریح کرد: امیکرون سرایت‌پذیری بیشتری دارد و احتمالا درگیر ریوی که عامل اصلی مرگ و میر است در این سویه کمتر است. همچنین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بیش از ۵۰ درصد اروپا تا پایان زمستان درگیر امیکرون خواهند شد، از همین رو توجه به این سویه اهمیت دارد.

وی ادامه داد: به چند دلیل امیکرون اهمیت دارد؛ از جمله اینکه سرعت ابتلا امیکرون بالاتر است. وقتی سرعت ابتلا بیشتر باشد بستری و به تبع آن مرگ و میر هم بیشتر می‌شود، تیم بهداشت و درمان در معرض خطر بیشتر هستند و فشار مضاعفی به بهداشت و درمان وارد می‌کند و تاب آوری بخش بهداشت و درمان نیز در مقابل این سویه اهمیت دارد.

وی درباره ابتلای اطفال به امیکرون گفت: امیکرون به دلایل فرار ایمنی دارد؛ گروه‌های که واکسن نزده‌اند نقطه هدف این سویه است و از همین رو در عرصه جهانی ابتلا کودکان و نوجوانان به این سویه بیشتر است پیش بینی می‌شود درگیری امیکرون در کودکان شدت بیشتری داشته باشد و یک فرمی از بیماری التهابی به دنبال ابتلا به امیکرون در کودکان دیده می‌شود و از هر هفت کودک مبتلا شده یک کودک به عوارض طولانی مدت کرونا درگیر می‌شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران درباره واکسیناسیون کودکان گفت: پر مناقشه‌ترین بحث جهانی بحث واکسیناسیون کودکان است البته واکسیناسیون آنها از آذرماه در دنیا شروع شده و دیتا به اندازه کافی وجود دارد. سوبراناپلاس و سینوفارم در کودکان در دنیا استفاده شده و نتایج آن قابل دسترس است و نظر کمیته این است که برای کودکان پرخطر انجام شود.

وی با اشاره به نامه سه رئیس دانشگاه به مجلس گفت: در این نامه استیجاری بودن مراکز بهداشت، عدم اشغال پست‌های بهداشت در تهران و به موضوع اعتبارات اشاره شده است. ما پیشنهادات‌مان را ارایه کرده‌ایم و امیدواریم که بتواند در بهبود وضعیت مراکز موثر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار